کاوشگر چینی، برای نخستین بار در تاریخ، نمونه هایی از سمت دور ماه را به زمین ارسال کرد

به گزارش آی تی گپ، در 1 ژوئن، Change 6 به آرامی در نزدیکی قطب جنوبی قمری فرود آمد. این دومین باری بود که چین به این موفقیت دست یافت و آن ها تنها کشوری هستند که به این موفقیت دست یافته اند.

کاوشگر چینی، برای نخستین بار در تاریخ، نمونه هایی از سمت دور ماه را به زمین ارسال کرد

این ماه نشین محموله ای را برای آژانس فضایی اروپا (ESA) ترا هم همراه داشت: یک آشکارساز یون منفی، که قبلاً یون های منفی را به عنوان ذرات ثانویه از سطح ماه شناسایی نموده است.

مارتین ویزر، محقق اصلی یون های منفی در سطح ماه، در بیانیه ای گفت: این مشاهدات روی ماه به ما یاری می نماید تا محیط آن را بهتر درک کنیم و به عنوان بینشی برای کشف جمعیت های یون منفی در دیگر اجرام بدون هوا در منظومه شمسیاز سیارات گرفته تا سیارک ها و قمر های دیگر به کار گیریم.

اما هدف اصلی این ماموریت بازگرداندن اولین نمونه ها از سمت دور ماه است و سازمان فضایی ملی چین (CNSA) روز سه شنبه با فرود این محموله نمونه در صحرای مغولستان داخلی به این موفیت دست یافت.

ماه به سبب گرانش به زمین قفل شده است، به این معنی که سرعت چرخش آن حول محور خودش با زمانی که طول می کشد تا به دور زمین بچرخد، مطابقت دارد. این موضوع در خصوص بیشتر سیستم های سیاره-ماه که در آن ها سیاره بسیار بزرگتر از ماه مورد نظر است و به میزان کافی به آن نزدیک است هم صادق است. زیرا سرعت چرخش جسم کوچکتر با چرخش به دور سیاره با جرم بسیار بیشتر تا زمانی که همگام شوند، تغییر می نماید.

به همین دلیل است که ما همیشه یک روی ماه را می بینیم که موسوم به سمت تاریک یا دور در ماه است. اما باید بگویم که این سمت هم در واقع تقریباً همان اندازه نور خورشید را دریافت می نماید. اما تفاوت های قابل توجهی بین دو طرف وجود دارد که ما پس از آغاز سفر های فضایی متوجه آن ها شدیم.

اگرچه قسمت دور ماه پر از دهانه دارد، اما حوضه های عمیق و دریا های قمری که در سمت نزدیک دیده می گردد را ندارد. قبلا پوسته این سمت در سال 2012 آنالیز شده بود و به نظر می رسد رسانایی بیشتری دارد.

چند نظریه وجود دارد که تفاوت زیاد دو سو را توجیه می نماید، از جمله اینکه در ابتدا دو قمر به دور زمین بودند که در اوایل تاریخ زمین با هم برخورد کردند.

امیدواریم این نمونه ها به یکی از اساسی ترین سؤالات در تحقیقات ماهپاسخ دهند. اینکه چرا اینقدر دو سوی ماه از نظر زمین شناسی با هم تفاوت دارند.

اگرچه سمت دور ماه قبلا با مدارگردها مورد مطالعه قرار گرفته بود، اما هیچ چیز مانند گرفتن نمونه ، نمی تواند اطلاعات در بر داشته باشد. امیدواریم که این نمونه ها به سوالاتی در خصوص چگونگی تشکیل ماه پاسخ دهند، حتی دانشمندان بعلاوه امیدوارند که این نمونه ها حاوی آب، اکسیژن و هیدروژن باشند.

منبع: یک پزشک
انتشار: 6 تیر 1403 بروزرسانی: 6 تیر 1403 گردآورنده: itgap.ir شناسه مطلب: 2415

به "کاوشگر چینی، برای نخستین بار در تاریخ، نمونه هایی از سمت دور ماه را به زمین ارسال کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاوشگر چینی، برای نخستین بار در تاریخ، نمونه هایی از سمت دور ماه را به زمین ارسال کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید