چرا تصمیم به بازگشایی مدارس از 15 شهریور گرفته شده است؟
به گزارش آی تی گپ، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه به چه دلیل تصمیم به بازگشایی مدارس از 15 شهریور گرفته شده است، گفت: با توجه به اینکه در سال گذشته دانش آموزان نتوانستند در تمام مدت در مدارس حضور داشته باشند، زمان برای آموزش در سال جدید بسیار بااهمیت تر شد.
اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات هزینه تحصل در استرالیا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی استرالیا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی استرالیا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های استرالیا انتخاب کنید.
به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در ششمین نشست از سلسله نشست های گفت وگوی هفته که با حضور رؤسای 760 منطقه آموزشی کشور در ساختمان شهید رجایی و به صورت ویدئو کنفرانس برگزار گردید، ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن ایام سوگواری امام سوم شیعیان با اشاره به بازگشایی سال تحصیلی 1400-1399 از 15 شهریورماه، اظهار کرد: بازگشایی مجدد مدارس نشانگر شروع با اطمینان جریان جدید زندگی است.
وی با بیان اینکه هر سال با شروع ماه مهر و بازگشایی مدارس این پیغام به جامعه داده می گردد که زندگی در جریان است، اضافه نمود: شرایط سال جاری و شیوع بیماری کرونا، شروع سال را از سال های گذشته متفاوت نموده است و این تفاوت به ویژه در دوره ابتدایی از اهمیت خاصی برخوردار است.
حکیم زاده اضافه نمود: وقتی به بازگشایی مدارس می پردازیم الزاماً منظورمان باز کردن درِ مدرسه نیست بلکه منظور شروع مجدد فرایند آموزش است که در استان ها، مناطق و مدارس شروع گردد و حضور دانش آموزان در فرایند یاددهی و یادگیری و آموزش به آن ها به جامعه یادآوری کند که آموزش و پرورش به عنوان یک دستگاه کل به آموزش اهمیت داده و در هر شرایطی اجازه ایجاد وقفه در آموزش را نخواهد داد.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه به چه دلیل تصمیم به بازگشایی مدارس از 15 شهریور گرفته شده است، گفت: با توجه به اینکه در سال گذشته دانش آموزان نتوانستند در تمام مدت در مدارس حضور داشته باشند، زمان برای آموزش در سال جدید بسیار بااهمیت تر شد. یکی از دلایل شروع مدارس از نیمه شهریور این است که معلمان زمان کافی برای شناخت دانش آموز و مرور دروس سال قبل را داشته باشند و با مرور بر آموخته های قبلی، آموزش دروس جدید را شروع نمایند تا برای دانش آموزان در سال جدید مسئله ای پیش نیاید. این امر مخصوصاً در دوره ابتدایی اهمیت بالایی دارد، چون مفاهیم پایه آموزشی در کلاس های اول، دوم و سوم ابتدایی ارائه می گردد و کیفیت یادگیری دانش آموزان از این لحاظ دارای اهمیت است.
وی با اشاره به اینکه نمی دانیم تا چه زمانی شرایط به حالت عادی بازخواهد گشت، گفت: با شروع مدارس جریان یادگیری شروع می گردد. در شرایط شیوع بیماری کرونا استمرار آموزش در تمام کشور های جهان یکی از رویکرد های اصلی برای حفظ روحیه و بازگشت به شرایط عادی زندگی است. ما نمی توانیم زندگی را به دلیل بی خبری از شرایط آینده تعطیل نموده و امید را از دست بدهیم.
حکیم زاده ادامه داد: کرونا یک فرصت طلایی در اختیار معلمان، دانش آموزان و بسیاری از مردم در جامعه قرارداد تا با فناوری آشنا شوند. همچنین باعث شد تا آموزش وپرورش با فناوری آشتی کند و ما امروز شاهد آن هستیم که معلمان و آموزگاران به صورت خودجوش محتوا هایی را فراوری و آن را به وسیله شبکه آموزشی شاد در اختیار دیگران قرار می دهند. این موضوع ازآن جهت که می تواند به غنی تر شدن فرایند یادگیری یاری کند برای ما بسیار حائز اهمیت خواهد بود.
معاون آموزش ابتدایی با اشاره به اینکه هیچ نوع آموزشی جایگزین آموزش حضوری نخواهد شد، گفت: ما ناگزیر از ارائه آموزش مجازی در مناطق قرمز رنگ هستیم. در دستورالعمل بازگشایی مدارس که به استان ها ارسال شده است، معلمان و مدیران و کادر مدرسه مسئولیت اصلی نظارت بر فرایند آموزش را دارند.
وی با اشاره به اینکه بار ها وزیر آموزش وپرورش بر رسالت این دستگاه و مسئولیت آن در قبال آموزش به تمام افراد لازم التعلیم تأکید نموده است، توضیح داد: یکی از وظایف مهم مدیران مدارس ایجاد شرایط نظارتی کامل بر فرایند ارائه آموزش است و باید با استفاده از بستر های متفاوت، بسته های آموزشی و راهبران آموزشی به تمام افراد واجدالشرایط آموزش های لازم را بدهیم.
معاون آموزش ابتدایی در مورد توانمندسازی معلمان در فضای مجازی گفت: در حال حاضر از شبکه شاد و شبکه آموزش، برنامه هایی در دسترس معلمان قرار داده شده است که به وسیله آن ها نحوه آموزش، کلاس داری و دریافت بازخورد و به معلمان آموزش داده خواهد شد و آن ها را برای تدریس در فضای مجازی توانمند خواهد نمود.
حکیم زاده در مورد ثبت نام دانش آموزان مخصوصاً کلاس اولی ها و نوآموزان در مدارس گفت: در مورد کلاس اولی ها و موضوع انسداد بی سوادی جلسات متعددی برگزار گردیده است که طی آن مقرر شد مشخصات تمام این افراد از طرف ثبت احوال در اختیار آموزش وپرورش قرار گیرد تا بتوانیم با تطبیق آن با افراد ثبت نام شده، دانش آموزان ثبت نام نشده را تشخیص داده و مسئله را پیگیری و برطرف کنیم.
وی گفت: مدیران مناطق باید به خانواده ها اطمینان دهند که سلامتی دانش آموزان برای ما بسیار مهم است و با ایجاد طیب خاطر در آن ها، از آنان در نظارت بر سیستم ثبت نام و فرایند آموزش یاری بگیرند.
معاون آموزش ابتدایی گفت: شورای مدرسه نقش راهبری را بر عهده خواهد داشت و ضروری است با همکاری خانواده ها در مورد حضور یا عدم حضور دانش آموزان در مناطق زرد تصمیم گیری کند. دانش آموزان باید همه بتوانند به وسیله تلویزیون، شبکه آموزش شاد، بسته های آموزشی و راهبران این سال را به خوبی و با موفقیت پشت سر بگذارند.
منبع: خبرگزاری دانشجو