همکاری های بین المللی برای نجات زوج گردشگر خارجی در ایران ، تماس تلفنی خانواده دختر سوئیسی

به گزارش آی تی گپ، زن و مرد آفرودسوار که در جاده ای برفی در ارتفاعات زنجان گرفتار شده بودند در عملیاتی نفسگیر نجات یافتند.

همکاری های بین المللی برای نجات زوج گردشگر خارجی در ایران ، تماس تلفنی خانواده دختر سوئیسی

خبرنگاران - پیامک گردشگران سوئیسی به مرکز عملیات اضطراری یکی از کشورهای اروپایی، گزارش این ماجرا به سازمان هواپیمایی کشور و در نهایت عملیات نفسگیر تیمی از امدادگران هلال احمر در جاده ای برفی دست به دست هم داد تا گردشگران سوئیسی که در ارتفاعات زنجان و در دمای چند درجه زیر صفر گرفتار شده بودند از مرگ حتمی نجات یابند.

حدود ساعت18:10 بیست و هفتم آبان ماه تماسی از سوی سازمان هواپیمایی کشوری با هلال احمر صورت گرفت که از گرفتار شدن زن و مردی سوئیسی در ارتفاعات برفی زنجان حکایت داشت. ظاهرا این زن و مرد که برای آفرود وارد جاده ای کوهستانی شده بودند، در راستای که ارتفاع برف در آن به یک متر می رسید گرفتار شده بودند و خطر مرگ آنها را تهدید می کرد. آنها اما به سامانه هشداردهنده پیشرفته ای مجهز بودند که در مواقع خطر می توانستند از طریق آن پیامی به مراکز عملیات اضطراری در چند کشور بفرستند و موقعیت ماهواره ای خود را به اطلاع آنها برسانند. یکی از این مراکز که پیام این 2 گردشگر را دریافت کرده بود نیز در تماس با سازمان هواپیمایی کشور، ماجرا را به مسئولان اطلاع داده و برای نجات آنها درخواست کمک کرده بود. به این ترتیب بود که ماجرا به هلال احمر گزارش شد و تیمی از امدادگران برای نجات گردشگران سوئیسی وارد عمل شدند.

خانواده نگران

بررسی های ابتدایی امدادگران نشان می داد که این زوج سوار بر یک خودروی لندکروز به استان زنجان رفته و در منطقه ای که ارتفاع برف در آن به یک متر می رسید به دلیل خارج شدن خودرویشان از جاده، گیر افتاده اند. مهم ترین سرنخی که از مکان این زوج در دست بود، موقعیت جغرافیایی -طول وعرض جغرافیایی منطقه- بود. علاوه بر این، سرنخ دیگری که در اختیار مرکز کنترل و هماهنگی عملیات هلال احمر بود، شماره تلفن ماهواره ای بود که تماس از طریق آن برقرار شده بود اما با وجود تلاش بسیار، امکان برقراری ارتباط با این شماره وجود نداشت.

تیم نجات بررسی محل دقیقی که این زوج در آنجا گیر افتاده بودند را شروع کردند و با وجود مشکلاتی که در سیستم اینترنتی کشور وجود داشت، با محاسبات دقیق توانستند مختصات دقیق محل گیر افتادن آنها را پیدا کنند؛ مکانی در 28 مایلی شمال غرب زنجان، در راستا جاده نوکیان به سمت ماسوله و در شمال شرقی روستای آندارق. از آنجا که قبل از شروع عملیات در این راستا سخت و سخت، باید صحت این گزارش تأیید می شد، با همکاری سازمان هواپیمایی کشور، با خانواده ای در سوئیس تماس گرفته شد و آنها تأیید کردند که شماره تلفن بین المللی، متعلق به دختر آنهاست که همراه با نامزدش، سوار بر یک خودروی لندکروز برای گردش به ایران رفته اند ولی هم اکنون خبری از آنها ندارند و به شدت نگرانشان هستند. پس از تأیید این گزارش، ابتدا یک تیم پیشرو و پس از آن 2تیم تخصصی کوهستان از مرکز استان زنجان، راهی منطقه شدند.

عملیات در دمای زیر صفر

همزمان با شروع عملیات، 2 تیم نجات نیز از شهرستان فومن در استان گیلان در تاریکی و سرمای شب راهی منطقه شدند شاید بتوانند از راستا ماسوله به گردشگران برسند. اما از آنجا که بیش از یک متر برف منطقه را پوشانده بود، این تیم نتوانست به محل گردشگران سوئیسی دسترسی پیدا کند. ساعت 1:20 بامداد بود که تیم پیشرو به روستای جلال آباد در نزدیکی محل گرفتار شدن زوج سوئیسی رسید. با این حال راستا مسدود بود و آنها تصمیم گرفتند تا رسیدن دومین گروه با کمک اهالی روستا به بررسی راه های دسترسی به گردشگران بپردازند.

ساعت نزدیک به 3 بامداد بود که تیم دوم که از متخصصان صعود به کوهستان تشکیل شده بود به جلال آباد رسید. نجاتگران این بار تصمیم گرفتند به دل برف زده و با باز کردن راستا خود را به زوج سوئیسی برسانند. در این شرایط تنها وسایلی که آنها برای باز کردن راستا در اختیار داشتند چند بیل دستی بود. در حالی که دمای هوا به چند درجه زیر صفر رسیده بود، نجاتگران همچنان سرگرم باز کردن راستا بودند و به این ترتیب خودروی امدادی تا 2 کیلومتری محلی که گردشگران خارجی در آنجا گرفتار بودند پیش رفت. اما ادامه راستا غیرممکن بود و به همین دلیل تیم نجات با پای پیاده به سمت خودروی لندکروز به راه افتاد. هدف آنها این بود که اقدامات درمانی اولیه را روی این زوج انجام دهند و خوراکی و مواداولیه مورد نیاز به آنها برسانند تا از خطر مرگ نجات پیدا کنند. آنها با به خطر انداختن جانشان و پیمودن راستای سخت و نفسگیر پایان توانستند به زوج سوئیسی رسیده و شرایط را برای بیرون کشیدن آنها از آن موقعیت فراهم کنند.

ولی الله مرادخانی سرتیم کوهستان در این عملیات گفت: ما از بعدازظهر دوشنبه برای نجات این زن و مرد، به راه افتادیم و بعد از ساعت ها پیاده روی ساعت 6 صبح سه شنبه به خودروی آنها رسیدیم. خوشبختانه آنها در داخل ماشین مانده بودند و با وجود آنکه وحشت کرده بودند اما آسیب جدی ندیده بودند. با این حال به دلیل وجود خطر در راستا، منتظر ماندیم و پایان صبح چهارشنبه با بازگشایی راه توانستیم خودروی آنها را که در گل ولای و برف حاشیه جاده گیر افتاده بود بیرون بکشیم و آنها را به شهرستان زنجان منتقل کنیم.

شهرام میرزایی مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان نیز گفت: امدادگران زنجانی در این عملیات کار بسیار بزرگی انجام دادند و بعد از 2 روز عملیات سخت و نفسگیر، پیروز به انتقال این زوج به شهرستان زنجان شدند و آنها را در یک مکان امن اسکان دادند.

منبع: چمدان
انتشار: 20 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: itgap.ir شناسه مطلب: 689

به "همکاری های بین المللی برای نجات زوج گردشگر خارجی در ایران ، تماس تلفنی خانواده دختر سوئیسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همکاری های بین المللی برای نجات زوج گردشگر خارجی در ایران ، تماس تلفنی خانواده دختر سوئیسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید