خبرنگاران کتاب چهل گفتار پیرامون آب گلستان منتشر شد

به گزارش آی تی گپ، گرگان - خبرنگاران - کتاب چهل گفتار نوشته سید محسن حسینی با تخلص برساووش پیرامون حوزه آب استان گلستان منتشر شد.

خبرنگاران کتاب چهل گفتار پیرامون آب گلستان منتشر شد

به گزارش خبرنگاران؛ این کتاب که مطابق نوشته روی جلد آن 40 یادداشت پیرامون حوزه آب گلستان را در برمی گیرد، شرایط منابع آبی استان را در هفت بخش شامل مسائل عمومی، کمیت منابع آب، کیفیت منابع آب، مهندسی رودخانه ها، مدیریت سیل، تاسیسات آبی، دریای خزر و خلیج گرگان شامل می شود.

برخی از این یادداشت ها که در فاصله زمانی تابستان 97 تا زمستان 98 بصورت پراکنده در رسانه های مختلف منتشر شد، بعضا به سبب ارتباط داشتن با حوزه آبخیز گلستان پس از سیل مخرب سال گذشته استان مورد توجه قرار گرفت.

بیشتر مقاله های منتشر شده در کتاب چهل گفتار به موضوع کمیت منابع آب گلستان به تعداد 11 یادداشت اختصاص دارد که مروری بر منابع آب تجدید پذیر استان، خشکه کاری برنج در این خطه شمالی، الزامات و راهکارها، نقش صنایع در صرفه جویی آب و نیاز بخش های مختلف مصرف در استان و تخریب آبخوان ها، بزرگ ترین آسیب رعایت نکردن الگوی کشت در گلستان است.

سید محسن حسینی نویسنده کتاب که سابقه تحصیلی، مطالعاتی و کاری در حوزه منابع آب دارد، دانش آموخته رشته زمین شناسی از دانشگاه شهید بهشتی و کارشناسی ارشد علوم کشاورزی و منابع طبیعی از گرگان و حدود دو دهه در رده های مختلف کارشناسی و مدیریتی شرکت آب منطقه ای استان گلستان فعالیت داشته است.

حسینی پیش از این نیز چند کتاب از جمله فرهنگ و جغرافیای علی آباد کتول و آب و اقتصاد کشاورزی گلستان را تدوین و منتشر کرده و بیش از 40 تحقیق و مقاله را در حوزه آب گردآوری و به رشته تحریر درآورده است.

کتاب چهل گفتار دارای 176 صفحه به تعداد یک هزار نسخه و قیمت 205 هزار ریال توسط انتشارات لغت چاپ و عرضه شده است.

به گزارش خبرنگاران؛ گلستان بر خلاف اسمش و باوجود قرار دریافت در خطه شمال و پرآب ایران با کمبود منابع آبی روبرو است بطوریکه آب آشامیدنی مردم برخی روستاهای استان با تانکر سیار تامین می شود.

از دیگر سو در افق سال 1404 گلستان آب مورد نیاز استان حدود 6500 متر مکعب خواهد بود در حالیکه توانمندی منطقه حدود 2500 میلیون متر مکعب است که همین کاستی توسعه منطقه بویژه در حوزه صنعت و اقتصاد را با چالش روبرو کرده است.

اکنون آب آشامیدنی مردم گرگان مرکز استان گلستان نیز به سختی تامین می شود.

منبع: ایرنا
انتشار: 26 مهر 1399 بروزرسانی: 26 مهر 1399 گردآورنده: itgap.ir شناسه مطلب: 1294

به "خبرنگاران کتاب چهل گفتار پیرامون آب گلستان منتشر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کتاب چهل گفتار پیرامون آب گلستان منتشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید