نگاهی به سینما های قدیمی، اما پررونق تهران

به گزارش آی تی گپ، خبرنگاران: هرچند در سال های اخیر، همه گیر شدن پردیس های مدرن، مجهز و پر زرق و برق روبه رجحان گذاشته و عموم تماشاگران عامه برای تماشای فیلم، آن ها را ترجیح می دهند، اما سینما های قدیمی کماکان کار می کنند و تلاش دارند در عرصه باقی بمانند.

نگاهی به سینما های قدیمی، اما پررونق تهران

هرچند شاهد تعطیلی سینما های خاطره انگیزی مانند سینما بلوار در سال های گذشته بودیم، اما سینما ها قدیمی، خصوصا سینما های مرکز شهر با بازسازی و تجهیز سالن های خود کماکان طرفدار دارند. خصوصا که قیمت کمتر سینما ها نسبت به پردیس ها توجه اقشار زیادی از جامعه مانند طبقات فرودست، دانشجویان و... را به خود جلب می کند.

در این یادداشت نگاهی می اندازیم به پرطرفدارترین سینما های تهران که توانسته اند در رقابت با پردیس های مدرن جان سالم به در ببرند.

سینما عصر جدید

موقعیت جغرافیایی:

خیابان طالقانی

سینما عصر جدید یکی از قدیمی ترین سینما های خصوصی ایران است. مدیران قبلی این سینما فضایی بسیار ویژه به وجود آورده بودند. سینماتک عصر جدید در دهه هفتاد در سالن دوم و سوم خودش فیلم های خارجی مختلفی می گذاشت و با جو خاصی که مدیرش به وجود آورده بود، پاتوق جوانان فیلم بین و خصوصا دانشجو های هنر و سینما شده بود. همیشه اهالی مشخصی به عصر جدید می رفتند و بعضی هاشان حتی لقب هایی به سینما داده بودند. مثلا سالن سوم که یک سالن کوچک با حدبیشتر سی نفر ظرفیت بود به دلیل پخش مکرر فیلم درد مشترک سالن درد مشترک خوانده می شد.

اما سینما عصرجدید با ظهور پردیس ها تا پای تعطیلی و ورشکستگی رفت و در نهایت فروخته شد به کسان دیگری تا دوباره سرپایش کنند. عصر جدید هنوز کار می کند و هر سه سالنش نمایش فیلم دارند. حتی اگر همین حالا هم سری بهش بزنید، باوجودیکه از آن اکیپ های قدیمی اثری نیست، اما جو پاتوق گونه و گرم و صمیمی اش را احساس خواهید کرد.

سینما بهمن

موقعیت جغرافیایی:

میدان انقلاب اسلامی

سینما بهمن یکی از سینما های وابسته به حوزه هنری است. موقعیت جغرافیایی خوبش باعث شده تا همیشه پر رونق باشد و حتی بعد از باز شدن پردیس ها هم کماکان توانست صندلی خودش را حفظ کند. جالب است که بدانید تا پیش از پردیس ها، سینما بهمن بزرگترین پرده سینما های غرب آسیا را داشته. طراحی سالن جالب است و با وجودیکه صندلی ها قدیمی هستند، اما شیب مناسب و بزرگی پرده باعث می شود که در جایتان احساس ناراحتی و خستگی نکنید.

قیمت مناسب سینما و مکانش در کنار مهم ترین دانشکده های هنر و دانشگاه تهران باعث می شود تا دانشجو های زیادی امروز پای ثابت سینما بهمن باشند. اما همین موقعیت جغرافیایی و بودنش در طرح ترافیک باعث می شود در طول روز تردد با ماشین و حتی پیدا کردن جای پارک به راحتی امکان پذیر نباشد. البته از آن جایی که مخاطب اصلی این سینما دانشجویان هستند، به رونقش صدمه ای نمی زند.

سینما استقلال

موقعیت جغرافیایی:

بالاتر از میدان ولیعصر

سینما استقلال یکی از قدیمی ترین و باسابقه ترین سینما های تهران است که خصوصا در ایام جشنواره رونق ویژه ای دارد. از آن سینما هایی که فیلم باز های حرفه ای همیشه به سراغش می رفتند. خیلی از کارشناسان و منتقدان هنوز دلبستگی شان را به سینما استقلال حفظ کرده اند. حالا که ایام جشنواره نزدیک است، اگر اهل در صف ایستادن و بحث های جداب و آشنایی های هیجان انگیزش هستید، سینما استقلال گزینه بسیار مناسبی است. سالن بالکن اش هم خاطره انگیز است.

سینما سپیده

موقعیت جغرافیایی:

چهارراه وصال

سینما سپیده هم با تجهیز کردن مجدد خود، توانسته جلوی تعطیل شدن بایستد. مدتی حتی بلیطش از همه جا ارزانتر بود و سینمای دانشجویی نامیده می شد. سینما سپیده هم یک سالن کوچک و دنج دارد که می توان در آن فیلم های جالبی دید. این سالن این حس را بهتان می دهد که در سینمایی شخصی دارید فیلم می بینید. خصوصا زیاد پیش می آید که سالن خلوت باشد و تنها دو سه نفر در سالن حضور یابند.

سینما سپیده هم شبیه به بیشتر سینما های مرکز مشکل پارکینگ و طرح ترافیک را دارد و برای رهگذران و افرادی که از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می کنند گزینه مناسب تری است. دسترسی به این سینما با اتوبوس، مترو و تاکسی بسیار راحت است.

موزه سینما

موقعیت جغرافیایی:

قبل از تجریش- باغ فردوس

یک گزینه مناسب برای گشت و گذار سینمایی. با رفتن به موزه سینما می توانید بخش های مهی از تاریخ سینمای ایران را هم در موزه ببینید. ضمن اینکه محیط آن جا در سایه سار درخت های منطقه تجریش/ ولیعصر حسابی سرحالتان می آورد. هرچند ترافیک جهت و جای پارک بازهم مشکل آفرین است، اما ارزشش را دارد. سالن های کوچک موزه سینما که کیفیت پرده شان هم خوب است، عموما فیلم های هنر و تجربه را به اکران درمی آورند. به هرحال در آن محیط دلنشین، تماشای یک فیلم خاص بیشتر می چسبد.

سینما فرهنگ

موقعیت جغرافیایی:

خیابان شریعتی

یکی از قدیمی ترین سینما های بالاشهر که در قدیم تر، قبل از اینکه فرش قرمز و این ها باب شود، محل تردد بسیاری از هنرمندان بود و از جمله سینما های پر از هیاهو و هیجان ایام جشنواره فیلم فجر است.

سینما فرهنگ هم محیط جالبی دارد. طراحی سالن های سینما و لابی بیرونی ش آرامش بخش و دلنشین است. این سینما که زیر نظر بنیاد فارابی کار می کند از سال 1347 فعالیت خود را شروع کرده و جز قدیمی ترین سینما های تهران است. سیلور سیتی نام پیشین اش بود. جالب است بدانید این سینما یک بار توسط بهروز وثوقی خریداری و چند سال بعدش به سازمان فرهنگ و هنر در دوران سلطنت پهلوی فروخته شد.

منبع: برترین ها
انتشار: 1 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: itgap.ir شناسه مطلب: 1180

به "نگاهی به سینما های قدیمی، اما پررونق تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به سینما های قدیمی، اما پررونق تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید