خطر از میدان مشق تا برج آزادی ؛ آلودگی هوا بناهای تاریخی را هم به خطر انداخت ، آئینه کاری ها و گچ بری های داخلی هم تخریب می شوند

به گزارش آی تی گپ، یک استاد مرمت نسبت به خطرات آلودگی هوا بر آثار تاریخی هشدار داد.

خطر از میدان مشق تا برج آزادی ؛ آلودگی هوا بناهای تاریخی را هم به خطر انداخت ، آئینه کاری ها و گچ بری های داخلی هم تخریب می شوند

خبرنگاران - مهدی معمارزاده استاد مرمت بناهای تاریخی و کارشناس میراث فرهنگی استان تهران در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران در مورد تاثیر آلودگی هوا بر بناهای تاریخی تهران گفت: بیشتر بناهای ما از برج آزادی که معاصر است تا میدان مشق و هر اثر تاریخی دیگر که بر روی آنها و منافذشان دود می نشیند و سپس این آلودگی به خاطر رطوبت جذب مصالح بناها می شود، در معرض خطر قرار دارند.

وی ادامه داد: زمانی که مواد آلاینده روی آثار می نشیند و سپس با بارش باران به اثر نفوذ می کند، ضمن آسیب زدن به ظاهر بنا به مصالح آن هم صدمه وارد می کند.

معمارزاده در پاسخ به اینکه چه بناهایی با چه مصالحی بیشتر در معرض خطر هستند؟ توضیح داد: این مساله به میزان تخلخل و نفوذپذیری مصالح بستگی دارد، قاعدتا جذب آب از سطح سنگ کمتر است اما گچ و آجر سنتی بیشتر در معرض خطر قرار دارند.

این مرمتگر آثار و بناهای تاریخی در پاسخ به اینکه آیا کاشی های رنگی و نقاشی روی کاشی ها هم در معرض خطر هستند؟ گفت: کاشی ها به دلیل داشتن لعاب کمتر آسیب می بینند اما وقتی آلودگی از محل بندها وارد ملات می شود، صدمه اصلی به ظاهر اثر و سپس در درازمدت با ایجاد فعل و انفعالات بر روی مصالح وارد می شود.

او در مورد راه حل این مشکل اظهار کرد: نکته مهم و قابل توجه این است که برای تمیز کردن آثار پس از این آلودگی ها باید از پارالوئید یا رزین هایی استفاده شود که امکان تنفس از مصالح را نگیرد، در غیر این صورت، استفاده از مواد نامناسب آثار بسیار بدی روی بناها خواهد داشت.

معمارزاده افزود: مثلا پلکان تخت جمشید پس از بیرون آمدن از زیر خاک در دوره پهلوی اول با رزین نامناسب پوشیده شد که مانع از دفع رطوبت در آن بود، همین مساله سبب شد که میزان خوردگی در این پلکان در طول 10 تا 20 سال به اندازه خوردگی 2000 سال در دیگر آثار باشد.

این مرمت گر تاکید کرد: تزئینات داخلی بناها از جمله آئینه کاری ها و گچ بری ها هم بسیار در معرض خطر قرار دارند، حتی اشیاء منقول مانند پرده و مبلمان بناهای تاریخی هم در معرض صدمه هستند بنابراین باید اقداماتی برای جلوگیری از ورود دوده به بناهای تاریخی و نشستن آنها بر روی اشیاء این خانه موزه ها صورت بگیرد.

+ در این زمینه بیشتر بخوانید: بزرگترین بناهای تاریخی جهان چطور تمیز می شوند؟ | شستشوی پیچیده معبد آکروپلیس

منبع: چمدان
انتشار: 26 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: itgap.ir شناسه مطلب: 701

به "خطر از میدان مشق تا برج آزادی ؛ آلودگی هوا بناهای تاریخی را هم به خطر انداخت ، آئینه کاری ها و گچ بری های داخلی هم تخریب می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خطر از میدان مشق تا برج آزادی ؛ آلودگی هوا بناهای تاریخی را هم به خطر انداخت ، آئینه کاری ها و گچ بری های داخلی هم تخریب می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید