معرفی بلندترین آبشارهای جهان

به گزارش آی تی گپ، آبشار به این گونه شکل می گیرد که آب رودخانه ای از فلاتی یا از یک بلندی به سمت پایین دره یا دامنه کوه سرازیر می گردد که از جمله پدیده های مهم زمین شناسی محسوب می گردد، آبشارها نیز انواع مختلفی از نظر ابعاد، ارتفاع و … دارند که تعدادی از این آبشارها از این لحاظ دارای معروفیت هستند.

معرفی بلندترین آبشارهای جهان

آبشارهای زیادی در تمام دنیا وجود دارند که هرکدام به نوبه خود دارای زیبایی و ارتفاع بخصوصی هستند و از این حیث دارای تنوع بسیار می باشند، همانطور که گفته شد در این راستا بعضی از این آبشارها از سایر آبشارها بلندتر می باشند که البته در این زمینه مشهور هستند. در این مقاله به معرفی این آبشارها می پردازیم.

آبشار آنجل که به زبان اسپانیایی به آن سالتو انجل گفته می گردد، این نام که از نام جستجوگر اهل آمریکا؛ جیمز آنجل برگرفته شده است که در سال 1935 میلادی هواپیمای خود را در مجاورت آبشار نامبرده پایین آورد. این آبشار از روزنه ای در مجاورت قله کوهستان آیاآنتی پویی به سمت پایین روان می گردد.

این آبشار که در بین جنگل های دورافتاده پارک ملی کانایما در استان بولیوار در جنوب شرقی ونزوئلا قرار گرفته است، به علت بارش های بسیار در این کشور هیچگاه خشک نمی گردد، آب این منطقه به وسیله بارش ها مهیا می گردد آبی که از این آبشار به پایین می ریزد در انتها به رودخانه چورون می ریزد. آبشار آنجل دارای ارتفاع 979 متر مرتفع ترین آبشار دنیا محسوب می گردد.

این آبشار که مرتع ترین آبشار دنیا می باشد در همسایگی خود طبیعتی زیبا و بینظیر را دارا است که کوه های این مکان برای صخره نوردی بسیار مناسب، و رودخانه های اطراف آن برای قایق سواری ایده آل و بسیار دلچسب می باشد.

آبشار توگلا که به نظر بعضی مرتع ترین آبشار دنیا محسوب می گردد دارای ارتفاع 948 متر می باشد که در سرچشمه رودخانه توگلا در کوه های دراکنزبرگ واقع در استان کوازولو ناتال در آفریقای جنوبی قرار گرفته است، این آبشار که بلندترین آبشار آفریقای جنوبی است در هنگام مناسب سال به خصوص بعد از بارش باران زیاد آن را می توان به خوبی از جاده اصلی مشاهده نمود.

  • آبشار ترس هرماناس

ترس هرماناس یکی دیگر از بلندترین آبشارهای دنیا می باشد که در زبان اسپانیایی به معنی سه خواهر می باشد و به علت داشتن سه طبقه ای که دارد، به این نام مشهور شده است، آبشار ترس هرماناس در مکان کوچکی به نام آیاکوچو قرار گرفته است، این آبشار دارای ارتفاعی به اندازه 914 متر می باشد که 2 طبقه این آبشار به حوضچه ای بزرگ و و طبقه سوم به رودخانه کوتیویرنی سرازیر می گردد.

  • آبشار اولوپنا

این آبشار با ارتفاع 900 متری یکی از آبشارهای بلند دنیا می باشد که رتبه چهارم را به خود اختصاص داده و در شمال شرقی مولوکایِ جزایر هاوایی قرار گرفته است که یکی از مرتفع ترین صخره های ساحلی دنیا، بستر این آبشار جهت سرازیر شدن می باشد.

آبشار اولوپنا از جریان فصلی سرچشمه می گیرد که چهره خود را در میان صخره ها پنهان نموده است و برای تماشا آن باید از فراز آسمان یا اقیانوس اقدام نمود.

  • آبشار یومبیلا

آبشار یومبیلا به زبان کچوا متعلق به مردمان ناحیه آمازوناس است که معنی قلب عاشق را دارا می باشد، که این نام به علت شکل آن اطلاق یافته زیرا این آبشار شبیه یک قلب می باشد که درون جنگل کوییسپس قرار گرفته است، این آبشار بر خلاف اندازه آب کمی که دارد توجه هر فردی را با ریختن آب نقره ای رنگ به خود جلب می کند.

  • آبشار بالایفوسن

این آبشار با ارتفاعی به اندازه 850 متر دومین آبشار بلند نروژ و قاره اروپا می باشد که در استان هوردالاند قرار گرفته است، که آب آن به وسیله برف های فصلی تامین می گردد که دارای اندازه آب کمی نیز می باشد.

  • آبشار وینوفوسن

این آبشار ششمین آبشار مرتفع دنیا و مرتفع ترین آبشار در اروپا می باشد که در شرق روستای سندالسورا در استان سندال واقع در شهرستان مور و رمسدل، نروژ قرار گرفته است، این آبشار دارای ارتفاع 860 متری است که از جمله آبشارهای بلند دنیا و جاذبه های زیبای نروژ به شمار میرود.

  • آبشار پوئکاوکو

یکی دیگر از آبشارهای بلند دنیا آبشار پوئکاوکو با ارتفاع 840 متری می باشد که در انتهای ساحل شمالی جزیره مولوکای واقع شده است، این آبشار دومین آبشار مرتفع آمریکا محسوب می گردد که داخل دره ای سرسبز جای گرفته است و مشاهده و تماشا آن تنها به وسیله هواپیما امکان پذیر می باشد.

  • آبشار جیمز بروک

این آبشار دارای ارتفاع 840 متر می باشد که با این ارتفاع یکی از بلندترین آبشارهای دنیا به شمار می رود، آبشار جیمز بروک از وسعت برفی کوچکی منشا یافته و بعد از عبور از 840 متر به خلیجک پرینسس لوئیزا سرازیر می گردد، مکان قرار گیری آبشار جیمز بروک با تعدادی سایر آبشارها در پارک استانی دریایی پرینسس لوئیزا در بریتیش کلمبیا می باشد.

این آبشار دارای ارتفاع 836 متر واقع در پارک ملی فیوردلند در کشور نیوزلند می باشد که یکی از آبشارهای بلند دنیا به شمار میرود، آبشار براون از دریاچه براون منشا یافته و به خلیجکی واقع در اقیانوس می ریزد که به علت گذر از بین پوشش گیاهی فراوان و فشرده به آسانی قابل مشاهده نمی باشد.

آبشارها یکی از جذابیت های طبیعی می باشند که زیبایی جادویی منحصر به فردی را دارا می باشند، آبشارها با توجه به اندازه ارتفاع و همچینن مساحت و …. متفاوت می باشند که از این حیث تنوع دارند و دارای معروفیت و رتبه های خاصی می باشند، در این مطلب به معرفی بلندترین آبشارهای دنیا پرداخته ایم. بعلاوه می توانید برای آشنایی با آبشار نیاگارا کلیک کنید.

منبع: دیجیاتور
انتشار: 12 مرداد 1401 بروزرسانی: 12 مرداد 1401 گردآورنده: itgap.ir شناسه مطلب: 2212

به "معرفی بلندترین آبشارهای جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی بلندترین آبشارهای جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید