غذای بنفش را بیشتر بشناسید

به گزارش آی تی گپ، قروت نوعی فرآورده شیری است (نوعی کشک به رنگ تیره) که مردم خراسان جنوبی، بیرجند از آن به عنوان یکی از غذاهای محلی و مقوی استفاده می نمایند.

غذای بنفش را بیشتر بشناسید

به گزارش خبرنگاران، قروت، شاید این نام غذا برای خراسانی ها آشناتر باشد، غذای خوشمزه ای که از جنس کشک است.

بعد از برگزاری سفره بنفش بیرجندی به همت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی، دانش فرهنگ غذای محلی قروت خراسان جنوبی در فهرست میراث کشور ثبت شد.

آشنایی با قروت غذای محلی خراسان جنوبی

امروزه قروت با هویت جمعی خراسان جنوبی آمیخته گردیده، به طوری که وقتی فردی ازمقامات رسمی به بیرجند سفر می نماید، قروت هم در کنار غذاهای دیگر سرو می گردد.

قروت ابتدا به صورت جامد یا پودر تهیه گردیده سپس بعد از حل شدن مواد آن در آب عصاره ای بنفش رنگ حاصل می گردد که آنرا به 2 حالت مصرف می نمایند یا می جوشانند و یا به صورت سرد مصرف می نمایند.

این غذا به مانند بسیاری از غذاهای لذیذ مشابه آن، از فرآورده های دامی تهیه گردیده و رنگ زیبای آن نظر شما را به خود جلب خواهد نمود.

برای تهیه آن بصورت گرم باید مقداری پیاز یا سیر سرخ گردیده را با کمی نمک، فلفل سیاه و دارچین مخلوط نموده و بعد از آن قروت را به اضافه نمود، سپس آن را بر روی حرارت گذاشت.

نکته قابل توجه آن است که قبل از آن که به جوش بیاید از روی حرارت باید بر داشته گردد که بدین صورت آماده سرو است. قروت گرم را نیز گاهی با بادمجان، سیب زمینی، کدو و سبزیجات پخته مثل اسفناج هم می توان میل کرد.

قروت در حال حاظر از جمله غذاهای سنتی بیرجند و سایر شهرهای خراسان جنوبی است که در بیشتر بخش های این منطقه مصرف می گردد.

تاثیر غذای محلی بر فرهنگ

سید احمد برآبادی مسؤول حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی در این زمینه گفت: تاثیر غذا و فرهنگ یک رابطه دو سویه است، همان گونه که محیط و فرهنگ باعث شکل گیری این نوع غذای محلی می گردد غذای محلی هم بر فرهنگ تاثیرگذار است.

وی اضافه نمود: نمادگرایی غذای محلی قروت در ادبیات شفاهی، تاثیر آن بر زبان و استفاده از واژگان غذایی در موارد غیرغذایی از جمله مباحثی هستند که در فرهنگ خراسان جنوبی وجود دارد .

مسؤول حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی اظهار کرد: قروت از جمله غذاهایی است که از فرآورده های دامی تهیه می گردد و رنگ بنفش و زیبای آن نظر هر بیننده ای را به خود جلب می نماید.

برآبادی یادآور شد: این غذا از جمله غذاهای سنتی شهرستان بیرجند و خراسان جنوبی است که هنوز در بیشتر نقاط آن را طبخ می گردد .

وی اعلام نمود: قروت بیرجندی(کشک محلی) خراسان جنوبی در فهرست میراث ناملموس ملی به ثبت رسیده است.

تهیه و تنظیم: سپیده قلندری اسفدن

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 5 آبان 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: itgap.ir شناسه مطلب: 65

به "غذای بنفش را بیشتر بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غذای بنفش را بیشتر بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید