چرا نباید کامپیوترهای رومیزی دارای یکی از پردازنده های نسل یازدهم اینتل را بخریم؟

به گزارش آی تی گپ، یک دهه است هر ساله اینتل نسل جدیدی از پردازنده های سری Core خود را منتشر می کند و ما هر ساله به کاربران توصیه می کنیم جدیدترین نسخه را خریداری و استفاده کنند.

چرا نباید کامپیوترهای رومیزی دارای یکی از پردازنده های نسل یازدهم اینتل را بخریم؟

اگر صدها یا هزاران دلار برای کامپیوتر پی سی می پردازید؛ باید مدلی را تهیه کنید که سریع باشد و بتواند اپلیکیشن های شما را برای طولانی مدت اجرا کند. اما داستان پردازنده های Core نسل یازدهم کمی متفاوت است و مدل هایی وجود دارد که فکر می کنیم شما نباید بخرید!

به طور خاص، پردازنده های نسل یازدهم Core i5 و i7 و i9 طی چند ماه آینده در بسیاری از کامپیوترهای رومیزی استفاده می شوند ولی سرعت پردازش آن ها کمی بیشتر از پردازنده های نسل دهم هستند؛ فقط کمی سریع تر! در عوض، در مقایسه با تراشه های نسل دهم و همین طور تراشه های AMD Ryzen رقیب، آن ها مصرف برق بسیار بیشتری دارند و گرم تر می شوند.

نکاتی هست که باید درباره مسائل پردازنده های نسل یازدهم اینتل بدانید تا اگر به دنبال خرید کامپیوتر رومیزی بودید؛ بدانید دنبال چه چیزی باشید و چرا. جالب است بدانید که خرید پردازنده های نسل یازدهم لپ تاپ اینتل برای خرید بسیار مناسب هستند.

دسکتاپ های داغ تر و پرمصرف

برای اینکه درک کنید پردازنده های دسکتاپ نسل یازدهم با چه مسئله ای روبرو هستند؛ باید کمی درباره چگونگی بهتر شدن پردازنده ها در کامپیوترها، لپ تاپ ها، تبلت ها، گوشی های موبایل و کنسول های بازی در بستر گذشت زمان بدانید.

نکته نخست، معماری تراشه و نحوه طراحی آن اهمیت دارد. ساختار پردازنده های مشابه یک خانه، دارای بخش های مختلفی است. هسته های پردازنده، حافظه نهان، بلوک هایی برای بازی های سه بعدی و فایل های ویدئویی با کیفیت بالا که با دقت کنار یکدیگر چیده شدند. نکته دوم؛ مراحل تولید یا نحوه ساخت فیزیکی یک تراشه در کارخانه سازنده است.

این دو مفهوم به شدت درهم آمیخته شدند. یکی از روش های سریع تر کردن پردازنده ها، افزودن ترانزیستورهای بیشتر به طراحی است. ترانزیستورها ساختمان اصلی پردازنده های کامپیوتری هستند و هرچه تعداد بیشتری از آن ها داشته باشید؛ پردازنده شما قوی تر و سریع تر است. تعداد ترانزیستورهای پردازنده های کامپیوترهای رومیزی از ده ها هزار در اواخر دهه 70 به میلیاردها در امروزه افزایش پیدا کردند.

همان طور که دارید از کامپیوتر خود استفاده می کنید؛ این ترانزیستورها دائما روشن و خاموش می شوند و به برق نیاز دارند و گرما تولید می کنند. بنابراین، هنگامی که در طراحی یک پردازنده، ترانزیستورهای بیشتری استفاده می کنید؛ مصرف برق بیشتری پیدا کرده و باید فن بزرگ تری نصب کنید.

فرآیندهای تولید ترانزیستورهای جدید، آن ها را کوچک تر می کند تا انرژی کمتری برای روشن و خاموش شدن نیاز داشته باشند. به این ترتیب، طراحان پردازنده می توانند ترانزیستورهای بیشتری اضافه کنند تا معماری پردازنده را سریع تر انجام دهند؛ بدون اینکه نگران بزرگ تر شدن یا افزایش مصرف انرژی آن ها باشند.

اگر تا به حال فکر کردید چرا یک MacBook Air امروزی می توانید بخرید که سریع تر، کوچک تر، نازک تر و سبک تر از MacBook Air یک دهه پیش است؛ یکی از دلایل عمده آن، نکته ای است که در بالا گفتیم!

پس، چه اتفاقی برای آخرین نسل پردازنده های دسکتاپ اینتل افتاده است؟ در مقایسه با پردازنده های نسل دهم، پردازنده های نسل یازدهم از معماری به روزشده ای بهره می برند اما فرایند تولید جدیدتری ندارند. به این معنی که می توانند برخی اوقات عملکرد سریع تری داشته باشند؛ چون تعداد ترانزیستورهای بیشتری به طراحی افزوده شده است اما هریک از این ترانزیستورها به همان اندازه انرژی مصرف می کنند که پردازنده های نسل دهم اینتل داشتند.

در نتیجه، پردازنده های نسل یازدهم گرم تر می شوند و خنک کردن آن ها سخت است. از آن جایی که پردازنده ها برای جلوگیری از داغ شدن بیش از حد، سرعت خود را کاهش می دهند؛ افزایش گرما در پردازنده های نسل یازدهم باعث می گردد سرعتی که اینتل ادعا می کند را در عمل نداشته باشند.

چه پردازنده دسکتاپی بخرید؟

پردازنده های دسکتاپ نسل دهم اینتل هنوز به طور گسترده ای در دسترس هستند و هنوز برای بیشتر کارها از جمله بازی، ویرایش حرفه ای عکس و فیلم، مدل سازی سه بعدی و سایر کارهایی که به قدرت پردازنده زیادی نیاز است؛ عملکرد خوبی دارند.

اما اگر به یک کامپیوتر رومیزی برای ویرایش اسناد ورد و صفحات گسترده، وب گردی، گپ زدن و تماس های ویدئویی نیاز دارید؛ پردازنده Core i3 نسل دهم ارزش خرید دارد.

همچنین، می توانید واقعا سراغ پردازنده های شرکت رقیب اینتل بروید و از میان تراشه های پرقدرت Ryzen 5 و Ryzen 7 و Ryzen 9 از سری های رایزن 3000 و 4000 و 5000 یکی انتخاب کنید. این پردازنده ها در مقایسه با پردازنده های اینتل هم از نظر کارایی و هم از نظر مصرف انرژی عملکرد بهتری دارند.

پردازنده های Ryzen 7 و Ryzen 9 از Intel Core i7 و i9 بهتر هستد و در سال های اخیر توانستند محصولات رقیب سنتی خود را شکست دهند.

تنها مشکل این است که شرکت AMD کوچک تر از اینتل است و معمولا کامپیوترها و سیستم های AMD Ryzen به سختی در بازار یافت می شوند. اگر دنبال کامپیوتری برای مدل سازی سه بعدی، کارهای حرفه ای ویرایش ویدئو، کدگذاری و بازی هستید؛ می توانید پردازنده Ryzen 5000 را انتخاب کنید.

پردازنده های لپ تاپ نسل یازدهم خوب هستند

مسائل پردازنده های Core دسکتاپ نسل یازدهم اینتل به مدل های لپ تاپ گسترش پیدا نکرده است و پردازنده های لپ تاپ نسل یازدهم اینتل کاملا متفاوت هستند؛ اگرچه در نام گذاری و تعداد هسته و سایر مشخصات مشابه هم هستند.

برای تمایز این دو سری از پردازنده ها می توانید سراغ عبارت Evo بروید که معمولا در پردازنده های لپ تاپ نسل یازدهم اینتل مشاهده می گردد. پردازنده های لپ تاپ فقط در مدل های 6 و 8 هسته ای عرضه شدند و شاید برای کارهای بسیار سنگین مانند ویرایش فیلم ها یا انجام بازی ها، سرعت قابل انتظار را نداشته باشند ولی نسبت به پردازنده های نسل دهم از پیشرفت چشم گیری برخوردار بوده و برای کارهای محاسباتی روزمره مانند وبگردی و ویرایش عکس بسیار عالی هستند. همین طور، عمر باتری بسیار خوبی دارند.

اگرچه این پردازنده ها برای لپ تاپ ها تهیه شدند ولی در برخی از دسکتاپ ها، عمدتا پی سی های خانگی یا مینی کامپیوترها نیز دیده می شوند. اگر یک کاربر حرفه ای ویرایش عکس یا دنبال یک کامپیوتر رومیزی بسیار رده بالا می گشت؛ خرید این کامپیوترهای مبتنی بر پردازنده های لپ تاپ را پیشنهاد نمی کنیم اما باز برای کارهای روزانه وب گردی و گپ ویدیویی و کار در خانه و آموزش از راه دور بسیار مناسب هستند.

اگر دقیقا می خواهید تشخیص دهید یک سیستم از پردازنده دسکتاپ نسل یازدهم یا پردازنده لپ تاپ نسل یازدهم استفاده می کند؛ می توانید به شماره مدل پردازنده مراجعه کنید. تراشه های لپ تاپ نسل یازدهم شامل یک عددی 4 رقمی و بعد حرف G و پس از آن عددی دیگر هستند؛ مانند i5-1135G7 و i3-1115G4. پردازنده های دسکتاپ نسل یازدهم از یک عدد 5 رقمی و بعد یک حرف تشکیل شدند؛ مانند i5-11400 و i5-11600K و i7-11700KF.

اگر نیاز به خرید پردازنده دسکتاپ نسل یازدهم دارید؟

کمبود مداوم تراشه های سیلیکونی باعث شده تقریبا خرید هر قطعه در سال 2021 بسیار سخت گردد؛ حتی اگر بخواهید از چند ماه پیش خرید خود را انجام دهید. ممکن است این کمبود و محدودیت فقط برای امسال باشد و مشکل در سال 2022 حل گردد ولی به هر حال اگر واقعا نیاز به کامپیوتر رومیزی با پردازنده های دسکتاپ نسل یازدهم دارید؛ چه باید کرد؟

پردازنده های نسل یازدهم Core i5 گزینه بهتری نسبت به دو مدل بالاتر هستند. اگرچه نسبت به پردازنده های i5 نسل دهم و همین طور پردازنده های رایزن AMD مصرف انرژی بیشتری دارند ولی مقرون به صرفه هستند و با داشتن 6 هسته پردازشی فیزیکی، عملکرد بسیار خوبی در بازی های فشرده گرافیکی ارائه می دهند. مهم تر اینکه گرمای زیادی از خود بروز نمی دهند و باعث به وجود آمدن مسائل عمده ای نمی شوند.

پردازنده های Core i7 نسل یازدهم هم بیشتر داغ می کنند و هم مصرف انرژی بالاتری دارند. دو هسته اضافی این پردازنده ها حداقل می تواند سرعت بیشتر محسوس تری برای ویرایش فیلم یا مدل سازی های سه بعدی و کارهای نظایر این فراهم کند.

صرف نظر از هر نوع کاری که با کامپیوتر انجام می دهید؛ باید از خرید مدل های Core i9 نسل یازدهم اجتناب کنید. پردازنده های Core i9 هزینه بسیار بیشتری نسبت به Core i7 دارند؛ ولی عملکرد چشم گیر بهتری ارائه نمی کنند و فقط مصرف انرژی بیشتری دارند. برخی از تست ها و ارزیابی ها از این مدل ها نشان می دهد که حتی شاهد خرابی هایی در سری Core i9 بودیم.

منبع: یک پزشک
انتشار: 9 خرداد 1400 بروزرسانی: 9 خرداد 1400 گردآورنده: itgap.ir شناسه مطلب: 1732

به "چرا نباید کامپیوترهای رومیزی دارای یکی از پردازنده های نسل یازدهم اینتل را بخریم؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "چرا نباید کامپیوترهای رومیزی دارای یکی از پردازنده های نسل یازدهم اینتل را بخریم؟" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا نباید کامپیوترهای رومیزی دارای یکی از پردازنده های نسل یازدهم اینتل را بخریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید