واکنش اتحادیه اروپا، فرانسه و آمریکا به رخدادهای چاد

به گزارش آی تی گپ، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تمامی طرف ها در چاد را به خویشتنداری، بازگشت به نظام قانون اساسی و اجازه به برگزاری انتخابات فراگیر جدید دعوت کرد.

واکنش اتحادیه اروپا، فرانسه و آمریکا به رخدادهای چاد

با ما همراه باشید و با تور ارزان فرانسه از کشور عشاق دیدن کنید و در شهرهای پاریس، مارسی بگردیم و برج ایفل ، موزه لوور و دیگر جذابیت های این شهر زیبا را ببینیم

به نقل از اسپوتنیک، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه ای بیان کرد که اتحادیه اروپا پایبندی خود را به ثبات چاد و تمامیت ارضی آن اعلام نموده و تمامی طرف های ذی ربط را به خوشتن داری فرا می خواند.

در این بیانیه آمده است: اتحادیه اروپا بر اهمیت بازگشت سریع به نظام قانون اساسی با احترام به حقوق بشر و آزادی های اساسی و اجازه به برگزاری انتخابات فراگیر جدید تاکید دارد.

در همین حال، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا توضیح داد که واشنگتن خواستار انتقال قدرت در چاد به نحوی است که با قانون اساسی این کشور همخوانی داشته باشد.

پرایس اظهار کرد که سفارت آمریکا در چاد همچنان در شرایط خروج تحمیل شده از 17 آوریل است.

فلورنس پارلی، وزیر دفاع فرانسه نیز گفت: به دنبال فوت ادریس دبی، رئیس جمهور چاد، فرانسه یک متحد مهم را در مبارزه علیه تروریسم در منطقه ساحل آفریقا از دست داده، اما در هر صورت به این مبارزه ادامه خواهد داد.

دبی 68 ساله که اخیراً برای ششمین بار رئیس جمهور شده بود، روز یکشنبه طی جنگ با شورشیان در مرزهای شاقتصادی کشورش دچار جراحت شد و روز سه شنبه در بیمارستان درگذشت.

پارلی در کنفرانس مشترک مطبوعاتی با انگرت کرامپ-کارنباوئر، وزیر دفاع آلمان ضمن عرض تسلیت بابت مرگ دبی، گفت: باید بگویم فرانسه متحد اصلی خود در مبارزه علیه تروریسم در منطقه ساحل را از دست داده است.

وی بر اهمیت انتقال دموکراتیک قدرت و حفظ ثبات در کشور آفریقایی چاد، که قرار است به مدت 18 ماه آینده پیش از انتخاب دولت جدید توسط شورای نظامی به رهبری ستوان ژنرال محمد ادریس دبی ایتنو، پسر رئیس جمهور فقید اداره گردد، تأکید کرد.

پارلی اضافه نمود: در خصوص سایرین نیز، متوجه هستید که ما برای تحلیل تمام عواقبی که مگر دبی می تواند در پی داشته باشد، نیازمند زمان هستیم. اما واضح است که جنگ علیه تروریسم در ساحل متوقف نمی گردد. و هیچ شکی ندارم که ما می توانیم آنچه را چندین سال پیش شروع شده بود، ادامه دهیم.

فرانسه به وسیله 5 هزار نیروی خود رهبری جنگ به منظور مقابله با تهدید تروریسم در منطقه را بر عهده دارد. این مأموریت شامل نیروهای نظامی فرانسه و ارتش های بلوک G5 ساحل، شامل اقتصادی، بارکینو فاسو، چاد، نیجر و موریتانی است.

ژان-ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه نیز فوت رهبر چاد را تسلیت گفت.

در بیانیه وی آمده است: چاد، دوست و شریک قابل اعتماد فرانسه را که به طور خستگی ناپذیر برای امنیت کشور و ثبات ساحل کوشش می کرد، از دست داده است.، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 8 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 8 اردیبهشت 1400 گردآورنده: itgap.ir شناسه مطلب: 1677

به "واکنش اتحادیه اروپا، فرانسه و آمریکا به رخدادهای چاد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش اتحادیه اروپا، فرانسه و آمریکا به رخدادهای چاد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید