فراوری مشترک واکسن کرونا با روسیه به کجا رسید؟ خبرنگاران

به گزارش آی تی گپ، یکی از استراتژی های ایران برای تأمین واکسن کرونا، فراوری مشترک واکسن با کشور روسیه است؛ رئیس سندیکای صاحبان صنایع دارو های انسانی درباره فراوری مشترک واکسن کرونا با روسیه گفت: قرار است از تیر ماه امسال، فراوری مشترک واکسن کرونا با روسیه کلید بخورد.

فراوری مشترک واکسن کرونا با روسیه به کجا رسید؟ خبرنگاران

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، یکی از استراتژی های ایران برای تأمین واکسن کرونا، فراوری مشترک واکسن با کشور روسیه است. در حالی که در بهمن ماه سال 99، سفیر ایران در روسیه اظهار امیدواری نموده بود که طی دو ماه آینده به فراوری مشترک واکسن اسپوتنیک وی در ایران برسیم، چندی پیش دنیاپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو از تأخیر در فراوری مشترک واکسن کرونای اسپوتنیک وی روسیه در ایران اطلاع داد و عرضه ناکافی رزین و ژل را از دلایل عمده تأخیر در فراوری واکسن مشترک با روسیه مطرح نمود.

به همین دلیل، به سراغ اعضای سندیکای صاحبان صنایع دارو های انسانی رفتیم تا درباره این مسئله با آن ها تبادل نظر کنیم.

دکتر محمد عبده زاده؛ رئیس سندیکای صاحبان صنایع دارو های انسانی درباره فراوری مشترک واکسن کرونا با روسیه گفت: طبق اعلام وزارت بهداشت، قرار است از تیر ماه امسال، فراوری مشترک واکسن کرونا با کشور روسیه کلید بخورد. هر شرکتی که می خواهد واکسن کرونای مشترک فراوری کند، با شریک خارجی خود یک برنامه فراوری بر اساس ظرفیت داخل کشور دارد و بر اساس ظرفیت فراوری، پیشنهاد خرید متریال و مواد اولیه واکسن را می دهد.

هاله حامدی فر، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران نیز درباره فراوری مشترک واکسن کرونا با روسیه اظهار کرد: یکی از استراتژی های روسیه برای فراوری واکسن کرونا، این است که با شرکت های مختلف دنیا که پتانسیل فراوری واکسن کرونا را دارند، وارد تفاهم می گردد و از این طریق ظرفیت فراوری انبوه واکسن را افزایش می دهد، در این زمینه در ایران نیز فعالیت ها و تفاهم هایی در حال اجرا است.

وی در واکنش به اظهارات سخنگوی سازمان غذا و دارو مبنی بر کمبود مواد اولیه فراوری واکسن کرونا گفت: فکر می کنم افرادی که بحث کمبود مواد اولیه را مطرح می نمایند، با فضای فراوری محصول بیوتک کشور به طور کامل آشنا نیستند، در حال حاضر حدود 20 قلم داروی بیوتکنولوژی در حال فراوری در کشور است که تأمین مواد اولیه مورد احتیاج این دارو ها اگر سخت تر از تأمین مواد اولیه واکسن نباشد، آسان تر هم نیست یعنی تأمین مواد اولیه واکسن کرونا سخت است و عمده این مواد، تحریمی هستند و دستیابی به آن ها بسیار سخت است، اما به هرحال قابل تأمین کردن است و مشکل کمبود مواد اولیه، مشکل جدیدی نیست.

عضو هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع دارو های انسانی ادامه داد: البته باید توجه داشت که حجم فراوری واکسن کرونا، بسیار بالاست و بنابراین این مشکل نیز به مسائل ناشی از تحریم اضافه می گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 2 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 2 اردیبهشت 1400 گردآورنده: itgap.ir شناسه مطلب: 1669

به "فراوری مشترک واکسن کرونا با روسیه به کجا رسید؟ خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری مشترک واکسن کرونا با روسیه به کجا رسید؟ خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید