محیط زیست: طغیان رودخانه های سیستان و بلوچستان موجب جابه جایی گاندو ها می گردد

به گزارش آی تی گپ، سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: جریان های آبی فصلی موسوم به بارش های مونسون موجب جابه جایی گاندو ها در منطقه ها جنوب استان می گردد.

محیط زیست: طغیان رودخانه های سیستان و بلوچستان موجب جابه جایی گاندو ها می گردد

به گزارش ایسنا، محمدرضا علیمرادی اظهار کرد: با آغاز بارش های فصلی و ایجاد جریان های آبی در جنوب استان علاوه بر خطر بروز سیلاب در منطقه، موجب جابه جایی تمساح پوزه کوتاه یا همان گاندو ها بین آبگیر ها و هوتک ها می گردد که مردم باید به شدت مراقب حمله آن ها باشند.

وی تأکید کرد: شهروندان نسبت به تردد در منطقه ها سیلابی، حاشیه رودخانه باهوکلات، هوتک ها، مرداب ها و منطقه ها حاشیه ای که محل تجمع آب های راکد است خودداری نمایند.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: احتمال حضور گاندو ها در زیستگاه های انسانی از قبیل روستاها، کنار رودخانه های دوردست از حوزه زیستی یا در سایر منطقه ها باتوجه به جریان های آبی، وجود دارد و به تمام هم استانی ها، مسافران و گردشگران توصیه می گردد از حضور در کنار رودخانه ها، آبگیر ها یا هوتک ها و سایر منطقه های که در مسیر آب بوده، خودداری نمایند.

وی بیان نمود: گاندو با حفر کانالی که چندین متر عمق داشته و طول آن به 15 متر می رسد، هم پناهگاهی برای زندگی و استراحت خود در ساعت های گرم روز تهیه می نماید و هم از تبخیر آب جلوگیری نموده و با ذخیره آب در کانال ها به حفظ آب برکه ها و تالاب ها در فصل های گرم و ایام خشکسالی یاری می نمایند.

علیمرادی اضافه کرد: با وجود وسعت بسیار زیاد زیستگاه تمساح پوزه کوتاه و عدم امکان حصارکشی و ایجاد محدودیت، علاوه بر نصب تابلو های تازه هشداردهنده و گشت و کنترل مداوم همیاران و محیط بانان این اداره کل، مباحث آموزشی نیز در روش های گوناگون در منطقه اجرا شده؛ اما متأسفانه بی احتیاطی و عدم توجه به علائم هشداردهنده گاهی موجب بروز حوادث ناگواری می گردد.

وی گفت: به منظور پیشگیری از وقوع حوادث تلخ و حملات احتمالی حیات وحش به هم استانی ها توصیه می گردد در زمان مشاهده هرگونه جانور وحشی گرفتار در منطقه ها مراتب را به نزدیک ترین اداره حفاظت محیط زیست اعلام و یا با سامانه شبانه روزی 1540 تماس حاصل نمایند.

منبع: فرارو
انتشار: 9 مرداد 1402 بروزرسانی: 9 مرداد 1402 گردآورنده: itgap.ir شناسه مطلب: 2377

به "محیط زیست: طغیان رودخانه های سیستان و بلوچستان موجب جابه جایی گاندو ها می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محیط زیست: طغیان رودخانه های سیستان و بلوچستان موجب جابه جایی گاندو ها می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید