صومعه گلاتی گرجستان و حقایق جالب و شنیدنی

به گزارش آی تی گپ، در کشور گرجستان از دوره های گذشته آثار تاریخی متعددی بر جای مانده که این روزها موجب افتخار گرجی ها شده اند . این آثار قدیمی نشانگر و روایتگر تاریخ پر فراز و نشیب گرجستان بوده و از جاذبه های گردشگری این کشور به شمار می ایند . صومعه گلاتی گرجستان Gelati Monastery Georgia بنایی به جایی مانده از قرن دوازدهم میلادی است که در غرب سرزمین گرجی ها در نزدیکی شهر کوتائیسی یکی از بزرگترین و زیباترین شهرهای گرجستان واقع شده است . صومعه گلاتی که از شاهکارهایی عصر طلایی گرجستان می باشد در سال 1106 میلادی به دستور داویت چهارم ساخته شده است . صومعه Gelati گرجستان به عنوان یکی از سایت های میراث جهانی یونسکو معرفی شده و امروزه یکی از بناهای ارزشمند به یادگار مانده از قرون وسطی می باشد . با خبرنگاران همراه باشید تا با صومعه گلاتی گرجستان و حقایق جالب و شنیدنی آشنا گشت .

صومعه گلاتی گرجستان و حقایق جالب و شنیدنی

با ما سفر کنید و با تور گرجستان ارزان از زیباترین کشور اروپا دیدن کنید و شهر زیبای تفلیس را ببینید.

صومعه گلاتی گرجستان و حقایق جالب و شنیدنی:

1 . صومعه گلاتی در کوتائیسی یکی از جاذبه های گرجستان است . داخل این صومعه ، دور تا دور این مجموعه دیدنی و تاریخی مقبره ها و تصاویر متعددی وجود دارد که زیبائی و جذابیت ویژه ای به این مکان مذهبی بخشیده اند .

2 . صومعه گلاتی نشانگر ارزش مذهب مسیحی ارتدوکس گرجی است و از اولین صومعه های ساخته شده در گرجستان به شمار می اید . این صومعه به زیبائی و فرهنگ گرجستان ارزش بالایی افزوده است .

3 . عصر طلایی گرجستان نام مستعاری است که به صومعه گلاتی به سبب استفاده از طلا در نقاشی ها و ساختمان آن نسبت داده شده است . این صومعه در زمان امپراتوری بیزانس ساخته شده است .

4 . هدف از احداث صومعه گلاتی گرجستان نشان دادن گسترش مسیحیت در سراسر گرجستان حتی در قله کوه های بلند بوده است .

5 . در گذشته از گلاتی به عنوان مرکز علم و آموزش استفاده می شد . در واقع این صومعه در گرجستان باستان یکی از اصلی ترین مراکز فرهنگی محسوب می شد . آموزشگاه گلاتی گرجستان محل فعالیت بعضی از دانشمندان معروف ، خداشناسان و فیلسوفانی بوده که بسیاری از آنها قبلا در صومعه های مختلف ارتدوکس در خارج از گرجستان فعال بوده اند .

6 . یونان نو یا آتوس دوم نامی است که به سبب فعالیت های زیاد آموزشگاه گلاتی به آن نسبت داده شده بود .

7 . صومعه گلاتی از مکان های تاریخی و فرهنگی گرجستان است . در این صومعه جذاب مقبره ها و نقاشی هایی وجود دارد که متعلق به قرن های 12 تا 17 میلادی هستند . گفتنی است که مقبره های موجود در صومعه گلاتی به پادشاهان و افراد معروف تعلق دارند .

8 .صومعه گلاتی مدفن یکی از عظیمترین پادشاهان گرجی به نام داویت چهارم می باشد . همانگونه که بیان شد گلاتی توسط این پادشاه عظیم ساخته شده است . در نزدیکی مدفن داویت چهارم دروازه های شهر گنجه که در سال 1138 میلادی توسط شاه دمتریوس اول به غنیمت گرفته شده قرار داده شده است .

9 . صومعه گلاتی برای نزدیکی بیشتر به خدا بر روی یک تپه سرسبز ، مشرف به کوتائیسی ساخته شده است .

10 .کلیسای گلاتی در دوره امپراتوری بیزانس در زمانی که مسیحیت دین رسمی و اصلی این سرزمین بوده بنا شده است . گلاتی با نام کلیسای مریم مقدس نیز خوانده می گردد زیرا این کلیسا به مریم مقدس تقدیم شده است .

11 . گلاتی یکی از سایت های میراث جهانی یونسکو در گرجستان است . این صومعه هنوز دایر بوده و بخش های اصلی آن از قرن دوازدهم تا کنون دست نخورده ، سالم و قابل استفاده باقی مانده است .

12 . گردشگران تور گرجستان در هنگام بازدید از صومعه گلاتی کوتائیسی با موزائیک هایی روبرو می شوند که نحوه ستایش خدا و مسیح توسط بیزانسی ها را نشان می دهند . موزائیک های این صومعه قبل از بازسازی شرایط مناسبی نداشتند اما بعد از بازسازی سبک زندگی بیزانس ها در آن موقع را به صورت واضح نمایش می دهند .

13 . شاهکار اصلی کلیسای گلاتی گرجستان نماد طلایی مریم مقدس در حالی که مسیح نوزاد را در آغوش دارد می باشد . این نماد طلایی نفیس درست در بالای محراب واقع شده که بازدیدکنندگان در هنگام ورود با آن روبرو خواهند شد .

14 . صومعه گلاتی کوتائیسی گرجستان دارای راهروهای طاق مانند و دیوارهایی با سنگ های صاف است که سبک بیزانسی را نمایش می دهند . صومعه اصلی به گونه ای طراحی شده که به شکل یک صلیب به نظر آید صلیبی که نماد مصلوب ساختن مسیح و مسیحیت است .

15 . حفاظت از صومعه گلاتی گرجستان بر عهده وزارت فرهنگ و حفاظت از اموال گرجستان است .

16 . بازدید از کلیسای گلاتی گرجستان رایگان است و برای گردشگران هزینه ای در بر ندارد .

17 . گردشگران تور گرجستان بعد از بازدید از صومعه گلاتی می توانند باقی زمان خود را به طبیعت گردی و دیدن دیگر جاذبه های گردشگری گرجستان در کوتائیسی اختصاص دهند .

منبع: لذت سفر
انتشار: 4 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: itgap.ir شناسه مطلب: 958

به "صومعه گلاتی گرجستان و حقایق جالب و شنیدنی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صومعه گلاتی گرجستان و حقایق جالب و شنیدنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید