انجام کاووش های باستان شناسی در چهارمحال و بختیاری

به گزارش آی تی گپ، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری گفت: تا به امروز 24 فصل کاووش باستان شناسی در استان صورت گرفته است.

انجام کاووش های باستان شناسی در چهارمحال و بختیاری

علیرضا جیلان گفت: از مجموع اثر های تاریخی شناسایی شده در چهارمحال و بختیاری 630 اثر در لیست آثار ملی ایران ثبت شده است.

وی اضافه نمود: چهارمحال و بختیاری افزون بر 12 هزار هنرمند شهری، روستایی و عشایری صنایع دستی و هنر های سنتی دارد که از این تعداد پنج هزار و 500 تا شش هزار نفر در فصل های مخلتف سال فعالیت می نمایند.

جیلان افزود: بافته های داری مانند فرش بافی، گلیم بافی، جاجیم بافی و قالی بافی، چوخابافی، نمدمالی، کلاه مالی، گیوه دوزی، سرمه دوزی، منبت کاری، سفال گری، خورجین بافی، بافت سیاه چادر، قفل سازی، حجاری (سنگ تراشی)، گره چینی، احجام فلزی، خاتم، چرم دوزی و مشتقات آن ها از مهم ترین صنایع دستی و هنر های سنتی شهری، روستایی و عشایری استان به شمار می رود.

بیشتر بخوانید

وی گفت: براساس 80 فصل مطالعات و پژوهش های باستان شناسی در استان تا به امروز چهار هزار اثر تاریخی و فرهنگی غیرمنقول شامل بنا ها و محوطه های تاریخی شناسایی و از این تعداد 644 اثر در لیست آثار ملی ایران ثبت شده است.

جیلان تاکید نمود: هم اکنون 30 اثر طبیعی، 93 اثر معنوی میراث ناملموس و 13 هزار شی منقول تاریخی از چهارمحال و بختیاری در لیست آثار ملی کشور ثبت شده است.

وی با اشاره به وجود 13 موزه در چهارمحال و بختیاری گفت: از این تعداد هشت موزه دولتی و مشارکتی و خصوصی است که براساس آمار موجود از فروش بلیت ها، سالانه بیش از 140 هزار نفر از این موزه ها بازدید می نمایند.

جیلان توضیح داد: در سال های اخیر 88 بنای تاریخی شاخص استان بازسازی و احیا شده اند که مجموعه فرهنگی تاریخی قلعه تاریخی چالشتر، قلعه بارده و اتاق آئینه شهرکرد از مهم ترین این بنا ها است.

وی یادآور شد: پارسال، 22 اثر تاریخی منقول و غیرمنقول، طبیعی و ناملموس واجد شرایط از چهارمحال و بختیاری در لیست آثار ملی کشور ثبت و دو بنا و یک بافت تاریخی در استان بازسازی شده است.

جیلان گفت: ثبت آثار تاریخی، طبیعی و ناملموس در لیست آثار ملی ایران، تعمیر و بازسازی بناها، بافت ها و محوطه های تاریخی، واگذاری بنا های واجد شرایط به سرمایه گذاران برای احیا و بهره برداری و پژوهش و اجرای برنامه های مرتبط با کاوش های باستان شناسی از اولویت های این این اداره کل است.

وی ادامه داد: در جریان سفر رئیس جمهور به استان 120میلیارد تومان به بخش میراث فرهنگی و گردشگری این استان اختصاص یافت.

لازم به ذکر است؛ ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در ادامه سفر های استانی خود روز پنجشنبه نوزدهم خردادماه 1401 به همراه جمعی از اعضای هیات دولت به چهارمحال و بختیاری سفر کرد تا از نزدیک مسائل این استان را مورد آنالیز قرار دهد.

خبرنگاران چهارمحال و بختیاری شهرکرد

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 27 آبان 1401 بروزرسانی: 27 آبان 1401 گردآورنده: itgap.ir شناسه مطلب: 2267

به "انجام کاووش های باستان شناسی در چهارمحال و بختیاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انجام کاووش های باستان شناسی در چهارمحال و بختیاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید