سفر به عمق ناشناخته ها، موزه میکروب

به گزارش آی تی گپ، معمولا صحبت از موزه که می گردد همه به یاد آثار هنری یا آثار ارزشمند باستانی می افتند

اما واقعیت این است که یک سری موزه های علمی نیز وجود دارد که عجایب و دیدنی های دنیای علم و تکنولوژی را به نمایش می گذارند. در میان این دسته از موزه ها، موزه ای تحت عنوان موزه میکروب در کشور هلند واقع در شهر آمستردام که زادگاه علم میکروب شناسی است، احداث شده است که ما قصد داریم در این مطلب آن را برایتان توصیف نماییم. پس با خبرنگاران همراه باشید.

سفر به عمق ناشناخته ها، موزه میکروب

اطلاعات کلی

نام دیگر این موزه میکروپیا (Micropia) می باشد که پس از 12 سال توسعه و 10 میلیون یورو سرمایه گذاری انتها در ماه سپتامبر 2004 افتتاح شد. همانطور که از نام موزه میکروب می تواند حدس زد، هیچ یک از موجودات به نمایش درآمده در آن، بزرگ تر از مورچه نیستند و بیشتر شان از مورچه هم بسیار کوچک ترند. از آن جمله می توان به کک های آبی پرسرعت zipping water fleas، خرس آبی شکست ناپذیر invincible tardigrades، جلبک سبز green algae و انواع باکتری ها بی شمار اشاره نمود.

ساخته شدن یک موزه برای میکروب ها بیانگر این واقعیت است که بیشتر میکروب ها نشانه پلیدی یا پدید آورنده بیماری نیستند و بخش حیاتی و مهمی از دنیای اطراف ما را تشکیل می دهند.

موزه میکروب یا اگر بخواهیم دقیق تر باشیم موزه ای که در فاصله 40 مایلی آمستردام قرار گرفته، در سال های دور در قطب تجاری و شلوغ دلفت قرار داشت که پارچه فروشی به نام آنتونی ون لیوونهوک برای اولین بار در تاریخ پیروز به تماشا باکتری شد. لیوونهوک بدون هیچ گونه تعلیمات علمی، پیروز به ساخت میکروسکوپ شد.

این انسان کنجکاو لنزهای فوق کوچک خود را مابین صفحات برنجی قرار داد و به این صورت دستگاهی به وجود آورد که ظاهری شبیه به یک لولای درب مجلل داشت و در حقیقت به عنوان ذره بینی فوق العاده قوی عمل می کرد. او با این ذره بین به هر چیزی از موی حیوانات گرفته تا اجزای مختلف گیاهان، به دقت نگاه می کرد. اما کشف واقعی زمانی بود که او با لنزهای خود به نمونه آب های جمع آوری شده از برکه، آب کوزه ای خارج منزل، آب کانال های دلفت و منطقه ها دیگر نگاه کرد. بارها و بارها این عمل را تکرار کرد و هر بار زندگی را در تعداد بیشماری مشاهده نمود. بله، موجودات بسیار ریزی در این آبها در حال جنبش بودند. او این موجودات ریز را که ما امروزه آنها آغازیان و باکتری ها نامگذاری کرده ایم، جانوران کوچک نامید.

پس از گذر از باجه بلیط فروشی، یک کپی از عالی ترین میکروسکوپ های لیوونهوک اولین چیزی است خودش را به شما نشان می دهد. از جمله این نمونه ها می توان به دم نوش فلفل، خزه های یک تالاب محلی و جرم دندان اشاره نمود.

همان گونه که می بینید توجه به چنین مواردی نشان دهنده کنجکاوی بی حد و مرز لیوونهوک است.

بعد از گذشتن از مجموعه لیوونهوک، وارد آسانسوری خواهید شد و ویدئویی از خودتان روی سقف می بینید. به محض بالا رفتن آسانسور، این ویدئو روی چهره شما زوم کرده، نزدیک و نزدیک تر می گردد و خیلی آهسته از یک ویدئوی واقعی به انیمیشنی از مژه و سلول های پوستی و سپس باکتری و در نهایت ویروس تبدیل می شوید. درهای آسانسور که باز می شوند، در طبقه دوم با تعدادی کلمه روبرو می شویم که با نقاط روشن نوشته شده اند و مانند یک کولونی زنده سوسوی کم نوری می زنند. دقت که می کنید جملات زیر پیش رویتان ظاهر می گردد:

از نزدیک که نگاه کنید، دنیای نوی برای تان آشکار می گردد، دنیایی زیباتر و تماشایی تر از آنچه تصور می کردید. به میکروپیا خوش آمدید

بلافاصله پس از این قسمت می توانید به وسیله تعدادی میکروسکوپ که بر کرم، قالب لجن، لارو پشه، جلبک و باکتری حوض تنظیم شده اند، نگاهی دست اول به این دنیای نو داشته باشید.

و اما مورد آخر یک بزرگنمایی 200 برابر است که به طرز شگفت انگیزی برابر با همان مقداری است که میکروسکوپ دست ساز لیوونهوک می توانست به آن دست یابد. به احتمال زیاد او هم پیروز به تماشا این شگفتی ها شده البته قطعا نه به راحتی ما. چراکه او مجبور بود تنها با یک چشم به درون لنزهای کوچکی نگاه کند.

بعد از این میکروسکوپ ها، صفحه ای با ارتفاع 7 پا واقع شده است که وقتی جلویش بایستید دوربینی قرار گرفته است که بدن شما را اسکن می نماید. در این هنگام یک آواتار میکروبی بر صفحه ظاهر شده که پوستش با نقطه های سفیدی دورگیری شده و ارگان های داخلی آن با رنگ هایی روشن نمایش داده می شوند.

در اینجا بعلاوه می توانید در خصوص ساکنان شکم، دل و روده، پوست، دهان، بینی، جمجمه و تاثیر آنها بر رفتار، سیستم ایمنی، هضم غذا و محافظت در برابر بیماری ها نیز اطلاعاتی به دست آورید.

معمولا مردم میکروب ها را مساوی با بیماری و بدی می دانند اما آنچه در این موزه می آموزیم کاملا برعکس است و به نظر می رسد بازدیدنمایندگان نیز به سرعت با این دیدگاه که بدنشان کاملا متعلق به خودشان نیست کنار می آیند. چرا که آگاهی از این اطلاعات باعث نمی گردد افراد خود را عقب بکشند، اخم نمایند یا به بینی شان چین و چروک بیندازند، همانگونه که لیوونهوک نیز این کارها را نمی کرد.

وقتی او جرم دندانش را آنالیز کرد، دانستن این موضوع که در دهان او زندگی در جریان است برایش شگفت انگیز بود. تنفر زمانی به وجود آمد که لوئی پاستور و دیگر پیشگامان تایید کردند برخی میکروب ها مسئول آفت و طاعون هستند. از آن موقع بود که ما میکروب ها را دشمن فرض کردیم و روش های بهتری برای از بین بردن آنها به وجود آوردیم که از آن جمله می توان به آنتی بیوتیک ها و مواد ضدعفونی نماینده اشاره نمود.

موزه میکروب بازدیدنمایندگان خود را به عصری غیرپاستوریزه بر می گرداند، زمانی که ارگانیسم های کوچک غیر از آنکه اهدافی برای حذف باشند، شگفت انگیز بودند. در اینجا دیواری وجود دارد که با پلیت های آگار که از پشت نورانی شده اند پوشیده شده است.

در برخی از این پلیت ها، اجتماعی از باکتری یا کپک وجود دارد که می توان مکان هایی را که اولین بار در آن آغاز به رشد کرده اند ردیابی کرد: مکان هایی از قبیل دسته کلید، گوشی، موس کامپیوتر، ریموت کنترل، مسواک، دستگیره در و حتی یک اسکناس از این جمله هستند.

یکی دیگر از نقاط قابل توجه موزه میکروب ، درخت زندگی است که یک دیوار را به خود اختصاص داده است. به پادشاهی افتخارآمیز انسان ها، حیوانات و گیاهان دایره ای کوچک در گوشه ای اختصاص داده شده و بقیه این درخت با میکروب ها و باکتری های آشنا و بعلاوه گروهی در ظاهر شبیه و در اصل متفاوت با آنها به نام Archaea به بار نشسته است.

منبع: الی گشت
انتشار: 10 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 10 اردیبهشت 1401 گردآورنده: itgap.ir شناسه مطلب: 2129

به "سفر به عمق ناشناخته ها، موزه میکروب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر به عمق ناشناخته ها، موزه میکروب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید