خبرنگاران 20روستای لرستان امسال برق رسانی می شود

به گزارش آی تی گپ، خرم آباد - خبرنگاران - مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان گفت: 20 روستای بالای پنج خانوار این استان تا سرانجام امسال برق رسانی می شود.

خبرنگاران 20روستای لرستان امسال برق رسانی می شود

از وبسایت ویکی پدیا دیدن نمایید.

به گزارش خبرنگاران فریدون خودنیا شامگاه جمعه در نشست خبری مجازی با اصحاب رسانه گفت: همچنین 30 روستای بالای پنج خانوار نیز تا انتها سال 1400 امسال برقدار می شوند و در مجموع با برق رسانی به این 50 روستا، پرونده روستاهای بالای پنج خانوار در لرستان بسته خواهد شد.

وی با بیان اینکه سالانه یکهزار و 200 پروژه شرکت توزیع برق در لرستان تعریف و کمتر از یکسال بهره برداری می شود گفت: اکنون در شهرستان های بروجرد، ازنا، دورود، الشتر و دلفان روستای بالای پنج خانوار بدون برق وجود ندارد.

خودنیا همچنین گفت: هفت نیروگاه گازی با ظرفیت 42 مگاوات در لرستان بهره برداری رسیده است و در حال حاضر یک نیروگاه با ظرفیت 9 مگاوات در الیگودرز، یک نیروگاه در ازنا، یک نیروگاه در خرم آباد و 2 نیروگاه در بروجرد وجود دارد.

وی گفت: 2نیروگاه برقابی در ازنا و بروجرد به ظرفیت یکهزار و 100 کیلووات به بهره برداری رسیده و یک نیروگاه نیز در شول آباد الیگودرز در حال اتمام است که امیدواریم تا دهه فجر با ظرفیت 300 کیلووات وارد مدار شود.

مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان گفت: این شرکت، عملیات برق رسانی را در نقاط جدید روستاهای سیل زده چم مهر، حیات الغیب و سایر روستاها انجام داده است و مسئله ای در این راستا وجود ندارد.

خودنیا همچنین با اشاره به اینکه سالانه حدود 20 هزار انشعاب برق در لرستان به فروش می رسد افزود: سه هزار انشعاب از این تعداد رایگان است و در حالیکه شرکت برای هر اشتراک چهار میلیون تومان هزینه می کند اما در بخش انشعابات شهری حدود یک میلیون و 300 هزار تومان و در انشعابات روستایی 700 هزار تومان دریافت می کنیم.

وی افزود: شرکت توزیع برق لرستان از بخش صنعت، ادارات، شرکتی و کارخانجات استان حدود 180 میلیارد تومان نیز طلب دارد.

وی گفت: روستای تنگ هفت خرم آباد در سال 96 با 160 خانوار برقدار شد اما با وجود اینکه تمام تجهیزات برای برق رسانی به روستای تنگ پنج خریداری شد مشکل راهشکافی مانع انجام عملیات شده است و در حال حاضر هیچگونه راه دسترسی برای انتقال تجهیزات برق رسانی به این روستا وجود ندارد.

خودنیا ادامه داد: این روستا در مرز لرستان با خوزستان واقع شده است و به دلیل گرمای بیش از حد منطقه، پنل های خورشیدی جوابگوی برق مورد نیاز مردم آن نیست.

وی در خصوص ضرورت بهسازی شبکه های برق نیز گفت: تعمیر 2 هزار کیلومتر شبکه برق استان نیازمند 300 میلیارد تومان است که اقدامات لازم در این راستا با اولویت بندی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت انجام می شود.

خودنیا افزود: با نرخ سال 98، سیل 120 میلیارد تومان خسارت به شبکه برق رسانی لرستان وارد کرد و حدود 480 کیلومتر شبکه فشار ضعیف و متوسط و 200 دستگاه پست هوایی اختصاصی و عمومی در این حادثه دچار خسارت شد که اگر این میزان خسارت با قیمت امروز برآورد شود 350 میلیارد تومان است.

وی گفت: 76 میلیارد تومان اعتبار از محل ستاد مدیریت بحران برای بهسازی و بازسازی این شبکه و پست ها تخصیص داده و تا مرداد ماه امسال هزینه شد.

وی افزود: حجم کار بسیار زیاد است و برای بازسازی و بهینه سازی کامل، نیازمند اعتبار هستیم که 15 میلیارد تومان از طریق شرکت توزیع استان مرکزی به عنوان استان تعیین اعتبار دریافت و هزینه شده است.

خودنیا با اشاره به اینکه شرکت توانیر نیز 11 میلیارد تومان کمک بلاعوض برای بازسازی و بهینه سازی اختصاص داد شرح داد: در مجموع 102 میلیارد تومان اعتبار دریافت و هزینه شد.

وی گفت: برای تکمیل خسارت های سیل 98 به شبکه برق لرستان، 50 میلیارد تومان نیاز است تا بتوان زیرساخت و شبکه پایدار و مقاومی ایجاد کرد تا در حوادث احتمالی آینده دچار آسیب نشود.

مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان همچنین بیان نمود: حدود 30 درصد شبکه های فشار متوسط این استان عمر بالای 15 سال دارند که جزو شبکه های فرسوده محسوب می شوند اما شبکه فشار ضعیف استان با کابل خودنگهدار اصلاح و بهینه سازی شده اند که بیشتر آنها کمتر از 10 سال عمر دارد.

خودنیا همچنین گفت: هفت استفاده کننده غیرمجاز بیت کوین در استان شناسایی، دستگاه ها با هماهنگی نیروی انتظامی جمع آوری و متخلفان با تشکیل پرونده تحویل مقامات قضایی شدند.

وی گفت: تا به امروز درخواستی برای اخذ مجوز فعالیت این شرکت ها به شرکت توزیع برق لرستان ارائه نشده است و در چند روز گذشته نیز یک مورد در شهرستان الیگودرز شناسایی شد که پرونده آن در حال تکمیل است و تحویل مقامات قضایی می شود.

خودنیا گفت: دستگاه های بیت کوین در استان های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند و در شهرستان های الیگودرز و بروجرد نیز که در مجاورت استان های صنعتی هستند نصب این دستگاه ها رویت شده است که همکاران رصد و با متخلفان برخورد جدی می کنند.

وی گفت: بر اساس اعلام کارشناسان شرکت توزیع برق لرستان، درصد مصرف انرژی این چند شرکت متخلف در استان بسیار جزیی بوده است.

خودنیا ادامه داد: همچنین در پنج سال گذشته 68 هزار چراغ روشنایی معابر به شبکه توزیع برق لرستان تزریق شد اما شهرستان های کوهدشت، رومشکان ، نورآباد و الشتر کمبود روشنایی معابر دارند که برای برطرف کردن مشکل در تلاش هستیم.

مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان افزود: استفاده از انرژی های الکتریکی در گذشته مقرون به صرفه بوده است و اکنون نیز 14 روستای استان به ویژه در مناطق دور افتاده از طریق انرژی خورشیدی تامین برق شده اند.

خودنیا با اشاره به مشکل پنل های خورشیدی شرح داد: تمام قطعات تبدیل آنها خارجی و گران قیمت بوده و تامین قطعات نیز سخت است و به همین دلیل اولویت تامین برق این مناطق از طریق شبکه سراسری است.

وی گفت: مشکلاتی در حوزه سرمایه گذاری انرژی های خورشیدی از جمله گرانی زمین در لرستان و بروکراسی اداری برای واگذاری زمین های منابع طبیعی وجود دارد و تا به امروز حدود 50 مگاوات پروانه در استان صادر شده اما به دلیل مشکل تملک زمین، نیمه تمام مانده است.

خودنیا ادامه داد: لرستان در حوزه انرژی خورشیدی، در رتبه دوازدهم سرمایه گذاری کشور واقع شده است و تا به امروز 82 نیروگاه خانگی خورشیدی در این استان احداث شده است.

وی با بیان اینکه سه نیروگاه کارخانه ای با ظرفیت حدود یکهزار کیلووات در لرستان وجود دارد ادامه داد: دستگاههای اجرایی استان حدود 300 کیلووات انرژی خورشیدی نصب کرده اند و از نظر کشوری در حوزه ادارات رتبه خوبی داریم.

564 هزار و 702 مشترک برق خانگی در استان وجود دارد، همچنین 2 هزار و 730 مشترک صنعتی، 13 هزار 229 مشترک اداری و هشت هزار و 889 مشترک کشاورزی از نعمت برق بهره مند هستند.

منبع: ایرنا
انتشار: 1 اسفند 1399 بروزرسانی: 1 اسفند 1399 گردآورنده: itgap.ir شناسه مطلب: 1544

به "خبرنگاران 20روستای لرستان امسال برق رسانی می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران 20روستای لرستان امسال برق رسانی می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید