روز دوم فجر 99 با عطاران به صرف شیشلیک

به گزارش آی تی گپ، روز دوم جشنواره فیلم فجر 99 امروز دوشنبه 13 بهمن ماه با اکران دو فیلم ستاره بازی و شیشلیک به کارگردانی هاتف علیمردانی و محمدحسین مهدویان در سینمای رسانه برج میلاد ادامه یافت.

روز دوم فجر 99 با عطاران به صرف شیشلیک

دومین روز سی و نهمین جشنواره فیلم فجر با حاشیه های مختلفی همراه بود اما مرکز این حواشی را می توان جنجال بر سر رعایت اصول بهداشتی در جشنواره در نظر گرفت؛ عمده این واکنش ها در شرایطی رخ داد که انتشار تصاویر حضور بازیگران و اهالی رسانه نشان از رعایت نکردن فاصله اجتماعی و تمهیدات بهداشتی می داد.

مناقشه بر سر رعایت پروتکل های بهداشتی

از اواخر روز یکشنبه و همراه با انتشار تصاویر و ویدیوها از وقایع اولین روز جشنواره فیلم فجر 99 برخی از رسانه ها و فعالین شبکه های اجتماعی نسبت به شکل و شمایل برگزاری این رویداد هشدار دادند. با بیشتر شدن انتقادها ستاد اطلاع رسانی جشنواره فیلم فجر این واکنش ها را دروغ پراکنی منفعت طلبان در فضای مجازی نامید و نوشت: دروغ پراکنی چند رسانه و فرد منفعت طلب علیه جشنواره و جوسازی پیرامون رعایت نشدن پروتکل های بهداشتی در مرکز همایش های برج میلاد از نقاط تاریک روز اول جشنواره فیلم فجر بود. بسیاری از خبرنگاران و عکاسان رسانه که امروز در برج میلاد حاضر بودند، نسبت به شیوه فاصله گذاری در سینمای رسانه واکنش مثبت نشان دادند و به راحتی به تماشای دو فیلم اکران شده در این سالن نشستند و در جلسات پرسش و پاسخ حاضر شدند.

  • جشنواره فیلم فجر 99 آغاز شد؛ عادل فردوسی پور برای بی همه چیز به سینما آمد

در اقدامی دیگر روابط عمومی جشنواره فجر گفت چند سینما بخاطر رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی تذکر گرفته اند. مجموع این وقایع با اظهار نظری از سوی سخنگوی ستاد ملی کرونا هم همراه بود که از احتمال تعطیلی این جشنواره سخن گفت: بنا بر تمهیدات اجرا شده قرار است حداکثر از 30 درصد ظرفیت سالن استفاده شود. کارشناسان ما آخر هفته گزارشی از شیوه برگزاری تهیه خواهند کرد و اگر مشاهده شود پروتکل ها رعایت نشده اند از برگزاری جشنواره در هر مرحله ای که باشد، جلوگیری می کنیم.

صدرنشین های بلیت فروشی

با انتها یافتن روز اول جشنواره و ورود به روز دوم شاهد اعلام آمار و ارقام مربوط به پیش فروش بلیت های جشنواره بودیم. براساس این آمار پرفروش ترین فیلم های جشنواره تا اینجا شیشلیک، ابلق و بی همه چیز بودند.

فیلم شیشلیک ساخته محمدحسین مهدویان با مبلغ فروش 2322890000 ریال و 8035 بلیت، در صدر آثار پرفروش جشنواره قرار گرفت. ابلق به کارگردانی نرگس آبیار 2072060000 ریال و 7132 بلیت فروخت تا دومین فیلم پرفروش و پرمخاطب این دوره از پیش فروش بلیت ها باشد. بی همه چیز ساخته محسن قرایی با فروش 1758900000 ریالی و 5987 بلیت، تی تی به کارگردانی آیدا پناهنده با فروش 1406700000 ریال و 4782 بلیت و روشن ساخته روح الله حجازی با فروش 1181700000 ریال و 4031 بلیت، به ترتیب سومین، چهارمین و پنجمین فیلم های پرفروش جشنواره فیلم فجر 99 تا این لحظه شناخته شدند.

بازیگر فیلم های تارانتینو در ستاره بازی

نشست پرسش و پاسخ فیلم ستاره بازی به کارگردانی هاتف علیمردانی با حضور کارگردان، علی سرتیپی (تهیه کننده) و ملیسا ذاکری (بازیگر) با اجرای محمدرضا مقدسیان در مرکز همایش های برج میلاد برگزار گشت. این فیلم در کشور آمریکا ساخته شده و یکی از نکات جالبش حضور و نقش آفرینی مایکل مدسن در آن است. مدسن را بیشتر به خاطر حضور در فیلم های تارانتینو از جمله سگ های انباری، بیل را بکش و هشت نفرت انگیز می شناسیم.

به گزارش ستاد اطلاع رسانی جشنواره فیلم فجر، علیمردانی در ابتدای نشست درباره چرایی ساخت این فیلم توضیح داد: ستاره بازی در ادامه تجربه های من در سینما است. این فیلم مجموعه ای از تجربیات من در این چند سال با چاشنی کمی رویاپردازی است.

این کارگردان درباره حضور در جشنواره و دلخوری هایی که در گذشته مطرح کرده بود، گفت: من سال 96 فیلم آباجان را در جشنواره داشتم و اعتقاد داشتم که در برخی از بخش ها فیلم من نادیده گرفته شده و فقط درخواست کردم که قاعده بازی را بلد باشیم. به هرحال همیشه گاهی درباره فیلم ها اجحاف می شود و فارغ از تمام نقاط قوت و ضعف و دل زدگی ها، جشنواره فیلم فجر تنها چراغ روشن امید این روزهای سینما در چنین شرایط غمگینی است.

در ادامه سرتیپی درباره همکاری با علیمردانی برای تهیه فیلم ستاره بازی بیان نمود: من به عنوان پخش کننده و سرمایه گذار در فیلم های قبلی هاتف علیمردانی حضور داشتم. بعد از خواندن این قصه فهمیدم که شرایط پیچیده و دشواری دارد. این کار شرایط تولید سختی داشت.

ذاکری درباره نقش آفرینی در کاراکتر صبا توضیح داد: این چهارمین همکاری من با هاتف علیمردانی است و در تمام کارهایی که کنار ایشان بودم تجربه کسب کردم و نقش هایم چالش برانگیز بوده است. صبا از شخصیت اصلی من بسیار دور بود اما امیدوارم که از نتیجه راضی باشید.

علیمردانی هم درباره ساخت این فیلم گفت: در تمام سال ها دغدغه کار اقتباسی را داشتم و دلم می خواست این تجربه را در کارنامه ام داشته باشم. من با شخصیت صبا نسبت دوری داشتم و او را می شناختم، زمانی که پای درد و دل مادر او نشستم و صداهای شخصیت اصلی را می شنیدم با آن درگیر و برای ساختش ترغیب شدم. مهاجرت ترومای بسیار وحشتناکی است و به مرگ عزیز می ماند. اگر قرار است از سرزمین مان برویم باید بدانیم نقطه موعودمان کجا است و چرا به آن جا می رویم.

در ادامه این نشست، شبنم مقدمی در یک ارتباط تلفنی درباره حضور در این فیلم گفت: این سومین تجربه همکاری من با هاتف علیمردانی است. من نگاه او را به مسائل اجتماعی می پسندم. او بدون اتکا به هیچ جریانی در سینما روی پای خود ایستاده است. علیمردانی از آن دست کارگردان هایی است که تعامل با او به راحتی اتفاق می افتد.

او ضمن عذرخواهی بابت حضور نداشتن در نشست به دلیل فیلم برداری، درباره نقش مادر در این فیلم توضیح داد: من انواع و اقسام مادرها را بازی کردم. اما در این شخصیت یک ناچاری و ناگزیری دیدم. این شخصیت مهاجر پیروزی نبود و از این مبحث لطمه دیده بود. مهاجرت دومین سونامی است که می تواند وجود آدمی را به لرزه درآورد که این زن در فیلم دچار آن شد.

علیمردانی هم درباره حضور شبنم مقدمی گفت: شبنم مقدمی از آن دست بازیگرانی است که هر کارگردانی آرزوی همکاری با او را دارد. ما به دلیل پاندمی پنج ماه بعد برخی پلان ها را فیلم برداری کردیم و حفظ راکورد برای بازیگران سخت بود و صمیمانه از آن ها قدردانم.

علیمردانی با بیان اینکه من به عنوان یک فیلم ساز اجتماعی مسیری هموار را در ذهن خود تعریف می کنم، افزود: اما گاهی پیش می آید که پازل ها را پشت هم نمی چینم. من برپایه یک داستان واقعی این فیلم را ساختم و در فضای ناتورالیستی، اتفاق تصادف برای دختر 19 ساله فاجعه ای بسیار بزرگ است. پدرش به من گفت امیدوارم بعد از این فیلم کسی به درد صبا دچار نشود.

او ادامه داد: چهار روز مانده به جشنواره فیلم فجر پارسال کار فیلم برداری این فیلم تمام شد؛ اما به دلیل پاندمی ما نتوانستیم سکانس های جامانده را فیلم برداری کنیم و از آن جایی که این فیلم مثل بوم نقاشی است کمی کار پیچیده بود.

زوج جمشیدی-عطاران در شیشلیک

نشست پرسش و پاسخ فیلم شیشلیک به کارگردانی محمدحسین مهدویان با حضور محمدرضا منصوری (تهیه کننده)، امیرمهدی ژوله (فیلم نامه نویس)، رضا عطاران، ژاله صامتی، مه لقا باقری، پژمان جمشیدی، عباس جمشیدی فر، وحید رهبانی (بازیگر) و حسین کرمی (طراح صحنه و لباس) با اجرای محمدرضا مقدسیان در سالن همایش های برج میلاد برگزار گشت. مهدویان کارگردان اثر هم از طریق اسکایپ در جلسه حضور داشت.

به گزارش ستاد اطلاع رسانی جشنواره فیلم فجر مهدویان درباره ساخت فیلم شیشلیک توضیح داد: مدت ها بود که دوست داشتم در ژانر کمدی کار کنم. روزی تصادفی با امیرمهدی ژوله در رستوران نشسته بودیم و او متن یک خطی این فیلم را برایم تعریف کرد و من از آن استقبال کردم.

او با بیان اینکه هر فیلم، تجربه جهانی متفاوت است، افزود: هر فیلم ساز رنگ و بوی مخصوص خودش را دارد و ردپای خودش را تکرار می کند. من فکر می کنم شیشلیک هم از این قاعده مستثنی نیست. کسانی که فیلم را دیدند تصدیق خواهند کرد که این فیلم متفاوت ترین تجربه من است.

رضا عطاران با ابراز خوشحالی از دیده شدن فیلم گفت: من از ابتدا دوست داشتم با محمدحسین مهدویان کار کنم. وقتی این نقش به من پیشنهاد شد، دیدم این کاراکتر جای کار دارد، متن خیلی خوب است و به همین دلیل دوست داشتم بخشی از این کار باشم.

امیر مهدی ژوله در خصوص شکل گیری فیلمنامه شیشلیک توضیح داد: من افتخار می کنم به این که مدت کوتاهی جزئی از اهالی رسانه بودم. من نوعی از کمدی را دوست داشتم که با یک چشمت بخندی و با چشم دیگرت گریه کنی. چون به نظر من هر دوی این موقعیت ها یکی هستند و زندگی را شکل می دهند. من آیتمی را در فیلم شوخی کردم نوشته بودم که در این فیلم گسترش پیدا کرد. ایده شیشلیک از آن آیتم به ذهنم رسید. تعامل بسیار خوبی با محمدحسین مهدویان داشتم و فکر می کنم این اتفاق یکی از بهترین تجربه های دوران کاری من بوده است.

در ادامه ژاله صامتی گفت: من امروز برای بار اول فیلم را کنار شما دیدم و از تماشای آن بسیار سرخوش هستم. اگر خودم در این فیلم ایفای نقش نمی کردم، بازهم این فیلم را دوست داشتم.

او درباره تجربه حضورش در این فیلم توضیح داد: ما به عنوان زن، در کلیت شبیه به هم هستیم. یعنی همه ما زن، مادر و ایرانی هستیم. اما تازه وقتی شخصیت زنان را زیر ذره بین می گیری متوجه تفاوت ها می شوی و ترسیم این تفاوت ها وظیفه یک بازیگر است.

پژمان جمشیدی در این نشست از تجربه حضور در این فیلم و نقش پدری که ایفا کرده است ابراز خوشحالی کرد.

در ادامه نشست مه لقا باقری گفت: بسیار خوشحالم که اینجا هستم و توانستم اعتماد آقای مهدویان را جلب کنم. به نظر من کمدی امری بسیار جدی است که از شدت جدی بودن آن، کمدی نمود پیدا می کند. من سعی کردم این نقش را خیلی جدی بازی کنم و هر کاری که وظیفه بازیگر برای رسیدن به نقش است را انجام دادم تا این نقش کوتاه به درستی ایفا شود.

مهدویان درباره اصلاحیه هایی که به این فیلم وارد شده، توضیح داد: هر فیلمی روح و جهان مخصوص خودش را دارد که تا حد امکان باید آن روح را حفظ کرد. ما با مسؤولان ارشاد صحبت کردیم که تا حد امکان جهان فیلم حفظ شود. هیچ کس ممیزی و سانسور را به آغوش نمی کشد و آن را دوست ندارد اما در نهایت فکر نمی کنم این ممیزی ها آسیب جدی به فیلم زده باشد.

ژوله ابراز کرد: فیلمی که روی پرده دیدم را دوست دارم، اما به هر حال اگر ممیزی ها اعمال نمی شد شاید امروز نمی توانستیم فیلم را ببینیم. امیدوارم با همین حد ممیزی، فیلم بتواند به نمایش عمومی دربیاید.

مهدویان در ادامه توضیحاتش در خصوص انتخاب این ژانر گفت: فیلم ساز ژانرهای مختلف را تجربه می کند و باتوجه به دغدغه و حال و احوالش تصمیم می گیرد که فیلمی را بسازد.

او در توضیح همکاری نکردن با سید محمود رضوی در این فیلم گفت: آقای رضوی دوستی بسیار خوب و تهیه کننده ای کار بلد است و اگر قصه ای با سلیقه جفتمان هماهنگ باشد، حتما باهم کار خواهیم کرد.

ژاله صامتی در پاسخ به سؤالی مبنی بر تکراری بودن نقش هایش گفت: هیچ نقشی از من شبیه به نقش قبلی ام نیست و این که بگوییم من خودم را تکرار می کنم، بی انصافی است.

ژوله در پاسخ به خبرنگاری که شوخی های شیشلیک را سخیف دانست، گفت: من این فیلم نامه را خیلی دوست دارم و آن را قابل دفاع می پندارم. اگر به نظر شما این یک فیلم با جوک های سخیف و دم دستی است، من از شما عذرخواهی می کنم.

مهدویان در ادامه این نشست گفت: فیلم شیشلیک یک فیلم نمادین نیست. کار سمبلیک و نمادین در سلیقه هیچ یک از ما نبود. تأکید ما این بود که بگوییم اینجا بخشی از حاشیه شهر تهران است و فکت هایی از واقعیت را در فیلم آورده ایم. در فیلم تأکید هم کرده ایم که زندگی دیگران را نمایش دهیم تا فیلم به سمت نمادگرایی نرود.

مهدویان در پاسخ به سؤال خبرنگاری که او را شیشلیک خور حرفه ای و سفارشی ساز دانسته بود و این کارگردان را به نوعی نان به نرخ روزخوری متهم می کرد توضیح داد: همیشه پشت سر افراد، حرف هست. من فکر می کنم فیلم های مهمی ساخته ام که در اکران و حتی جشنواره پیروز بوده اند. من انرژی ام را از فیلم هایم می گیرم. اظهار نظرهای منفی تلاش مذبوحانه ای است که برای کار من مانع ایجاد کند، اما من ناراحت نمی شوم و کارم را انجام می دهم.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 22 اسفند 1399 بروزرسانی: 22 اسفند 1399 گردآورنده: itgap.ir شناسه مطلب: 1587

به "روز دوم فجر 99 با عطاران به صرف شیشلیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روز دوم فجر 99 با عطاران به صرف شیشلیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید