استقبال چین از شروع اجرای برجام

به گزارش آی تی گپ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین از شروع اجرای برجام استقبال نموده و اظهار داشت که با ایران و آمریکا در بازطراحی رآکتور آب سنگین اراک مشارکت دارد.

استقبال چین از شروع اجرای برجام

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید و از قدیمیترین تاریخچه آسیا دیدن کنید و از دیوار چین در پکن عبور کنید و به نمایشگاه گوانجو رفته و در خیابانهای شانگهای قدم بزنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، چین روز یکشنبه از اجرای برنامه مشترک اقدام درباره موضوع هسته ای ایران استقبال تاکید نمود که به کوشش ها در اجرای این توافقنامه ادامه خواهد داد.

هو چونینگ سخنگوی وزارت امور خارجه چین در کنفرانس خبری روز یکشنبه خود گفت که تمامی طرف های این توافقنامه باید خود را برای اجرای کامل آن آماده نمایند.

وی اضافه نمود: ایران و شش کشور دیگر با اتخاذ اقدام اجرایی، پیشتیبانی سیاس قدرتمندی از توافقنامه ای که سه ماه پیش حاصل شدف انجام دادند. این موضوع اطمینان قدرتمندی را در میان جامعه بین الملل برای راه چاره مناسب، طولانی مدت و جامع برای موضو هسته ای ایران ایجاد نموده و شرایط مناسب برای شروع اجرای آن فراهم خواهد نمود.

هو اضافه نمود که چین هموراه رویکرد سازنده در این زمینه داشته و به صورت فعال برای اجرای توافقنامه آماده بوده است. چین با ایران و آمریکا در بازطراحی رآکتور آب سنگین اراک به صورت موثری در ارتباط بوده و به پیشرفت پروژه بازطراحی این رآکتور یاری نموده است.

پیشتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه ای مشترک اعلام کردند که هر دو طرف به تعهدات خود در راستای اجرای برنامه مشترک اقدام پایبند خواهند بود.

ساعتی پیش نیز اتحادیه اروپا دستور برداشتن تحریم ها علیه ایران را صادر کردو اجرای این دستور را منوط به گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره اقدام ایران در انجام تعهداتش کرد.

از سوی دیگر باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا طی دستوری اتخاذ گام ها برای برداشتن تحریم های ایران را صادر کرد.

اوباما طبق اطلاعیه ای دستور داد تحریم های ایران تا زمانیکه وزیر خارجه آمریکا تایید کند ایران تعهدات خود را اجرا نموده است، برداشته نگردد.

رئیس جمهور آمریکا نهادهای این کشور را در این دستور خطاب قرار داده تا تمام اقدامات لازم برای اطمینان از اجرای فوری و موثر تعهدات آمریکا اتخاذ گردد.

بر اساس توافقنامه هسته ای 14 جولای (23 تیرماه)، روز اجرا 90 روز پس از تصویب قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل معین شده است. تدابیر اتخاذ شده از سوی برجام و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل روز 18 اکتبر یعنی امروز یکشنبه اجرایی می گردد.

قرار است نخستین نشست کمیسیون مشترک گروه 1+5 و ایران فردا دوشنبه 19 اکتبر در وین برگزار گردد. بر اساس طرح جامع اقدام مشترک این مکانیسم دائمی خواهد بود. علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید نمود که نمایندگان ایران و اتحادیه اروپا طرح اقدام مشترک را همان روز تصویب می نمایند.

.

منبع: تسنیم
انتشار: 22 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: itgap.ir شناسه مطلب: 774

به "استقبال چین از شروع اجرای برجام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استقبال چین از شروع اجرای برجام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید