830 هزار خانوار کارگر ساختمانی از 1میلیون500 خانوار تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند

به گزارش آی تی گپ، تهران (پانا) - رئیس هیات مدیره کانون کارگران ساختمانی کشور گفت اکنون یک میلیون و 500 هزار خانوار کارگر ساختمانی در کشور وجود دارد که 830 هزار خانوار تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند و مابقی در صف انتظار بیمه هستند.

830 هزار خانوار کارگر ساختمانی از 1میلیون500 خانوار تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند

جهت دریافت خدمات پتینه کاری ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

علی قیاسی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران اضافه کرد: بر اساس اعلام سازمان بیمه تامین اجتماعی هر ساله بین 50 تا 100 هزار نفر به لیست بیمه شدگان کارگران ساختمانی کشور اضافه نموده می شد و این در حالی است که در اردیبهشت ماه سال 98، نه تنها هیچگونه سهمیه ای برای کارگران ساختمانی کشور لحاظ نشده است بلکه بین 300 تا 350 هزار نفر نیز از لیست بیمه خارج شده اند.

وی تاکید نمود: امسال نیز لیست خروج نام 60 هزار بیمه شده کارگر ساختمانی در کل کشور ارائه شده است.

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی اراک گفت: اگر سازمان تامین اجتماعی برای بیمه کردن کارگران ساختمانی با کمبود منابع مالی روبرو است، پس نباید کارگاه های ساختمانی را به کارگزاری ها واگذار کند چرا این اقدام برای سازمان تامین اجتماعی بار مالی بیشتری را به همراه دارد.

قیاسی بیان داشت: اکنون تعداد کارگران ساختمانی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی استان مرکزی، 17 هزار و 350 نفر و تعداد بیمه شدگان کارگران ساختمانی اراک نیز 2 هزار نفر هستند.

وی توضیح داد: کارگران ساختمانی ضعیف ترین و بی پشتوانه ترین قشر جامعه هستند چرا که غرامت بیماری و آسیب حین کار به آنها پرداخت نمی گردد بنابراین انتظار می رود که دولت این قشر جامعه را چتر حمایتی خود قرار دهد.

رییس هیات مدیره کانون کارگران ساختمانی کشور بیان نمود: کارگران ساختمانی شامل کارگران لوله کش، برقکار و گازکش هستند و بر اساس مجوز نظام مهندسی دارای پروانه اشتغال هستند در غیر اینصورت اجازه فعالیت ندارند.

دبیر اجرایی خانه کارگر اراک بیان نمود: خانه کارگر اراک 16 هزار عضو دارد و پیش از کرونا 12 دوره کلاس های آموزشی رایگان برای خانواده های این خانه برگزار می شد که در هر دوره یک هزار و 500 نفر مشارکت می کردند که با شیوع بیماری کویید 19 کلاس ها برگزار می گردد اما تعداد شرکت نمایندگان کاهش یافته است.

قیاسی ادامه داد: در استان مرکزی 9 صنف کارگران ساختمانی و 23 انجمن بخش حرفه ای، رانندگان، ایمنی بهداشتی، داروخانه و غیره فعالیت دارند که درصدد هستیم که بیشتر صنوف بتوانند انجمن و شورای کارگری داشته باشند.

وی یادآور شد: با شیوع ویروس کرونا یک هزار و 500 سبد حمایتی به ارزش 350هزار تومان بین خانوارهای کارگران ساختمانی توزیع و پنج هزار ماسک نیز در میادین و بین کارگران فصلی توزیع شد.

دبیر اجرایی خانه کارگر اراک گفت: این خانه پیگیر مسائل صنفی کارگران است و از هیچگونه حزب و جناحی حمایت نمی گردد و نوع نگرش در چارچوب مسائل صنفی کارگران است.

قیاسی یادآور شد: خانه کارگر اراک تفاهمنامه ای با وزارت بهداشت مبنی بر همیاران بهداشت منعقد نموده است که بر این اساس به صورت افتخاری جامعه کارگری از اصناف، کارگاه ها و صنایع سرکشی و بازرسی نمایند و تذکرات لازم را به منظور رعایت پروتکل های بهداشتی ارائه نمایند.

وی ضمن تقدیر از تعامل و همکاری دولت برای واگذاری شرکت هپکو گفت: دولت باید در وهله نخست جلوی قاچاق ماشین آلات راهسازی را بگیرد تا احیای شرکت هپکو با سرعت بیشتری به پایان برسد.

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی اراک تاکید نمود: تشکیل تعاونی های کارگری در صنایع الزامی است و انتظار می رود برای انجام اورهال واحدهای تولیدی از ظرفیت کارگران تعاونی بهره گیری گردد تا علاوه بر افزایش دستمزد کارگران، سفره مالی کارگران نیز عظیم تر گردد.

قیاسی بیان نمود: اعتراضات و تجمعات کارگری برای احقاق حقوقشان در چارچوب قانون و اتحادیه پیشکسوتان صورت می گیرد و این اعتراض و تجمعات صنفی از باب تبعیض میان بازنشستگان کشوری و مستمری بگیران تامین اجتماعی است.

وی بیان نمود: سال 97 نخستین مرکز ساماندهی کارگران ساختمانی به همت شهرداری اراک ایجاد شد که اکنون با شهردار اراک رایزنی و مذاکرات لازم در حال اجرا است که دومین مرکز نیز فعال گردد تا کارگران فصلی و روزمزد، نهادی برای ساماندهی داشته باشند.

استان مرکزی با بیش از 3 هزار واحد صنعتی به قطب چهارم صنعت کشور شهرت دارد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 31 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 31 اردیبهشت 1400 گردآورنده: itgap.ir شناسه مطلب: 1717

به "830 هزار خانوار کارگر ساختمانی از 1میلیون500 خانوار تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "830 هزار خانوار کارگر ساختمانی از 1میلیون500 خانوار تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید