معرفی رمان برای زمان قرنطینه؛ غرور و تعصب از جین آستین

به گزارش آی تی گپ، رمان غرور و تعصب بیش از دویست سال است که در دنیا خوانده می گردد، جین آستین این رمان را در سن بیست ویک سالگی نوشت.

معرفی رمان برای زمان قرنطینه؛ غرور و تعصب از جین آستین

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری خبرنگاران، شیوع ویروس کرونا در سراسر دنیا و از جمله ایران، باعث ایجاد محدودیت و تغییراتی در زندگی مردم شده است که سپری کردن آن نیازمند کسب اطلاعات تازه ای است.

سبک زندگی تغییر یافته مردم و افزایش ساعت در خانه ماندن آنها باعث شده تا سراغ موضوعات مختلفی برای سپری کردن ساعات خود بفرایند. بعضی ساعات بیشتری را صرف اینترنت و فضای مجازی می نمایند، بعضی سراغ فیلم و عده ای هم دنبال کتاب می فرایند.

در این میان رمان به عنوان یکی از گونه های پرطرفدار در بین مردم، همواره مورد توجه بوده است. اگر شما هم جز آن دسته از مردم هستید که برای دوران قرنطینه دنبال کتاب مناسب می گشت در این مطلب با ما همراه باشید تا جزئیاتی از رمان غرور و تعصب یکی از بهترین رمان های تاریخ ادبیات دنیا اثر جین آستین را بخوانید.

جین آستین نویسنده قرن هجدهم و نوزدهم انگلیسی است که آثارش ادبیات غرب را سخت تحت تأثیر قرار داد. شناخت او از زندگی زنان و مهارتش در گوشه وکنایه ها، او را به یکی از مشهورترین رمان نویسان عصر خودش تبدیل نموده است. رمان های آستین از پرخواننده ترین آثار در ادبیات دنیا اند و حدود دویست سال است که نسل های پیاپی، با کشش و علاقه روزافزون، رمان های او را می خوانند.

رمان غرور و تعصب رمان مشهوری از جین آستین، نویسنده انگلیسی است. این اثر دومین کتاب این نویسنده خانم است که آن را در سال 1796، درحالی که تنها 21 سال داشت، نوشت، اما تا سال 1813 چاپ نشد. بیشتر منتقدان رمان غرور و تعصب را بهترین اثر جین آستین می دانند و خود او آن را بچه دلبند من می نامید.

این کتاب، که ابتدا با نام تأثرات اولیه نوشته شده بود، تا مدت ها توسط ناشران رد می شد و وقتی پس از 17 سال به چاپ رسید، به جای نام آستین، نام یک خانم به عنوان نام نویسنده روی جلد به چشم می خورد.

نام دقیق این رمان مشهور تفاخر و پیش داوری است اما در ترجمه های اولیه به زبان فارسی با عنوان غرور و تعصب ترجمه و به همین نام شهرت یافت و مترجمان مختلف آن را با همین نام منتشر کردند.

در رمان غرور و تعصب داستان پیرامون خانواده بنت شکل می گیرد که پنج دختر دارند. با آمدن دو مرد جوان ثروتمند با نام آقای بینگلی و دوستش آقای دارسی به همسایگی شان، خانم بنت امیدوار می گردد تا دخترهایش ازدواج نمایند و سامان بگیرند. جین، دختر عظیم خانواده به آقای بینگلی علاقه مند می گردد اما خواهر سرزنده و بانشاطش الیزابت، به خاطر تکبر و انزوای آقای دارسی از او متنفر است.

به مرور زمان با اینکه ، الیزابت بنت، دختری عقل گرا از طبقه متوسط و حومه نشین و چارلز دارسی، مردی خوددار و مغرور از طبقه مرفه و شهرنشین است، این دو به تدریج به خصوصیات اخلاقی خوب هم پی می برند و با افزایش شناخت و آگاهی شان از یکدیگر، خود نیز با تغییرات مثبت و خوب در بینش و شخصیت شان کامل تر می شوند و عشقی واقعی بین این دو ایجاد می گردد.

غرور و تعصب داستان خانواده ای از طبقه متوسط است. طرح آن بر اساس آداب معاشرت و طریقه رفتار ظاهری شخصیت های اصلی و فرعی داستان، شکل بسیار منسجم و محکم خود را یافته است . در این رمان به آداب و رسوم اجتماعی، سنت ها و عادات طبقات معینی از جامعه در چارچوب خاصی از زمان و مکان، سهم عمده ای داده می گردد.

سبک رمان، فوق العاده کهنه و به شیوه ای انگلیسی نوشته شده که متفاوت از روش رایج در قرن بیستم است ولی جمله هایش متعادل و متقارن، روشن، دقیق، ساده و در عین حال پالایش یافته و پرنشاط است. ایجاز نویسنده در نقاشی صحنه ها و خودداری از آن در جاهایی که احتمال صحنه پردازی می رود ، خود دلیل بر مهارت جین آستین در رمان نویسی است.

شخصیت اصلی این داستان یعنی الیزابت بنت با مسائل مربوط به رفتار، تربیت، اخلاق، آموزش و پرورش، و ازدواج در طبقه ثروتمند بریتانیا دسته و پنجه نرم می نماید. راوی داستان شرح می دهد که چگونه پیش داوری ها و اولین تصورات، به ویژه آن هایی که آمیخته با غرور هستند؛ در طول رمان تغییر می نماید. به ویژه شخصیت اصلی رمان یعنی الیزابت بنت از این نظر کانون توجه است.

تا امروز مترجم های مختلف ترجمه هایی از این شاهکار ادبی ارائه داده اند، اما خوش اقبال ترینِ این ترجمه ها، اثر رضا رضایی بوده که توسط انتشارات نشر نی وارد بازار کتاب شده و چندین بار تجدید چاپ شده است.

انتهای پیغام/4028/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 8 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: itgap.ir شناسه مطلب: 1041

به "معرفی رمان برای زمان قرنطینه؛ غرور و تعصب از جین آستین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی رمان برای زمان قرنطینه؛ غرور و تعصب از جین آستین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید