اکتشاف عجیب درباره انسان ها و نئاندرتال ها!

به گزارش آی تی گپ، ایسنا نوشت: محققان می گویند زمانی در بعضی از منطقه ها فرانسه و اسپانیا انسان های نئاندرتال به مدت بیش از 5000 سال با انسان های خردمند زندگی نموده اند و ژن هایشان مبادله شده است.

اکتشاف عجیب درباره انسان ها و نئاندرتال ها!

گروهی از باستان شناسان در دانشگاه لیدن(Leiden) در هلند شواهد شگفت انگیزی یافته اند که نشان می دهد انسان مدرن(هوموساپینس) زمانی با گونه های منقرض شده انسان های باستانی به نام نئاندرتال ها(هومو نئاندرتالنسیس) همزیستی داشته است و هر دو گونه ممکن است بیش از 5000 سال در بعضی از منطقه ها فرانسه و اسپانیا با هم زندگی نموده باشند.

به گفته محققان، آنها در این مدت نه تنها همدیگر را دیدار نموده اند، بلکه با هم آمیزش نیز داشته اند.

بیشتر بخوانید:

  • عکس | جمله ای که موتور جستجوی گوگل را از کار می اندازد!

این یافته ها بعلاوه با بسیاری از مطالعات منتشر شده قبلی که وجود DNA نئاندرتال را در انسان های خردمند نشان می دهد، همسو هستند. اعتقاد بر این است که انسان خردمند و نئاندرتال بین 1400 تا 2900 سال پیش قبل از انقراض گونه های باستانی با هم زندگی می نموده اند.

مدارک به دست آمده از دی ان ای انسان خردمند نشان می دهد که این گونه حدود 200 هزار سال پیش از آفریقا سرچشمه گرفته است و حدود 50 هزار سال پیش تغییرات بسیاری در رفتار او پدید آمده و در همان زمان، مهاجرت را آغاز نموده است. انسان خردمند با دیگر انسان تباران، بچه دار شده اند و این باعث شده که پس از انقراض سه گونه دیگر از انسان تباران، دی ان ای آنها همچنان در انسان خردمند، موجود باشد. انسان خردمند، حامل دی ان ای انسان تبار دنیسووا، انسان نئاندرتال و گونه ای دیگر است که هنوز شناسایی نشده است.

این انسان ها با مهاجرت تقریباً در تمامی نقاط دنیا به جز نواحی غیرقابل سکونت(مانند جنوبگان) ساکن شده اند. اما از قرن بیستم میلادی وسعت سکونت انسان ها به جنوبگان(به وسیله پایگاه های دائمی)، دریاها(به وسیله سکوها) و مدار زمین(به وسیله ایستگاه فضایی بین المللی) افزایش یافته است.

شواهد باستان شناسی از این همزیستی

بر اساس اطلاعات موزه تاریخ طبیعی، نئاندرتال ها برای اولین بار تقریباً 400 هزار سال پیش ظاهر شدند. جالب اینجاست که آنها تقریباً در همان زمانی منقرض شده اند که انسان خردمند آغاز به تبدیل شدن به گونه غالب میان انسان ها در حدود 40 هزار سال پیش نموده است. بنابراین بسیار احتمال دارد که در یک مقطع زمانی، این دو گونه در منطقه ها یکسانی زندگی نموده باشند.

محققان در طول مطالعه خود دو مجموعه از مصنوعات را مورد آنالیز قرار دادند. که از 17 سایت باستان شناسی در شمال اسپانیا و فرانسه بازیابی شده بود. اصطلاح مصنوعات برای اشاره به اشیای باستانی ساخته شده به وسیله انسان در باستان شناسی استفاده می گردد. تاریخ نگاری رادیوکربنی این آثار نشان داد که مجموعه اول شامل 28 مصنوعات متعلق به نئاندرتال ها و مجموعه دوم شامل تعداد مساوی از اشیای ایجاد شده به وسیله انسان های خردمند است.

محققان به منظور تأیید بیشتر قدمت آنها و آن گونه انسانی که این مصنوعات به آن تعلق دارند، از دو تکنیک پیشرفته و به طور گسترده پذیرفته شده به نام مدل سازی بیزی(Bayesian modeling) و تخمین خطی نوری(OLE) استفاده کردند. اولی برای غلبه بر عدم دقت ذاتی تاریخ نگاری رادیوکربنی استفاده می گردد. به عنوان مثال، این مدل تخمین زده است که انسان های امروزی در شمال اسپانیا بین 42 هزار و 653 تا 42 هزار 269 سال پیش زندگی می نموده اند.

از سوی دیگر تخمین خطی نوری، تاریخ انقراض حیوانات را بر اساس آخرین حضور شناخته شده آنها در فسیل ها پیش بینی می نماید و با این فرض عمل می نماید که هرگز نمی توان اولین یا آخرین نمونه در یک گونه را پیدا یا تاریخ گذاری کرد. این روش از تاریخ های آخرین رویدادهای شناخته شده استفاده می نماید تا تخمین بزند که این گونه چه مدت پیش از انقراض نهایی ممکن است وجود داشته باشد.

داده های این دو روش نشان می دهد که نئاندرتال ها بین 39 هزار و 894 تا 39 هزار و 798 سال پیش منقرض شده اند و مصنوعات آنها در فرانسه و اسپانیا برای یک دوره زمانی بین 5449 تا 4470 سال پیش بوده است.

از آنجایی که انسان های خردمند نیز حدود 42 هزار سال پیش در همان منطقه زندگی می نموده اند، محققان محاسبه کردند که هر دو گونه بین 1400 تا 2900 سال قبل از انقراض انسان های غارنشین همزمان با هم در اروپا زندگی نموده اند.

واکنش این دو گونه به یکدیگر چگونه بوده است؟

قبل از اینکه به رابطه ای که نئاندرتال ها و انسان های خردمند ممکن است با یکدیگر داشته باشند بپردازیم، درک این نکته مهم است که یافته های نویسندگان به زمان و مکان دقیقی که این دو گونه ممکن است با هم زندگی نموده باشند، اشاره نمی نماید. علاوه بر این، نتایج پیش بینی شده به وسیله مدل ها تنها به میزان داده های وارد شده به آنها دقیق هستند.

به گفته محققان، نتایج فعلی بر اساس قوی ترین، به روزترین و با کیفیت ترین داده ها به دست آمده است. با این حال، زمانی که شواهد جدیدی از تاریخ نگاری رادیوکربنی نمونه های بیشتر حاصل گردد، این مدل ها باید اصلاح شوند.

جاکوویچ می گوید: در حال حاضر ما باید به خاطر داشته باشیم که اینجا عمق زمانی مطرح است و به احتمال زیاد هیچ سناریوی واحدی برای ماهیت روابط آنها در زمانی که آنها در هر منطقه خاصی همزیستی داشته اند، وجود ندارد. در بعضی موارد، آنها(نئاندرتال ها و انسان های خردمند) احتمالاً با هم زندگی می نموده اند و کودکشان را بزرگ می نموده اند و در بعضی دیگر از موارد احتمالا سعی می نموده اند از یکدیگر دوری نمایند و در بعضی موارد نیز احتمالاً با هم درگیری داشته اند.

وی اضافه نمود: من گمان می کنم که آنها احتمالاً بیشتر از آن چیزی که ما تصور می کنیم، همکاری داشته اند. ما اکنون می دانیم که آنها حداقل گه گاه ژن رد و بدل می نموده اند، زیرا بیشتر انسان های امروزی دارای مقداری از دی ان ای نئاندرتال ها هستند.

ایگور جاکوویچ و تیمش به عنوان بخشی از پروژه میراث نئاندرتال در حال حاضر حفاری های جدیدی را در مکانی در مرکز فرانسه انجام می دهند که نمایش دهنده زندگی آخرین نئاندرتال ها در این منطقه است. آنها می خواهند شکاف های اطلاعاتی مربوط به ماهیت و فراوانی تعاملات بین نئاندرتال ها و انسان های خردمند را قبل از ناپدید شدنشان پر نمایند.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 25 مهر 1401 بروزرسانی: 25 مهر 1401 گردآورنده: itgap.ir شناسه مطلب: 2255

به "اکتشاف عجیب درباره انسان ها و نئاندرتال ها!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اکتشاف عجیب درباره انسان ها و نئاندرتال ها!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید