ضرورت ساماندهی توزیع مواداولیه برای ادامه نهضت ساخت داخل

به گزارش آی تی گپ، رییس هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازی کشور، ضمن تاکید براینکه به دنبال اجرای نهضت ساخت داخل، طبیعتا احتیاج قطعه سازان به مواد اولیه بیشتر می گردد، از وجود مسائل برای زنجیره تامین کشور سخن گفته و از وزارت صمت خواست تا زمینه تامین مواداولیه مورد احتیاج صنعت قطعه سازی را فراهم کند.

ضرورت ساماندهی توزیع مواداولیه برای ادامه نهضت ساخت داخل

طبق اعلام انجمن صنایع همگن قطعه سازی و نیرو محرکه به خبرنگاران، محمدرضا نجفی منش اظهار کرد: پیشتر برای تامین مواداولیه مورد احتیاج صنایع از سامانه مچینگ استفاده می شد. سپس براساس آن، تامین احتیاجهای هر واحد صنعتی با تائید سامانه بهین یاب و با استفاده از گشایش اعتباری نظام بانکی صورت می گرفت اما در شرایط فعلی این امکان وجود ندارد.

رییس هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی، قطعه ساز به جهت تامین مواداولیه مورد احتیاج خود بایستی در رقابت قیمتی بورس کالا شرکت کند، گفت: در صورتی که برنده گردد، باید کل مبلغ خرید مواد را به صورت نقدی واریز نموده و سه ماه بعد مواداولیه را دریافت کند. از سوی دیگر، مبلغ محصولات فراوریی قطعه سازان نیز با تاخیر چندماهه از سوی خودروسازان پرداخت می گردد؛ بنابراین قطعه ساز امروز پول مواداولیه را پرداخت، اما پول محصولی که با آن فراوری نموده را بیشتر از هفت الی هشت ماه پس از تحویل به مشتری محصول خود، دریافت می نماید.

وی ضمن تاکید براینکه تحریم خارجی و تنگناهای مالی داخلی، شرایط را برای قطعه سازان سخت نموده است، اضافه نمود: خواسته تعیین ما این است که وزارت صنعت، معدن و تجارت زمینه تامین مواداولیه مورد احتیاج صنعت قطعه سازی را فراهم آورد. امیدوار هستیم با انتصاب و روی کار آمدن وزیر جدید، به زودی شاهد برطرف این مشکل عظیم صنعت خودروسازی و قطعه سازی کشور باشیم.

این مقام صنعتی، قیمت پایه کالای عرضه شده در بورس را دیگر مشکل عظیم صنعتگران کشور دانسته و گفت: موضوع قانونی است که در سال 90 در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و براساس آن قیمت پایه کالاهایی که در بورس عرضه می شوند، 95 درصد فوب خلیج فارس محاسبه می گردد. در حال حاضر افزایش لجام گسیخته بهای ارز باعث شده تا مواد اولیه صنایع قطعه سازی که به دلار روز محاسبه می گردد، به شکل سرسام آوری افزایش پیدا کند.

با افزایش قیمت مواداولیه، طبیعی است که قیمت نهایی محصول هم بالا رود

نجفی منش ادامه داد:از سوی دیگر عدم تناسب عرضه و تقاضا و رقابت قیمتی باعث می گردد گاها مواد اولیه تا 70 درصد بالاتر از قیمت پایه در اختیار صنعتگر قرار بگیرد. زمانیکه قیمت مواداولیه صنعت قطعه و خودروسازی به عنوان ورودی قیمت تمام شده خودرو افزایش پیدا کند، طبیعی است که محصول نهائی هم مشمول افزایش قیمت گردد؛ این همان چیزی است که از دید مردم پنهان مانده است.

رییس هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازی تشریح کرد: مردم مشتری مستقیم فولاد و آلومینیوم و مس و … نیستند، بنابراین افزایش چند برابری این قیمت ها برای آن ها ملموس نیست، اما زمانیکه تاثیر چند برابر شدن قیمت این مواد، روی قیمت خودرو را مشاهده می نمایند، قطعه سازان و خودروسازان را متهم به گران فروشی نموده و سزاوار انتقاد می دانند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 آبان 1399 بروزرسانی: 18 آبان 1399 گردآورنده: itgap.ir شناسه مطلب: 1340

به "ضرورت ساماندهی توزیع مواداولیه برای ادامه نهضت ساخت داخل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرورت ساماندهی توزیع مواداولیه برای ادامه نهضت ساخت داخل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید