از الف تا ی با خبرنگاران

به گزارش آی تی گپ، توجه: کلمات این مقاله فقط برای خوانده شدن نیستند. از شما دعوت می کنیم تا تک تک کلمات این مقاله را ببینید. به عنوان این مقاله دقت کنید. آیا حروفی شبیه این حروف قبلا دیده اید؟ احتمالا نه. این حروف، به طور اختصاصی برای برند خبرنگاران دیزاین شده اند. اگر برایتان جالب است بدانید یک فونت اختصاصی چگونه دیزاین می گردد، جهت شکل گیری فونت خبرنگاران را در مجله گردشگری خبرنگاران بخوانید.

از الف تا ی با خبرنگاران

درضمن فونت اختصاصی خبرنگاران در بهار سال 1400 به سفارش شرکت سفرهای خبرنگاران از طریق رضا بختیاری فرد و مهدی ارشادی طراحی شده است.

1- داستان از کجا آغاز شد؟

ماجرای دیزاین فونت اختصاصی خبرنگاران از زمستان 1399 آغاز شد. در آن موقع ما با چهار مساله اصلی روبرو بودیم:

مساله اول: تجربه کاربر

کاربران خبرنگاران همیشه در مرکز توجه ما در همه فعالیت های سازمانی بوده اند. خلق یک تجربه خوشایند برای کاربر، یکی از اهداف اصلی ما در خبرنگاران است. بدیهی است که این تجربه ابعاد متنوع و گسترده ای دارد. از سرعت و سهولت خرید گرفته تا پشتیبانی پس از خرید.

از تا تماشا یک ویدیوی دلنشین تا خواندن نوشته های وبسایت، اپلیکیشن و مجله. در زمان آغاز این پروژه، یکی از دغدغه های ما این بود که از طریق یک فونت اختصاصی، تجربه خواندن را برای مخاطب خبرنگاران دلنشین کنیم.

مساله دوم: یکپارچگی

با توجه به ارتباطات گسترده برند خبرنگاران با مخاطبان و بعلاوه تنوع رسانه ها و کانال های ارتباطی این برند، لزوم ایجاد یکپارچگی بین تمام نقاط تماس برند را حس می کردیم. از منظر دیزاین، عناصر اصلی ساخت یک هویت یکپارچه را می توانیم اینگونه خلاصه کنیم:

  • پالت رنگی
  • قواعد تایپوگرافی
  • فرم های هویت ساز

زمانی که ایده دیزاین فونت اختصاصی برای خبرنگاران مطرح شد، از بین این سه عنصر، تایپوگرافی بیشتر از سایر عناصر با مساله عدم یکپارچگی روبرو بود. تا آن موقع، از بین فونت های موجود، فونتی که بتواند به طور همزمان احتیاجمندی های دیزاین بازاریابی و محصول خبرنگاران را رفع کند وجود نداشت و تصمیم ما این بود که برای محصول از فونت ایران سنس و برای بازاریابی از فونت انجمن استفاده کنیم.

مساله سوم: هویت

برندها جان دارند؛ درست مانند انسان ها . همان طور که هرکدام از ما هویت و شخصیت منحصربه فردی داریم، برندها هم ویژگی های هویتی و شخصیتی خاص خودشان را دارند. در زمان شکل گیری ایده فونت اختصاصی، خبرنگاران در آستانه هفت سالگی بود و به مرحله ای از بلوغ شخصیتی و هویتی رسیده بود که دیگر می توانستیم به موضوعی در سطح فونت فکر کنیم. پس یکی از مسائل اصلی ما این بود که بتوانیم هویت تایپوگرافیک خبرنگاران را با هویت مفهومی و شخصیت این برند منطبق کنیم. به عبارت ساده تر، ما می خواستیم کاری کنیم که فونت خبرنگاران تن دوخت هویت برند آن باشد.

مساله چهارم: تمایز

برندها ساخته می شوند تا از رقبایشان متمایز شوند و در لحظه تصمیم گیری به مشتری یاری نمایند تا برترین انتخاب را متناسب با احتیاجهایش داشته باشد. قاعدتا خبرنگاران به عنوان رهبر بازار گردشگری ایران، بیش از سایر برندهای فعال در این حوزه به ساخت یک تصویر متمایز احتیاج دارد. یکی از عناصری که به ساخت این تمایز یاری می نماید، هویت تایپوگرافیک برند است. مخاطبان خبرنگاران، هر بار که با این برند ارتباط برقرار می نمایند، با حجم قابل توجهی از محتوای نوشتاری روبرو می شوند و چه محلی بهتر از همین کلمات تا تمایز برند تا برای مخاطب تثبیت نمایند؟

2- چه مسیری را طی کردیم؟

فرایند دیزاین فونت خبرنگاران را می توانیم به صورت خلاصه در پنج مرحله تقسیم بندی کنیم:

  • بریف دیزاین
  • تحقیق و جستجو
  • اسکچ و ایده پرادزی
  • اجرای دیزاین و فراوری فونت
  • پیاده سازی در نقاط تماس برند

در ادامه این پنج مرحله را بیشتر شرح می دهیم.

مرحله اول: بریف دیزاین

برای آغاز پروژه، اولین مرحله، تنظیم بریف دقیق دیزاین بود. از نظر لحن دیزاین، به دو منبع اصلی رجوع کردیم. اول مفهوم سفر به عنوان محور اصلی کسب و کار؛ و دوم، شخصیت برند خبرنگاران. فونت خبرنگاران باید طوری دیزاین می شد که حس و حال سفر را درون خود داشته باشد.

سفر در حرکت معنا پییدا می نماید و با سکون میانه ای ندارد، پس فونت خبرنگاران هم باید روان و سیال دیزاین می شد. این فونت باید سرزنده و شاداب دیزاین می شد، همان طور که سفر به انسان سرزندگی می دهد.

از طرف دیگر، فونت خبرنگاران باید طوری دیزاین می شد که به ویژگی های شخصیتی برند خبرنگاران نزدیک باشد. همان طور که گفتیم باید فونتی دیزاین می کردیم که به طور معین نماینده شخصیت و هویت این برند باشد.

مرحله دوم: تحقیق و جستجو

پس از معین دقیق اهداف پروژه، کار بنچ مارک و تحقیقات اولیه در تیم دیزاین آغاز شد. در این مرحله تیم دیزاین با رجوع به فعالیت های رقبا، آنالیز اسناد هویتی برند خبرنگاران، جستجو حول مفهوم سفر و گریزی کوتاه به داستان سندباد و خبرنگاران، کوشش کردند با دسته بندی داده های اولیه، بریف دیزاین را به راهکار های معین و قابل پیاده سازی در حروف ترجمه نمایند.

در این مرحله ما در خبرنگاران در کنار تیم دیزاین قرار گرفتیم تا بتوانیم راهکار های به دست آمده را از نظر انطباق با بریف اولیه و هویت خبرنگاران بسنجیم و به آن ها یاری کنیم تا در مسیری قدم بردارند که مناسب ترین نتیجه را برای خبرنگاران و کاربران خبرنگاران به دست آورد.

مرحله سوم: اسکچ و ایده پردازی

پس از آنکه مطمئن شدیم در خصوص قواعد دیزاین فونت به اتفاق نظر رسیده ایم و مسیری کلی را به درستی انتخاب نموده ایم، تیم دیزاین کار طراحی اسکچ را آغاز کردند. آن ها در این مرحله با استفاده از ابزارهای دستی (عموما ماژیک نوک گرد) کوشش کردند تا نتایج دو مرحله قبل را در فرم واقعی حروف پیاده سازی نمایند.

در این مرحله چندین جلسه بین خبرنگاران و تیم دیزاین برگزار گردید تا باهم لحن و حال وهوای کلی فونت را آنالیز کنیم. در طول این مرحله مهم ترین دغدغه ما این بود که آیا اسکچ ها پاسخ مناسبی به مسائل اصلی ما هستند؟ آیا تجربه دلنشینی از خواندن متون برای کاربر ایجاد می نمایند؟ آیا هویت و شخصیت برند خبرنگاران را نمایندگی می نمایند؟ آیا به مقدار کافی متمایز هستند؟ آیا به لحاظ فنی این پتانسیل را دارند که بتوان آن ها را در همه نقاط تماس برند به راحتی استفاده کرد و مساله یکپارچگی دیزاین را با آن حل کرد؟

مرحله چهارم: اجرای دیزاین و فراوری فونت

پس از آنکه در مرحله اسکچ به این اطمینان رسیدیم که به پاسخ مناسب رسیده ایم، مرحله اجرای دیزاین و فراوری فونت آغاز شد. در این مرحله، ابتدا وزن معمولی (Regular) فونت دیزاین شد؛ چرا که این وزن بیشترین کاربرد را داشت. وقتی در خصوص همه جزییات این وزن به جمع بندی رسیدیم، کار توسعه وزن ها آغاز شد. همان طور که از ابتدا تصمیم گرفته بودیم، فونت خبرنگاران در چهار وزن نازک (Light)، معمولی (Regular)، سنگین (Bold) و سیاه (Black) دیزاین و فراوری شد.

یکی از مهم ترین نکات در این مرحله، بهینه سازی فونت برای خوانایی در صفحات نمایش بود. این فرآیند که در اصطلاح تخصصی به آن هینتینگ (Hinting) می گویند، شامل مجموعه ای از اصلاحات فنی در فرم حروف است که باعث می گردد برترین تجربه خواندن برای کاربر به دست آید. این مرحله با دقت خیلی زیاد از طریق تیم دیزاین انجام شد تا مطمئن باشیم کاربران خبرنگاران می توانند به راحتی مطالب مورد نظرشان را بخوانند.

مرحله پنجم: پیاده سازی در نقاط تماس برند

پس از خاتمه مراحل اجرایی، نوبت به پیاده سازی فونت رسید. اصولا نقاط تماس برند خبرنگاران در سه دسته کلی جای می گیرند: بازاریابی، محصول و سازمان. در مرحله اول، از این فونت در فعالیت های بازاریابی استفاده کردیم. برخی از این موارد عبارتند از: شبکه های اجتماعی، محصولات محتوایی مانند کتاب سفر و بلاگ، فعالیت های روابط عمومی، تبلیغات محیطی و… .

نقاط تماس سازمانی، دومین مرحله از پیاده سازی فونت اختصاصی خبرنگاران بود. در این مرحله، یک دیزاین کاملا نو برای اوراق اداری خبرنگاران در نظر گرفتیم و بعلاوه اسناد و پرزنتیشن های سازمانی را مطابق با آخرین تغییرات هویت برند و فونت اختصاصی به روزرسانی کردیم.

و نهایتا مطابق با آخرین تغییرات دیزاین محصول، فونت اختصاصی را به عنوان یکی از عناصر این تغییر بزرگ، در وب سایت و اپلیکیشن خبرنگاران پیاده سازی کردیم.

3- به چه نتیجه ای رسیدیم؟

فونت اختصاصی خبرنگاران فونتی است که از یک طرف احتیاج کاربران خبرنگاران را رفع می نماید و برای آن ها تجربه ای دلنشین از خواندن می سازد و از طرف دیگر، مسائل ارتباطی، فنی و هویتی برند و کسب وکار خبرنگاران را رفع می نماید و به عنوان یک زیرساخت از جنس دیزاین، به این برند یاری می نماید تا ارتباط موثرتری با مخاطب خود بسازد.

تا به امروز بازخوردهای زیادی در خصوص این فونت گرفته ایم که نشان دهنده آن است که مخاطبان توانسته اند با این فونت ارتباط برقرار نمایند. اما ما همچنان منتظر شنیدن بازخوردهای بیشتری از سوی مخاطبان خبرنگاران درباره این فونت هستیم. شما می توانید در شبکه های اجتماعی نظر خود را با هشتگ #فونت-علی-بابا به اشتراک بگذارید تا ما هم با نظرات شما بیشتر آشنا شویم. بعلاوه می توانید نظرات خود را به صورت مستقیم به اینستاگرام و توییتر خبرنگاران و یا به ایمیل زیر ارسال کنید:

[email protected]

منبع: علی بابا
انتشار: 5 خرداد 1401 بروزرسانی: 5 خرداد 1401 گردآورنده: itgap.ir شناسه مطلب: 2147

به "از الف تا ی با خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از الف تا ی با خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید