تا انتها شهریورماه سال جاری 670 معدن به چرخه فراوری بازگشت

به گزارش آی تی گپ، خبرنگاران- مدیر اجرایی طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس گفت: از ابتدای اجرای طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس تا سرانجام شهریورماه سال جاری 670 معدن کوچک احیا شد و به چرخه فراوری بازگشت.

تا انتها شهریورماه سال جاری 670 معدن به چرخه فراوری بازگشت

سید رضا عظیمی امروز (دوشنبه) در گفت وگویی اضافه نمود: از ابتدای شروع طرح تا انتها شهریورماه سال جاری، شناسایی، پایش و اولویت بندی هفت هزار معدن، محدوده معدنی (اعم از پروانه اکتشاف و گواهی کشف) و محدوده های مزایده ای بر اساس مزیت نسبی هر استان انجام شد.

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، دبیر شورای هماهنگی طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس اضافه نمود: از این تعداد بر روی یک هزار و 713 معدن اقدام کلینیکی انجام و راه چاره ارائه شد که در مجموع 670 معدن احیاء و پیشرفته، بعلاوه حمایت و توسعه 15 واحد فرآوری در سطح کشور از اقدامات طرح است.

وی اعلام نمود: از دیگر اقدامات طرح در راستای فعال سازی معادن، اجرای پروژه های زیرساخت مورد احتیاج معادن با حمایت مجری طرح زیربناهای لازم ایمیدرو، انعقاد 37 تفاهم نامه سرمایه گذاری، علمی- پژوهشی و دانش بنیان، معرفی 62 پرونده به صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی برای اخذ تسهیلات (که 23 طرح در حال پیگیری و صدور بیمه نامه است) و حمایت از هشت استارتاپ معدنی، قابل ذکر است.

عظیمی تاکیدکرد: ایمیدرو این طرح را با هدف تامین خوراک برای صنایع معدنی مصرف کننده مواد معدنی، افزایش فراوری و تکمیل زنجیره محصولات و توسعه و ایجاد اشتغال پایدار از ابتدای سال 98 در راس برنامه های جاری لحاظ نموده و به صورت مستمر و طی جلسات تخصصی اقدامات و عملکرد این طرح با حضور ریاست هیات عامل ایمیدرو پایش می گردد.

اقدامات صورت گرفته در نیمه نخست سال جاری

وی گفت: گزارش 6 ماهه طرح احیاء حاکی از پایش بیش از چهار هزار محدوده معدنی در 21 استان هدف بر اساس آمار و اطلاعات اخذ شده از وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

عظیمی بیان داشت: با همکاری کارگروه استانی طرح احیاء، بر روی بیش از 250 معدن اقدامات کلینیکی شامل برطرف موانع اداری، سرمایه گذاری، معارضان محلی و غیره انجام شد که بر این اساس در مجموع 271 معدن (با احتساب معادن بازمانده از پارسال) احیاء شده و توسعه یافتند و با توجه به اظهارات کارگروه استانی سازمان­های صنعت، معدن و تجارت به چرخه فراوری بازگشتند.

این مسوول با بیان اینکه همه این اقدامات با وجود محدودیت های کرونا صورت گرفته، اعلام نمود: معادن احیاء و پیشرفته مذکور در 6 ماهه نخست سال جاری پس از فعال سازی نهایی، پتانسیل افزایش اشتغال مستقیم بیش از 2 هزار نفر و قابلیت افزایش ظرفیت فراوری تا یک میلیون و 420 هزار تن را دارا هستند.

طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس از اواخر سال 96 اجرایی و در سال 98 به اسم یکی از طرح های اقتصاد مقاومتی مطرح شد.

در سال 98 برای احیا و فعال سازی 150 معدن کوچک مقیاس برنامه ریزی و در نهایت 146 معدن فعال شد؛ سال گذشته هم با اینکه احیا 200 معدن مبنای کار نهاده شد، اما در نهایت 253 معدن فعال سازی و علاوه بر آن حمایت و توسعه 15 واحد فرآوری هم انجام شد.

ایران دارای 68 نوع از انواع مختلف مواد معدنی است. ذخایر اثبات شده سنگ آهن ایران به اندازه 2.7 میلیارد تن (هشت دهم درصد کل ذخایر دنیا) و ذخایر سنگ معدن مس به اندازه 2.6 میلیارد تن (چهار دهم درصد از ذخایر دنیای) است. ایران بعلاوه دارای 11 میلیون تن روی (چهار درصد از ذخایر دنیای) است.

کل ذخایر اثبات شده معادن ایران در حدود 60 میلیارد تن برآورد شده که با اجرای اولویت نخست اکتشافی کشور در گستره ­ای به مساحت 500 هزار کیلومتر مربع، انتظار می رود به بیش از 100 میلیارد تن برسد. از این رو بخش معدن و صنایع معدنی یکی از حوزه­ های مهم و اثرگذار در فراوری و تجارت کشور به شمار می آید.

منبع: شفقنا اقتصادی
انتشار: 7 آبان 1400 بروزرسانی: 7 آبان 1400 گردآورنده: itgap.ir شناسه مطلب: 1939

به "تا انتها شهریورماه سال جاری 670 معدن به چرخه فراوری بازگشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تا انتها شهریورماه سال جاری 670 معدن به چرخه فراوری بازگشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید