موجودی باستانی که تصور می شد دایناسوری کوچک باشد در واقع مارمولک است

به گزارش آی تی گپ، موجود کوچک که 99 میلیون سال پیش در کهربا گرفتار شده و پیش از این تصور می شد کوچک ترین دایناسور یافت شده باشد، در حقیقت یک مارمولک بسیار عجیب است.

موجودی باستانی که تصور می شد دایناسوری کوچک باشد در واقع مارمولک است

طی سال گذشته، دانشمندان در باره ماهیت عجیب موجود اندازه مرغ مگس خوار با نام اکولودنتاویس خانگرای (Oculudentavis Khaungraae) فسیلی که در توده های کهربا در شمال غربی میانمار پیدا شده، تحقیق می کردند.

این فسیل از جمجمه ای شبیه پرنده و گرد یا یک موزه باریک و شمار زیادی دندان در دهان، همراه با سوراخ چشم مارمولک به شکل عمیق و مخروطی تشکیل شده است اما ویژگی های شبیه پرنده باعث شد تا دانشمندان این گونه را به عنوان یک دایناسور مینیاتوری و کوچک ترین دایناسور موجود بشناسند.

هنوز درباره این موضوع اطمینان کاملی نداشتند و تجزیه وتحلیل های دیگر از ویژگی های عجیب اکولودنتاویس خانگرای، نشان می داد که این جاندار بیشتر شبیه به مارمولک بوده است.

اکنون تیم سومی از دانشمندان در مقاله ای که در نشریه کارنت بیولوژی (Current Biology) منتشر شده، از کشف دومین فسیل کهربا خبر داده اند که بسیار شبیه به خانگرای و متعلق به همان تیره است.

آرنا بولت (Arnau Bolet) از مؤسسه دیرینه شناسی میگل کراسافونت (Institut Català de Paleontologia Miquel Crusafont) گفت: نمونه جدید که اکولودنتاویس ناگا (O. Naga) نام گرفته شامل بخش های پایینی بدن است که به وضوح اعضای بدن تیره اکولودنتاویس را به عنوان یک مارمولک نشان می دهد.

پژوهشگران با استفاده از سی تی اسکن، هر دو نمونه را آنالیز کردند. از ویژگی های شبیه مارمولک اکولودنتاویس می توان به فلس، دندان متصل به استخوان فک به طور مستقیم و نه سوکت مانند که در دندان دایناسورها دیده می گردد و همچنین یک استخوان جمجمه که مخصوص پولک داران است، اشاره نمود.

با این حال به گفته پژوهشگران این موجودات در ترکیب غیرمعمول ویژگی های خود مانند جمجمه های گرد و پوزه های مخروطی طولانی، کاملا متفاوت از دیگر مارمولک های شناخته شده هستند و احتمالا بیانگر یک گروه مارمولک پیش از این ناشناخته هستند.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از فسیل اکولودنتاویس ناگا

Credit: Stephanie Abramowicz/Peretti Museum Foundation, A. Bolet et al/Current Biology 2021

منبع: ScienceNews

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 21 تیر 1400 بروزرسانی: 21 تیر 1400 گردآورنده: itgap.ir شناسه مطلب: 1799

به "موجودی باستانی که تصور می شد دایناسوری کوچک باشد در واقع مارمولک است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موجودی باستانی که تصور می شد دایناسوری کوچک باشد در واقع مارمولک است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید