از Zero Client و Thin Client چه می دانید؟

به گزارش آی تی گپ، پیشرفت فناوری و استفاده بیشتر از شبکه های رایانه ای سبب پیدایش بسیاری از وسایل گردیده که Zero Client و Thin Client ها را شاید بتوان در بین آنها یافت.

از Zero Client و Thin Client چه می دانید؟

پیشرفت روزافزون دنیای فناوری اطلاعات و استفاده بیشتر از شبکه های رایانه ای سبب پیدایش بسیاری از وسایل گردیده است که بتواند به راحتی احتیاج کاربران را در شبکه های کامپیوتری برطرف ساخته و از طرفی عملکرد مدیران شبکه را نیز بالاتر ببرد.

Zero Client و Thin Client ها را شاید بتوان از جمله وسایلی دانست که در بهبود خدمت رسانی به کاربران نقش بسزایی دارند، اما با تفاوت هایی که خبرنگاران قصد دارد تا به آن بپردازد، پس با ما همراه باشید.

همچنان که فناوری اطلاعات، توسعه بیشتری می یابد، شبکه ها نیز به عنوان یکی از پیامد های این توسعه اهمیت بیشتری می یابند. اما شبکه ها فقط منحصر به انواع متداول LAN ها یا WAN ها نمی گردند و شبکه سازی روش های دیگری نیز دارد.

در این زمینه تجهیزاتی مانند Thin Client ها، Net PC ها و یا Network computer ها مطرح می گردند که هر یک ویژگی های خاص خود را دارند.

شبکه مبتنی بر Thin Client، شبکه ای مبتنی بر سرور است که تقریباً کلیه پردازش ها در آن توسط این سرور صورت می پذیرد. کلیه برنامه های کاربردی روی سرور اجرا گردیده و توسط Client ها قابل استفاده هستند.

واژه thin در این تکنولوژی، به دلیل حجم پایین پردازشی است که توسط Client ها صورت می پذیرد.

در مقابلِ این تکنولوژی Fat Client ها مطرح است که کلیه پردازش ها را روی Client انجام می دهند.

به طور کلی ساختار شبکه های مبتنی بر Thin Client از یک سرور با قدرت بالا و تعدادی Client تشکیل گردیده است که کارآیی محدودی دارند.

Thin Client چیزی جز یک کامپیوتر جمع و جور نیست، اما این کامپیوتر برای استفاده به صورت یک انتهاه شبکه ای طراحی و تنظیم گردیده است.

شکل فوق نمونه ای از یک Thin Client ساخت datasheen را نشان می دهد.

یک شبکه مبتنی بر Thin Client چگونه فعالیت می کند؟

یک شبکه مبتنی بر این تکنولوژی دارای یک یا چند سرور با ویژگی های خاص است. سیستم عامل این سرور ها می تواند هریک از سیستم عامل های موجود (با توجه به برنامه های کاربردی موردنظر) نظیر یونیکس، لینوکس، (Windows NT Terminal Server Edition (NT TSE، یا ویندوز باشد.

علاوه بر سیستم عامل، بر روی هر یک از این سرور ها یک نرم افزار کنترلی وجود دارد که فعالیت های Client ها را کنترل می کند.

بسیاری از این نرم افزار های کنترلی به صورت رایگان عرضه می شوند و معمولا ً توسط شرکت های نرم افزاری، فراوری می گردند.

کاربرد های شبکه مبتنی بر Thin Client

این شبکه ها در بسیاری از سازمان ها مورد استفاده قرار می گیرند.

اما بزرگترین مشتریان این شبکه ها، بانک ها، آژانس های هوایی و سازمان هایی هستند که دارای شعبات متعدد است.

امروزه از این تجهیزات برای تجهیز مدارس نیز استفاده می شود. با توجه به این نکته که سیستم های Thin Client دارای هارددیسک ناست و امکان download کردن نرم افزار نیز روی آن ها وجود ندارد، هیچ نوع ویروسی نمی تواند سیستم را مورد حمله قرار دهد.

به این ترتیب امنیت این نوع سیستم ها تضمین گردیده است. ارتقاء و نگهداری Thin Client ها بسیار ساده و مقرون به صرفه است. زیرا برای ارتقاء شبکه لازم است فقط سرور مربوطه را upgrade نمود.

ویژگی های شبکه های مبتنی بر Thin Client

مدیریت پذیری

در این شبکه فقط کافی است سرور مدیریت شود. جهت برطرف نقایص احتمالی نیز سرور اصلی مد نظر است.

امنیت

در سیستم های Thin Client به علت عدم وجود نقطه ورود به شبکه، عدم امکان download کردن نرم افزار از اینترنت و نصب آن بر روی Client ها و همچنین عدم وجود هارددیسک، ویروسی شدن سیستم ها غیرممکن است.

همچنین با استفاده از امکانات سیستم مدیریتی و کنترلی موجود بر روی سرور ها می توان دسترسی کاربران را نیز به نحو مطلوب محدود نمود.

در صورتی که نرم افزاری بر روی سرور نصب نگردیده باشد، کاربران نمی توانند از آن استفاده کنند.

کنترل و نظارت

کاربران شبکه های Thin Client نمی توانند application های خود را بر روی Client نصب کنند همچنین قادر به تغییر پیکربندی سیستم نیز ناست.

هزینه سخت افزار

این تجهیزات از PC ها به مراتب ارزان تر است. به علاوه به دلیل عدم وجود قطعات جانبی، کمتر دچار خرابی می شوند.

در نتیجه هزینه نگهداری این تجهیزات نیز کمتر است. ارتقاء و نگهداری Thin Client ها بسیار ساده و مقرون به صرفه است، زیرا برای ارتقاء شبکه لازم است فقط سرور مربوطه را upgrade نمود.

سهولت ارتقاء

برای اضافه کردن ترمینال های جدید به شبکه، فقط کافی است از طریق نرم افزار مرکزی که روی سرور نصب گردیده نرم افزار کنترلی را روی Client جدید نصب نمود.

در صورت خرابی نیز می توان به راحتی ترمینال مورد نظر را از شبکه خارج نمود.

ذخیره انرژی

در مقایسه با کامپیوتر های شخصی، این سیستم ها انرژی کمتری مصرف می کنند. در این سیستم ها به علت پردازش پایین، توان مصرفی آن ها در حدود ده الی بیست وات در ساعت است. در حالی که توان مصرفی یک کامپیوتر از نوع PC در حدود 250 وات در ساعت است.

وابستگی به سرور

با توجه به ساختار Thin Client، لازم است سرور از امنیت بالایی برخوردار باشد. زیرا در صورت از کار افتادن سرور، شبکه به طور کامل مختل خواهد شد.

در نتیجه برای جلوگیری از این امر، روش های مختلفی جهت ایجاد redundancy نرم افزاری و سخت افزاری استفاده می شود.

مکانیزم های متفاوت Failover نیز برای پردازنده ها و پایگاه داده مورد استفاده قرار می گیرد.

امکان Load balancing سخت افزاری و نرم افزاری نیز برای این سرور ها از موارد لازم است که همه این ها قیمت سرور موردنظر را به شدت بالا می برد.

پهنای باند

مانند سایر شبکه های کامپیوتری، پهنای باند این شبکه نیز وابسته به تعداد Client ها است.

با توجه به انجام کلیه فرآیند های پردازشی توسط سرور، ترافیک این شبکه بسیار بالا است.

ببینید: زخم هاى بازی های رایانه ای

زیرا کلیه دستورات پردازشی باید به سرور منتقل گردیده و نتایج به Client ها تحویل گردند.

فضای حافظه

با توجه به ساختار این سیستم ها امکان استفاده از هیچ نوع حافظه جانبی نظیر انواع دیسک ها وجود ندارد.

پروتکل های ارتباطی

همان گونه که ذکر شد، دو پروتکل مطرح در این زمینه وجود دارند.

  • پروتکل Citrix ICA: پروتکلی است محصول شرکت Citrix که به Client ها این امکان را می دهد تا با سرور مرکزی ارتباط برقرار کنند. با استفاده از این پروتکل بسیاری از application های تحت ویندوز قابل اجرا هستند.
  • پروتکل RDP: این پروتکل که توسط شرکت مایکروسافت توسعه داده گردیده، نیز یک پروتکل ارتباطی است که امکان برقراری ارتباط میان سرور و Client ها را میسر می سازد.

معرفی Zero Clientها

به منظور برطرف مشکلات و معضلات موجود در Thin Client ها، طی سال های اخیر با رشد چشمگیر و روز افزون مباحث Cloud Computing و Desktop Virtualization فن آوری Zero Client ها به عنوان نسل جدید جایگزین PC وارد بازار گردیده اند.

در این فن آوری بدون استفاده از روش های سنتی قبل برای طراحی و فراوری یک Client که حداقل به یک RAM، CPU، Main board و OS احتیاج داشت.

با استفاده از فن آوری نوین SOC (System On Chip) همه پردازش ها و امکان برقراری ارتباط با سرور ها در یک Micro Chip گنجانده و ارتباط Device ها با سرور ها از طریق پروتکل های ارتباطی مرسوم مانند؛ PCoIP (VMware)، ICA (Citrix) و WoIP (Microsoft Vspace) فراهم گردیده و کاربر از سیستم عامل های پیش بینی گردیده در سرور ها و Storage مورد احتیاج در نظر گرفته به اندازه کارایی آن استفاده میکند؛ و به این ترتیب نظارت و مدیریت کافی بر عملکرد و امینت کاربران وجود داشته و مدیران شبکه میتوانند تمام سیاست های خود را در طراحی و بهره برداری بهینه از شبکه اعمال نموده و بهره وری کاربران را به حداکثر برسانند.

تفاوت های Zero Client و Thin Client

تفاوت های اصلی در این دو دستگاه شامل نوع اتصال، پیکربندی و قابلیت کار است که به توضیح ذیل است:

نوع اتصال

در Thin Client با توجه به عدم وجود پردازشگر سخت افزاری مخصوص VDI ارتباط همانند PC ها برقرار می شود.

Zero Client با توجه به وجود پردازشگر مخصوص برای پروتکل PCoIP و HDX,ICA سرعت بالاتر، امنیت بیشتر، پهنای باند مصرفی کمتر از قابلیت های Zero Client بشمار می رود.

پیکربندی

در Thin Client برای پیکربندی از یک قالب معین استفاده می شود که این کار مدیریت دستگاه را راحتتر می کند. به روز رسانی نرم افزار نیز در این نوع کمتر از یک pc کار می برد.

Zero Client انجام پیکربندی کوتاه و ساده است. بروز رسانی برروی پروتکل ها در دقیقه انجام می شود؛ و معمولا تنها به روز رسانی برای پروتکل PCoIP و یا به روز رسانی BIOS گاه به گاه برای بهبود پشتیبانی محیطی بکار گرفته می شود؛ که این امر نگهداری و تعمیرات را در این دستگاه ها ساده نموده است.

می توان عملیات بروز رسانی را درخارج از زمان استفاده کاربر از دستگاه نیز انجام دارد بدون اینکه کاربر تغییری را احساس کند.

PCoIP ترافیک ویدیو استثنایی را ارائه می دهد که به طور خاص برای پردازنده PCoIP طراحی گردیده است، از نمونه دستگاه های این پروتکل دستگاه AtrutW100 را می توان نام برد.

قابلیت کار

در این مرحله شناسایی احتیاج های مورد استفاده کاربر نهایی بسیار مهم است. در Thin Client مدیران IT به سادگی می توانند با کشیدن و رها کردن برنامه ها دسترسی به برنامه های کاربردی مانند برنامه مایکروسافت آفیس و... را مقدور سازند.

همچنین کاربر می تواند از برنامه هایی مانند مرورگر، برنامه های ایمیل، PDF و... در Thin Client بصورت مستقل استفاده نماید.

Zero Client کاربر تنها میتواند از برنامه های دسکتاپ مجازی استفاده کند که درآن برنامه های گرافیکی بالا مانند 3D MAX و ویدئو کنفرانس نیز در صورت امکانات سخت افزاری سرور پشتیبانی می شوند.

در انتها می توان گفت؛

  • Thin Client: دارای پشتیبانی بهتر محیطی، پشتیبانی بهتر بی سیم و در حالت ایده آل برای محیط های چند پروتکل مناسب است.
  • Zero Client: دارای عملکرد ویدیو استثنایی، به روز رسانی کمتر، در حالت ایده آل برای محیط های CAD هم مناسب است.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 20 آبان 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: itgap.ir شناسه مطلب: 72

به "از Zero Client و Thin Client چه می دانید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از Zero Client و Thin Client چه می دانید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید