همه مشخص تکلیف های قالیباف برای روحانی!
به گزارش آی تی گپ، شاید هیچ رئیس مجلسی به اندازه قالیباف برای رئیس دولت هم دوره اش نه تکلیف مشخص نموده و نه باید و نباید نموده است. اول که وارد مجلس شد، گفت دولت را با نقد صریح و دلسوزانه، نظارت بر بودجه و اجرای قوانین معطل مانده به مجلس و مردم پاسخ گو می کنیم. به اعتقاد او دولت فعلی پاسخ گو نبوده است.
به گزارش شرق، این در حالی است که به جز وزرای روحانی، مجلس اصولگرا با همه ادعاهایش حتی نتوانسته برای طرح یک سؤال ساده روحانی را به مجلس فرا بخواند. همه متفق القول اند که قالیباف مدیر اجرائی است نه تقنینی، برای همین در مقام رئیس قوه مقننه هم نمی تواند از پوسته مدیر اجرائی خارج گردد و فراتر از قانون گذاری آغاز به بایدگذاری می نماید.
رئیس مجلس همان ابتدای کار اعلام نمود که به دنبال نظارت بر دولت است و قرار است این کارویژه مجلس بر کارویژه قانون گذاری اش اولی گردد. برای همین گفته بود: نظارت پیشینی و در حال انجام باید بر نظارت پسینی اولویت داشته باشد، هدف از این نوع نظارت ها به هیچ عنوان مچ گیری نیست.
اما در واقع این نظارت مجلس بیشتر به نظارت رئیس مجلس بر رئیس دولت بدل شده آن هم با ادبیات تکلیف و باید محور. رئیس مجلس در زمینه برنامه ریزی برای حوزه نفت گفته است: با توجه به شرایط کنونی و اعمال تحریم ها و فشار بر کشور وزارت نفت نمی تواند با هدف گذاری و برنامه ریزی های قبلی پیش رود، همه باید در مجلس، دولت، پژوهشگاه ها و صنایع بپذیریم که تهدید دشمن را به فرصت تبدیل کنیم.
محمدباقر قالیباف درباره وظایف دولت در بورس گفته است: بازار سرمایه باید با حفظ ویژگی نقدشوندگی به عنوان مهم ترین منبع تأمین مالی فراوری مورد اعتماد مردم باشد. در جلسات آنالیز مسائل مختلف در استان ها همیشه ابتدا به شاخص آموزش و پرورش توجه شده و سپس به شاخص هایی همانند سلامت، امور زیربنایی و... رسیدگی شده است.
درباره بودجه گفته بود: دولت باید راستا اصلاح ساختار بودجه را آغاز کند. دولت همان طور که پیش از این وعده داده بود، بودجه را با ایجاد تغییرات لازم ارسال کند تا بار فشار کسری بودجه کاهش پیدا کند. درباره شرایط مرغ گفته بود: امروز قیمت مرغ به نمادی از ناکارآمدی و ناهماهنگی در اجرا و سیاست گذاری تبدیل شده، لازم است بخش های مختلف دولت با هماهنگی کامل سریعا نسبت به سامان دهی مجدد بازار کالا های اساسی به خصوص مرغ اقدام نمایند.
یا گفته است: دولت رویکرد عملیاتی در لایحه بودجه 1400 داشته باشد. او گفته: بدون شک نداشتن برنامه مشخص سبب شده شاهد مسائل کنونی باشیم و ریشه نداشتن برنامه نیز سوء مدیریت است، لذا مسائل مرتبا دست به دست شده و در شرایط کنونی فرصت ها به تهدید تبدیل شده است. به طور واضح مشخص است تا خاتمه این دولت حدود یک سال زمان باقی مانده که البته فرصت کمی هم نیست و مسئولان باید از آن به خوبی بهره ببرند. گاهی قوه مجریه به جای دخالت در جزئیات اداره یک بخشداری و دهیاری در حوزه دفع پسماند زباله دخالت می نماید، اما مشاهده می گردد هیچ کدام به درستی سامان نمی یابد.
او در باید دیگری گفته است: دولت ارزش پول ملی را رها نموده و می خواهد مسئله زباله استان را حل نماید و در هر دو به مشکل می خورد و با این نوع مدیریت در صنعت و کشاورزی نیز مشکل ایجاد می گردد. وقتی ارزش پول ملی لجام گسیخته است، تحول در اقتصاد شکل نمی گیرد، زیرا شرط اول توسعه ثبات در اقتصاد است. بعضی که در هفت سال گذشته مناصب اجرائی را در اختیار داشتند کوشش می نمایند کاهش ارزش پول ملی را به مجلسی که سه ماه است تشکیل شده نسبت دهند، اما مسئول قوه مجریه و دولت باید ارزش پول ملی را حفظ نمایند.
رئیس مجلس جایی دیگر که میزبان رئیس کل بانک مرکزی، وزیر اقتصاد، وزیر نفت، وزیر صمت و وزیر جهاد و کشاورزی بود، وظایف حوزه مالی دولت را مشخص نموده و گفته است: باید با یک مدیریت صحیح و شایسته نسبت به مدیریت نحوه تخصیص ارز به کالا های اولویت دار اقدام و درباره ثبت سفارش کالا های لوکس یا حتی غیرضروری تجدیدنظر کرد. ما باید فرایند تهاتر کالا را تسهیل کنیم و غل و زنجیر بوروکراسی اداری را از پای کسب وکار ها و تجار و بازرگانان باز کنیم. باید زنجیره واردات و فراوری کالا های اساسی به درستی رهگیری گردد و هرگونه حمایت از سمت مصرف نماینده صورت گیرد. فراوری بیش از آنکه به سوبسید احتیاج داشته باشد، احتیاج دارد که دستگاه های اجرائی پایشان را از گلوی فراوری بردارند.
یا در جمع تشکل های فرهنگیان برای این وزارتخانه خط مشی مشخص نموده و گفته است: هر تصمیم در آموزش و پرورش باید متناسب با مقام معلم باشد. آموزش و پرورش باید مردمی گردد نه خصوصی. پرداختن به مؤلفه تربیت اولویت مجلس یازدهم است. در جلسات آنالیز مسائل مختلف در استان ها همیشه ابتدا به شاخص آموزش و پرورش توجه شده و سپس به شاخص هایی همانند سلامت، امور زیربنایی و... رسیدگی شده است.
در کنایه ای دیگر به دولت گفته است: بسیاری از اشکالات موجود در کشور راهکاری واضح و شفاف دارد و این در حالی است که همه ما ایستاده ایم و تنها آن ها را مشاهده می کنیم، اما تصمیمی جهت برطرف آن ها اتخاذ نمی کنیم و متأسفانه این روش به یک فرهنگ تبدیل شده است، فرهنگ غلطی که باعث می گردد منتظر باشیم تا فرد دیگری برای برطرف مسائلمان تصمیم بگیرد.
در حوزه سیاست خارجی هم گفته است: بدیهی است که لغو تحریم ها باید یکی از اهداف در سیاست خارجی باشد، اما واقع بینی حکم می نماید که لغو تحریم ها بدون فرصت سازی و فراوری قدرت ساده اندیشانه است و تنها راه برداشته شدن فشار تحریم ها از دوش مردم و ناامیدکردن دشمن از فشار حداکثری این است که ایران و تک تک مردم ایران مخصوصا طبقه مستضعف و متوسط را قوی کنیم. مجلس شورای اسلامی معتقد است باید با تغییر برآورد آمریکا، فشار تحریمی و مالی بر ایران را برای آنان هزینه زا کرد.
او درباره عدم حضور مجلس در ستاد ملی مبارزه با کرونا هم گفته بود: این نقص وجود دارد و به طور حتم مجلس باید در ستاد ملی مبارزه با کرونا عضویت داشته باشد و در این راستا مکاتباتی اجرا شده و این تصمیم قطعی شده و حل می گردد.
او گفته است: باید کالا های اساسی راحت تر و ارزان تر به دست مردم برسد، وظیفه همه مدیران در سطوح مختلف است که در پاسخ به نجابت و مقاومت مردم، بتوانیم با همدلی و وحدت کوشش کنیم تا گرهی از گره های زندگی مردم باز گردد. مهم نیست این اقدام از سوی دولت انجام می گردد یا مجلس بلکه مهم این است که این اقدام سریع و دقیق انجام گردد و به دست کسانی که در کرونا فعالیت مالی شان را از دست داده اند، فشار مالی زیادی را تحمل نموده، آن هایی که اشتغال لازم را ندارند و کار دائمی ندارند، برسد.
رئیس مجلس همچنین گفته مجلس هیچ پیشنهادی مبنی بر کاهش یا توقف فراوری مسکن را نمی پذیرد. باید راستا پرداخت ارز دولتی اصلاح گردد.
منبع: فرارو