همایش گردشگری بیابان لوت با تاکید بر میراث پایه برگزار می گردد

به گزارش آی تی گپ، نخستین همایش بین المللی گردشگری بیابان لوت از 11 تا 12 اردیبهشت ماه در دانشگاه بیرجند برگزار خواهد شد. در این راستا نشست خبری این همایش صبح امروز با حضور سفیر و نماینده سابق جمهوری اسلامی ایران در یونسکو معاونین، میراث فرهنگی، مدیر پایگاه میراث جهانی لوت و چندی از مسئولان در کاخ گلستان برگزار گردید.

همایش گردشگری بیابان لوت با تاکید بر میراث پایه برگزار می گردد

محمدرضا مجیدی، نماینده سابق ایران در یونسکو با اشاره به آنکه بیابان لوت نخستین اثر طبیعی ایران بود که توانست در لیست میراث جهانی یونسکو به ثبت برسد، گفت: این اثر نادر را توانستیم در لیست میراث جهانی ثبت کنیم. این در حالی است که ثبت میراث طبیعی با سختی های بسیاری همراه است. داستان ثبت آثار داستان عشق و عاشقی. ثبت یک اثر بسیار شیرین است که اتفاق بیفتد، اما پاسداشت آن اثر بسیار سخت خواهد بود.

او با تاکید بر آنکه نباید از حوزه های مردم شناسی میراث ناملموس جوامع محلی و سایر داشته های لوت چشم پوشی کنیم، یادآور شد: اگر بخواهیم بیابان لوت در لیست میراث جهانی ماندگار گردد باید کاری کنیم که مردم و ساکنان بیابان لوت مدعی نگهداری آن باشند. اکنون ورزش هایی مانند اسکی کویری داریم که نیازمند ماشین و به مخاطره انداختن گیاهان و محیط زیست کویر نیست. این همایش سعی دارد تا راه کارهایی برای حفاظت بیشتر بیابان لوت ارائه دهد.

مجیدی اعلام نمود: همایش بین المللی جهانگردی بیابان لوت دوسالانه خواهد بود و نخستین دور آن در دانشگاه بیرجند برگزار خواهد شد. کرمان نیز در سال 1400 میزبان دومین همایش خواهد بود و سیستان و بلوچستان در سال 1402 سومین دور این همایش را برگزار خواهد نمود. این همایش تا سال 1408 ادامه خواهد داشت تا بتوانیم طی یک دوره 10 ساله به نتیجه برسیم.

مقصودی، مدیر پایگاه میراث جهانی بیابان لوت با اشاره به آنکه همواره می گوییم که تنوع زیستی مهم است اما به عوارض زیستی آن توجه نمی کنیم، گفت: در بسیاری از مواقع بین توسعه و حفاظت تقابل وجود دارد، چرا که در این میان میراث فرهنگی و حفظ آن نیز مطرح می گردد. اگر توسعه جهانگردی با مباحثی مانند توجه به میراث پایه همراه باشد، مسئله ای پیش نمی آید اما در بیشتر مواقع اینگونه نمی گردد. باید دید چکار می توان کرد تا بین توسعه و حفظ میراث تعادل برقرار گردد.

وی ادامه داد: با توسعه بوم گردی در بیابان لوت هر کس می خواهد ماشین بگیرد و به کویر برود و این آسیب رسان خواهد بود. یکی از دغدغه های ما تعریف تاثیر جهانگردی است و باید محدوده ها را تعیین کنیم. در این میان عدم هماهنگی سبب می گردد تا نتوانیم بین بخش ها تعادل برقرار کنیم و آن را کنترل نماییم. به طور مثال در چهارشنبه سوری برای ورود 3000 نفر به بیابان لوت مجوز داده شده بود. قطعا حضور این تعداد جهانگرد که از آن می توان به عنوان جهانگردی انبوه یاد کرد، در بیابان لوت آسیب رسان است. باید برنامه ای را در نظر بگیریم که جهانگردی با ملاحظات حفاظتی وارد کویر لوت گردد.

مقصودی با تاکید بر آنکه فرهنگ سازی برای جوامع محلی از اهمیت زیادی برخوردار است، در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر فعالیت هایی که برای فرهنگ سازی اجرا شده، گفت: برای این مهم بروشورهایی تهیه کردیم که تاثیرگذار بود. بعلاوه در صدد برگزاری کلاس های آموزشی بر آمدیم که این کلاس های آموزشی تورلیدرها را نیز دربرمی گرفت. نباید فراموش کرد که در خراسان جنوبی جهانگرد کمتر است و بیشتر آن ها توجیه شده هستند. این در حالی است که جهانگردان کرمان تعدادشان بیشتر است.

محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی کشور نیز گفت: اگر به این نتیجه برسیم که جهانگردی چگونه می تواند توسعه یابد و به میراث آسیب نرساند، برترین جنبه برگزاری این همایش خواهد بود. نباید فراموش کنیم که اگر جامعه محلی نفع نبرد حفاظت نیز نمی کند.

منبع: ایلنا

منبع: همگردی
انتشار: 21 دی 1401 بروزرسانی: 21 دی 1401 گردآورنده: itgap.ir شناسه مطلب: 2293

به "همایش گردشگری بیابان لوت با تاکید بر میراث پایه برگزار می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همایش گردشگری بیابان لوت با تاکید بر میراث پایه برگزار می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید