کشف یک دایناسور گوشتخوار بی دست!

به گزارش آی تی گپ، دیرینه شناسان اخیراً پیروز به کشف گونه ای نو از یک نوع دایناسور گوشتخوار در آمریکای جنوبی شدند که به طرز جالب توجهی فاقد بازو هایی همانند گونه های مشابه همانند تی رکس بوده است.

کشف یک دایناسور گوشتخوار بی دست!

به گزارش خبرنگاران، در جریان یک حفاری دیرینه شناسی، محققان یک جمجمه تا حدی کامل از گونه ای دایناسور تازه، در آرژانتین کشف نموده اند که می گویند می تواند از بستگان نزدیک گروهی از دایناسور های بدون بازو باشد که در نیمکره جنوبی پرسه می زدند. آن ها می گویند گونه تازه که Guemesia ochoai نام دارد، شواهد تازهی از یک زیست بوم منحصر به فرد در دوره کرتاسه پسین، در بیش از 70 میلیون سال پیش ارائه می دهد.

دایناسور تازه Guemesia ochoai عضوی از گروه دایناسور های گوشتخوار Abelisauridae بود که در آفریقا، آمریکای جنوبی و هند کنونی می زیست. محققان بعلاوه گفته اند که گونه تازه کشف شده می تواند از اقوام نزدیک اجداد آبلی سورید ها نیز باشد. با این حال، Guemesia ochoai از دو جهت با خویشاوندان آبلی سورید خود فرق دارد. یکی اینکه، این گونه دایناسور فاقد شاخ است و دوم، به احتمال زیاد در شمال آرژانتین کنونی، جایی که جمجمه اش پیدا شد، زندگی می نموده است. این در حالی است که بیشتر بقایای آبلی سورید ها در بخش جنوبی این کشور یافت شده است. این موضوع نشان می دهد که دایناسور G ochoai می توانسته در زیست بوم های مختلفی زندگی کند.

آبلی سورید ها نام یک تیره از دایناسور ها است که در دوره کرتاسه تکامل یافتند اگرچه سنگواره هایی که به تازگی کشف شده نشان می دهد که آن ها احتمالاً از اواسط دوره ژوراسیک یعنی از حدود 170 میلیون سال پیش نیز وجود داشتند. آن ها دایناسور های گوشت خواری با جثه های 5 تا 9 متری بودند سنگواره های آن ها تا کنون در قاره های آمریکای جنوبی، آفریقا، و بعلاوه در هند و ماداگاسکار کشف شده است. این جانوران بر روی دوپا راه می رفتند و به دلیل عدم کارایی، دست ها بسیار کوتاهی نسبت به جثه خود داشتند. از لحاظ ظاهری این گونه شباهت بسیار زیادی با تیرانوسوروس (تی رکس) داشتند که این جانور نیز بر روی دو پا راه می رفت، دستان کوچکی داشت و البته یک شکارچی گوشتخوار تمام عیار بود.

این موضوع از منظر امروزی ممکن است در خصوص نحوه پرسه زدن این حیوانات در آمریکا، آفریقا و هند گمراه نماینده باشد، زیرا این ها خشکی های جداگانه هستند. اما صد ها میلیون سال پیش، همه این قاره ها در یک ابرقاره به نام Pangaea به هم پیوسته بودند. با گذشت زمان، با جابجایی صفحات تکتونیکی، این صفحه های خشکی آغاز به جدا شدن کردند و صفحات گوندوانا و لوراسیا را شکل دادند. حدود 180 میلیون سال پیش، خود گوندوانا و لوراسیا و بعلاوه هند آغاز به جدا شدن کردند. با این حال، این فرایند کند بود و از این رو گونه ها هنوز هم می توانستند بین آن ها حرکت نمایند. بعضی از دانشمندان می گویند که جانوران هر یک از این خشکی ها تا حد زیادی یکسان بوده است.

پروفسور آنجلی گوسوامی، نویسنده پژوهش و رهبر این اکتشاف از موزه تاریخ طبیعی لندن در بیانیه ای گفت: این دایناسور تازه در نوع خود کاملاً غیرمعمول است. چندین ویژگی کلیدی دارد که نشان می دهد یک گونه تازه است و اطلاعات مهم تازهی را در خصوص منطقه ای از دنیا ارائه می دهد که ما اطلاعات زیادی در خصوص آن نداریم. پس از تجزیه و تحلیل جمجمه، محققان دریافتند که محفظه مغزی G. ochoai کوچک است، که نشان می دهد مغز کوچکی دارد. محققان امیدوارند که نمونه های بیشتری از G. ochoai و بستگانش را در کوشش برای درک بیشتر حیات در آرژانتین باستان کشف نمایند. نتایج این اکتشاف در نشریه معتبر Journal of Vertebrate Palaeontology به چاپ رسیده است.

منبع: gadgets360

ترجمه: مصطفی جرفی-خبرنگاران

منبع: فرارو
انتشار: 6 تیر 1401 بروزرسانی: 6 تیر 1401 گردآورنده: itgap.ir شناسه مطلب: 2178

به "کشف یک دایناسور گوشتخوار بی دست!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف یک دایناسور گوشتخوار بی دست!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید