ساخت شهرک صنعتی در بندر جاسک ایران توسط چین

به گزارش آی تی گپ، خبرنگاران: وزیر صنعت معدن و تجارت با اعلام این که ایران و چین در بندر جاسک شهرک صنعتی خواهند ساخت گفت: صادرات محصولات پتروشیمی در امسال به 13 میلیارد دلار می رسد.

ساخت شهرک صنعتی در بندر جاسک ایران توسط چین

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش خبرنگار مالی خبرنگاران محمدرضا نعمت زاده در همایش پنجاهمین سالگرد تأسیس شرکت ملی پتروشیمی ایران اظهار کرد: پتروشیمی یکی از منابع سرشار کشور است که با تکمیل آن می توان صنعت نفت و گاز کشور را توسعه داد.

وی افزود: بحث ارتباط دادن نفت و گاز با جامعه و صنایع پایین دستی است به طوری که هزاران واحد فراوریی در کشور از محصولات این صننعت استفاده می نماید که در جای خود ارزش اضافه نموده بسیاری را نصیب ایران می نماید.

نعمت زاده تأکید کرد: بی انصافی است که در خصوص صدور محصولات پتروشیمی، مواد شیمیایی آروماتیک و کود اوره سخنی به میان نیاید طبیعتا هر چیزی نسبی است و حرکت بسیار بزرگی در این زمینه صوت گرفته و هیدروکربری خام را تبدیل به مواد شیمیایی کنیم.

نعمت زاده اضافه نمود: نقطه ای که کمتر مورد توجه قرار گرفته گسترش دانش و فناوری در زمینه های مختلف کشور است بایستی در این زمینه کوشش های بسیار صورت گیر اگر یک واحد پتروشیمی در یکی از استان های مرزی مستقر گردد علاوه بر تحول مالی موجب گسترش دانش و فناوری در این منطقه خواهد شد باید علاوه بر استفاده از امکانات داخلی از سرمایه گذاری های خارجی نیز استفاده کنیم و فعالیت های برون مرزی خود را گسترش دهیم.

وی ادامه داد: پتروشیمی یک صنعت سرمایه بر است به طور که درآمد ملی را تحت تأثیر قرار می دهد اگر صنعت بالادستی توسعه پیدا کند قطعا صنعت پایین دستی نیز گسترش خواهد یافت در حال حاضر حلقه مفقوده صنعت پتروشیمی صنایع میانی است که باید در این زمینه کوشش اساسی صورت گیرد.

وزیر صنعت گفت: توسعه این صنعت احتیاج به دانش فنی پیشرفته دارد چرا که صنایع میانی اغلب در انحصار شرکت های بین المللی بوده و متأسفانه دسترسی به آن به خاطر شرایط بین المللی محدود شده است باید توانمندی داخلی را تقویت کنیم.

وی تأکید کرد: اگر می خواهید این صنعت رونق بگیرد باید به صادرات جهانی و بازارهای داخلی فکر کنیم باید از ابزارهای جهانی یعنی سرمایه گذاری خارجی در داخل استفاده گردد.

وزیر صنعت اضافه نمود: این صنعت در سال 90 حدود 15 میلیارد دلار صادرات پتروشیمی داشته متأسفانه سال جاری با روند کاهشی روبرو شده به طوری که 13 میلیارد دلار انواع محصولات پتروشیمی صادر شده است شاید 7 میلیارد دلار معادل به صنایع داخلی انواع محصولا را عرضه می نماید باز هم با توسعه این صنعت ارزش محصولات به مرز 20 میلیارد دلار رسیده است.

نعمت زاده توضیح داد: از سال 68 تاکنون فراوری محصولات پتروشیمی سالانه 22 درصد رشد داشته به طوری که طی همین مدت میزان صادرات با 38 درصد افزایش داشته است.

نعمت زاده ادامه داد: این صنعت قابلیت رشد و صدور و ایجاد فناوری و عرض اندام در قبال رقبای خارجی را دارد باید خودمان برای پویایی این صنعت کوشش کنیم.

نعمت زاده تأکید کرد: نباید از اتفاقات گذشته انتقاد کرد باید بسترهای توسعه این صنعت را هموار کرد آنچه که امروزه انجام می گردد سکوی پرتاب برای آینده است.

وی گفت: فقر رکود و تورم در شأن جمهوری اسلامی ایران نیست عامل اصلی این موضوع کم کاری مسئولان است که باعث عقب ماندگی صنعت پتروشیمی در ایران است.

منبع: تسنیم
انتشار: 2 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: itgap.ir شناسه مطلب: 654

به "ساخت شهرک صنعتی در بندر جاسک ایران توسط چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت شهرک صنعتی در بندر جاسک ایران توسط چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید