پیش نیازهای توسعه صادرات خرما

به گزارش آی تی گپ، کشور ما با فراوری سالانه حدود یک میلیون و 200هزار تن خرما، دومین فراوریکننده این محصول پس از مصر است و استان بوشهر با دارا بودن تقریبی 6میلیون اصله نخل و فراوری سالانه حدود 150هزار تن خرما در سطح کشور، دومین استان فراوریکننده این محصول است که تقریبا حدود 20درصد آن به خارج از کشور صادر می گردد و عمده ترین بازارهای هدف خرمای استان، کشورهای حوزه خلیج فارس، اوراسیا و جنوب شرقی آسیا است.مشکل عمده ای که دامنگیر این محصول با ارزش غذایی بالاشده، عدم تقاضای کافی در داخل نسبت به میزان فراوری آن است و این موضوع ضرورت صادرات را نمایان تر می نماید، صادراتی که اقتصاد نخل به آن وابسته است. مسائل عمده ای این محصول استراتژیک، صادرات گرا و پراهمیت استان را تهدید می نماید و انجام بهینه این ماموریت را با سختی هایی روبرو نموده است.

پیش نیازهای توسعه صادرات خرما

در این میان توجه به نکات زیر لازم است:

1- اهتمام جدی در آموزش فعالان این حوزه در زمینه بازاریابی حرفه ای بین المللی: با توجه به همجوار بودن بوشهر با بازارهای کشورهای حوزه خلیج فارس (بازاری که همیشه یک مزیت ممتاز برای فراوریکنندگان این محصول محسوب می گردد)، بازاریابی حرفه ای بین المللی اهمیتی دوچندان می یابد.

2- در زمینه کیفیت بسته بندی که همیشه نقطه ضعف مشهود این محصول بوده، باید تغییراتی بنیادین صورت پذیرد؛ چراکه بی توجهی به آن تاکنون خسارات فراوانی را به خرما در بازارهای هدف -به دلیل توجه ویژه دیگر رقبا به این مقوله- وارد نموده است، بنابراین شایسته است براساس استانداردهای جهانی، الزامات بهداشتی و مطابق با سلیقه و فرهنگ بازارهای هدف، بسته بندی ویژه این محصول طراحی و فراوری گردد. تاکید می گردد که بیشترین خسارت را در بازارهای هدف، نبود این شاخص در سطح مطلوب زده وگرنه طعم و نوع خرمای ایران مثال زدنی است.

3- از دیگر موضوعاتی که باعث بالا بردن تنوع محصولات صادراتی ما - که خود از دلایل عمده تثبیت و توسعه بازارهای هدف هر محصولی است- می گردد، توجه و توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری خرما است که قطعا اهمیت آن در تصاحب بازارهای جدید این محصول استراتژیک و حفظ بازارهای فعلی، بر کسی پوشیده نیست.

4- از دیگر مواردی که تضمین کننده حفظ کیفیت محصول خرما و صندلی آن در میان مصرف کنندگان داخلی و خارجی می گردد، تشکیل کمیته نظارت، مرکب از اداره کل استاندارد، سازمان غذا و دارو، سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتاق بازرگانی است که بر فرآیند فراوری و صادرات خرما نظارتی مطلوب داشته و با صدور شناسنامه محصول فراوریی هویت بخشی به این محصول را با هدف دوام و ثبات آن در بازارهای هدف مدنظر قرار دهد. همچنین استفاده از شیره صنعتی نبات که بدون پروانه بهره برداری فراوری و برای براق کردن خرما و محافظت از بافت آن به کار می رود نیز از موجبات تهدید تجارت داخلی و خارجی این محصول در درازمدت خواهد بود.

5- اصلاح شیوه آبیاری و همچنین طرح جایگزینی نخیلات فرسوده از دیگر اقداماتی است که باید با شتاب بیشتری انجام پذیرد. امروزه با توجه به حضور رقبای قدرتمند در حوزه خرما، لازم است از تمام ظرفیت ها و پتانسیل های بی نظیر استانی و کشوری برای تثبیت و توسعه بازارهای این محصول استفاده کرد و کمترین ساده انگاری در این زمینه، هزینه های زیادی را برای اقتصاد نخل در بازارهای هدف ما پدید می آورد که جبران آن در پاره ای اوقات، ممکن نیست.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 4 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: itgap.ir شناسه مطلب: 723

به "پیش نیازهای توسعه صادرات خرما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش نیازهای توسعه صادرات خرما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید