بازتاب گسترده رزمایش دریایی ایران، روسیه و چین در رسانه های بین المللی

به گزارش آی تی گپ، شروع رزمایش دریایی مشترک ایران، روسیه و چین در رسانه های بین المللی نیز بازتاب گسترده ای داشت به گونه ای که بعضی از خبرگزاری های مهم این رزمایش را بی سابقه و گسترده توصیف کردند.

بازتاب گسترده رزمایش دریایی ایران، روسیه و چین در رسانه های بین المللی

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، رزمایش دریایی مشترک و بزرگ ایران، روسیه و چین از صبح امروز (آدینه، ششم آذر) در آب های شمالی اقیانوس هند و دریای عمان آغاز شد و قرار است چهار روز به طول بیانجامد.

معاون عملیات نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اعلام خبر آغاز این رزمایش، با بیان اینکه نخستین بار است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ایران رزمایش مرکبی با دو قدرت دریایی بزرگ دنیا و در چنین سطحی برگزار می نماید، شرح داد: تمرینات تاکتیکی متنوعی از جمله نجات شناور دچار حریق، آزادسازی شناور مورد تعرض قرار گرفته، تیراندازی علیه اهداف تعیین و سایر تمرینات تاکتیکی و عملیاتی در این رزمایش پیش بینی شده است.

آغاز این رزمایش، اما در رسانه های بین المللی نیز بازتاب گسترده ای داشت به گونه ای که بعضی از خبرگزاری های مهم این رزمایش را بی سابقه و گسترده توصیف کردند.

خبرگزاری انگلیسی رویترز در خبری با اشاره به آغاز شدن این رزمایش، درباره اهمیت محدوده این رزمایش نوشت: خلیج عمان آبراه حساسی و به خصوصی است، زیرا به تنگه هرمز، که حدود یک پنجم نفت دنیا از آن عبور می نماید و سپس به خلیج [فارس]متصل می گردد.

رویترز با بیان اینکه چین روابط نزدیکی در حوزه های دیپلماسی، تجارت و انرژی با ایران دارد، اضافه نمود این کشور یک ناوشکن مجهز به موشک های راهنمایی شونده به این رزمایش چهار روزه اعزام نموده است.

این خبرگزاری همچنین اشاره ای به روابط چین و روسیه با کشور های عربی حاشیه خلیج فارس از جمله عربستان سعودی نموده و توضیح داد آن ها با ریاض روابط خوبی دارند.

خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت اولین رزمایش دریایی مشترک ایران به همراه روسیه و چین در بخش شمالی اقیانوس هند آغاز شد.

آسوشیتدپرس با بیان اینکه از نظر عده ای این رزمایش واکنشی به اقدامات آمریکا با عربستان سعودی است، تحلیل کرد: تهران چندی است، در بحبوحه تحریم های مالی بی سابقه از سوی واشنگتن، خواهان افزایش همکاری های نظامی با پکن و مسکو شده است. سفر های نمایندگان نیروی دریایی چین و روسیه به ایران نیز طی سال های اخیر افزایش یافته است.

این خبرگزاری همچنین به نقل از سخنگوی وزارت دفاع چین نوشت: این رزمایش، همکاری ها و تبادل [اطلاعات]بین نیرو های دریایی سه کشور را تعمیق می نماید.

خبرگزاری روسی اسپوتنیک در مطلبی درباره اجرای رزمایش مشترک سه کشور در شمال اقیانوس هند، نوشت: این رزمایش در فضایی برگزار می گردد که ایالات متحده در کوشش است تا ائتلافی را با هدف امنیت دریایی در نزدیکی آب های ایران ایجاد کند.

اسپوتنیک با بیان اینکه رزمایش ایران، روسیه و چین با اسم رمز کمربند امنیت دریایی برگزار می گردد، شرح داد که پیغام های این رزمایش صلح، دوستی و امنیت در منطقه اعلام شده است.

این خبرگزاری ضمن اشاره به اظهارات محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اینکه رزمایش مشترک با روسیه و چین، علیه هیچ کشوری نیست، اضافه نمود وزارت دفاع آمریکا، اما اعلام نموده که این رزمایش را به دقت زیر نظر دارد.

خبرگزاری ترکیه ای آناتولی نیز با انتشار خبر آغاز این رزمایش، نوشت این رزمایش در زمانی برگزار می گردد که تنش ها در خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عرب (واقع در شمال اقیانوس هند) از زمان احیای تحریم های آمریکا علیه ایران بعد از خروج دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور از برجام، افزایش یافته است.

آناتولی با اشاره به صحبت های معاون عملیات نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نوشت این رزمایش محدوده ای به وسعت هفده هزار کیلومتر را پوشش می دهد و هدف آن تقویت امنیت و بنیاد های این گونه همکاری های نظامی در منطقه است.

این خبرگزاری همچنین به قصد آمریکا و اتحادیه اروپا برای تشکیل ائتلاف های دریایی جداگانه ای به بهانه تامین امنیت ناوبری در آب های جنوبی ایران اشاره نموده و نوشت ژاپن هم اعلام نموده که نیرو های خود را در منطقه مستقر می نماید.

شبکه تلویزیونی سی. جی. تی. اِن متعلق به دولت پکن نیز با پخش گزارشی درباره رزمایش مشترک ایران، روسیه و چین شرح داد این رزمایش شامل تمرینات دریایی برای خاموش کردن حریق شناور ها یا آزادسازی کشتی های گروگان گرفته شده توسط دزدان دریایی می گردد.

سی. جی. تی. اِن با مهم دانستن خلیج عمان که محل برگزاری رزمایش است، نوشت: اعمال فشار از سوی آمریکا بر فروش نفت خام ایران و قطع دیگر ارتباطات تجاری این کشور، باعث شده آب های اطراف ایران محل تمرکز تنش های بین المللی گردد.

این رسانه چینی همچنین به نقل از مسئولان دولتی پکن اضافه نمود که حضور ناوشکن شینینگ در رزمایش مشترک با ایران و روسیه، فقط یک تمرین نظامی معمولی بوده و هیچ ارتباطی با شرایط منطقه ای ندارد.

روزنامه انگلیسی دیلی میل در خبری نوشت ایران، روسیه و چین رزمایش دریایی مشترک بی سابقه ای را در بحبوحه نگرانی ها از اینکه علیه آمریکا و دیگر قدرت های غربی باشد، آغاز کردند.

دیلی میل با بی سابقه خواندن رزمایش مشترک سه کشور در اقیانوس هند و دریای عمان، نوشت وزارت دفاع روسیه از اعزام سه فروند کشتی جنگی، شامل یک ناوچه، یک تانکر سوخت رسان و یک یدک کش نظامی به این رزمایش خبر داده است.

این روزنامه سپس نوشت رزمایش مذکور در حالی برگزار می گردد که دولت آمریکا با خروج از توافق هسته ای ایران در سال گذشته و بازگرداندن تحریم ها علیه ایران، تنش ها را حول برنامه هسته ای ایران افزایش داده است.

پیش از این نیز خبرگزاری آناتولی به نقل از تحلیلگران و کارشناسان مسائل سیاسی و ژئوپلیتیک، رزمایش دریایی مشترک ایران، روسیه و چین را نمایش قدرت علیه آمریکا و نشان دهنده افزایش مرز های پدافند دریایی ایران توصیف کرد. یک تحلیلگر آمریکایی نیز طی یادداشتی در پرتیراژترین روزنامه دولتی چین نوشت که رزمایش دریایی مشترک ایران، روسیه و چین نه تنها تهدیدی برای صلح منطقه ای نیست بلکه از توازن قدرت حمایت می نماید.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 17 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: itgap.ir شناسه مطلب: 686

به "بازتاب گسترده رزمایش دریایی ایران، روسیه و چین در رسانه های بین المللی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازتاب گسترده رزمایش دریایی ایران، روسیه و چین در رسانه های بین المللی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید