بازگشایی کتابخانه ها منتظر ابلاغ ستاد ملی مقابله با کرونا است

به گزارش آی تی گپ، معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: نهاد کتابخانه ها اقدامات لازم را برای بازگشایی انجام داده و کاملاً آماده است؛ بازگشایی کتابخانه ها منتظر ابلاغ ستاد ملی مقابله با کرونا است.

بازگشایی کتابخانه ها منتظر ابلاغ ستاد ملی مقابله با کرونا است

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری خبرنگاران، اولین مرحله بازگشایی کتابخانه ها پس از سه ماه تعطیلی کتابخانه ها که با هدف پیشگیری از انتشار عوامل بیماری زا و عمل به توصیه های بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از اوایل اسفند 98 شروع شده بود، بر اساس بخشنامه نهاد کتابخانه های عمومی کشور، با رعایت ضوابط و دستورالعمل های بهداشتی ستاد ملی مبارزه با کرونا، از دوشنبه 29 اردیبهشت اجرا شد.

این مرحله از بازگشایی کتابخانه ها، با هدف انجام امور داخلی کتابخانه ای و فراهم کردن الزامات پروتکل های بهداشتی، بدون حضور اعضاء انجام شد. در روزهایی که سینما، تئاتر، فعالیت های موسیقی و بسیاری از مشاغل و کسب وکارها و ادارات و محافل مختلف عمومی با رعایت پروتکل های بهداشتی و تمهیدات ویژه شروع به کار نموده اند هنوز از حضور اعضاء کتابخانه های عمومی کشور خبری نیست.

مهدی رمضانی؛ معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری خبرنگاران درباره شرایط کتابخانه های عمومی کشور و زمان حضور اعضاء در کتابخانه ها گفت: مراکز فرهنگی اشتیاق و علاقه شان این است که مردم حضور داشته باشند و بتوانند به خدماتشان بپردازند و در خدمت مردم باشند. وجود مراکز فرهنگی بدون مردم معنی ندارد لذا از آنجایی که تاکید مراکز هم در راستای سلامت مردم بوده نهاد کتابخانه های عمومی هم از جمله اولین مراکزی بود که اقدام به تعطیلی کتابخانه ها کرد و همراه دولت و وزارت بهداشت تا سلامت حاکم شود.

وقتی مهدهای کودک و فضاهای آموزشی و فرهنگی به سمت بازگشایی می فرایند کتابخانه های عمومی هم با رعایت فاصله گذاری هوشمند و رعایت پروتکل های بهداشتی می توانند حضور مردم را داشته باشند.

وی بیان کرد: برای مرحله بازگشایی ما اولین اقدام مان این بود که شرایط را برای حضور مردم در کتابخانه ها مهیا کنیم و پروتکل هایی که مدنظر وزارت بهداشت بوده است را پیاده کنیم و کتابداران را نیز آماده کنیم برای این مرحله و این رخ داده و آموزش های لازم به کتابداران هم اجرا شده و از آن ها خواسته شده است که محیط کتابخانه ها را مهیای حضور مردم بنمایند ولی تا الان و تا امروز ستاد ملی مبارزه با کرونا مجوز بازگشایی کتابخانه ها را صادر ننموده است و هنوز ابلاغی صورت نگرفته است.

معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور اضافه نمود: ما توقع مان این بود که وقتی مهدهای کودک و فضاهای آموزشی و فرهنگی به سمت بازگشایی می فرایند ما هم با رعایت فاصله گذاری هوشمند و رعایت پروتکل های بهداشتی حضور مردم در کتابخانه های عمومی را داشته باشیم.

رمضانی با بیان اینکه هنوز ابلاغ بازگشایی صورت نگرفته اظهار کرد: نهاد کتابخانه های عمومی کشور قویاً پیگیر این موضوع است و درخواست مان این است که دوستان به این موضوع توجه نمایند و امکان بازگشایی کتابخانه ها را هم هم زمان با مراکز دیگر فرهنگی بدهند. ما پروتکل های بازگشایی را خودمان به وزارت بهداشت ارائه دادیم و پروتکل منتشر شده است. ما این آمادگی را داریم که به مردم در کتابخانه های عمومی خدمات بدهیم. نمی شود کنکور برگزار کنیم اما سالن های مطالعه باز نباشد؛ ضمن آنکه ما تعدادی کتابخانه و سالن های مطالعه خصوصی در کشور داریم که مثل سینماداران و سایر مراکز اجاره می دهند و هزینه دارند و این فشارها وجود دارد.

بازگشایی کتابخانه ها دست نهاد کتابخانه ها نیست؛ ستاد مقابله با کرونا اگر همین امروز به ما ابلاغ نمایند هفته آینده بازگشایی انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه اقدامات لازم برای مقابله با کرونا در کتابخانه های عمومی انجام خواهد شد، اظهار داشت: مثلاً برای استفاده از سالن مطالعه می توان فاصله میزها را زیاد کرد و ساعت حضور اعضا را هم افزایش داد و یا در بحث امانت دادن کتاب هم طبق نکاتی که وزارت بهداشت اعلام نموده اند پایداری ویروس روی کاغذ معین است و می شود آن را مدیریت کرد؛ برای این مسئله ما قفسه قرنطینه کتاب در نظر گرفته ایم. همه اقداماتی که ضروری است انجام بشود را تدارک دیده ایم و به هر میزان که لازم باشد می توانیم کتاب ها را نگه داریم.

معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی درباره تاریخ احتمالی بازگشایی کتابخانه ها گفت: بازگشایی کتابخانه ها دست ما نیست؛ دوستان اگر همین امروز به ما ابلاغ نمایند هفته آینده بازگشایی انجام می شود. نهاد کتابخانه ها اقدامات لازم را برای بازگشایی انجام داده و کاملا آماده است آنچه به کتابداران یرمی شود صورت گرفته و آنچه به فاصله گذاری و رعایت پروتکل های بهداشتی بوده ابلاغ شده است.

4028/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 21 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: itgap.ir شناسه مطلب: 1158

به "بازگشایی کتابخانه ها منتظر ابلاغ ستاد ملی مقابله با کرونا است" امتیاز دهید

1 کاربر به "بازگشایی کتابخانه ها منتظر ابلاغ ستاد ملی مقابله با کرونا است" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازگشایی کتابخانه ها منتظر ابلاغ ستاد ملی مقابله با کرونا است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید