مکرون با مخالف لوکاشنکو ملاقات کرد

به گزارش آی تی گپ، رئیس جمهوری فرانسه امروز (سه شنبه) در لیتوانی با رهبر اپوزیسیون بلاروس ملاقات کرد. سوتلانا تیخانوفسکایا از ماکرون خواسته تا در مذاکرات برای انتخابات ریاست جمهوی جدید در بلاروس شرکت کند.

مکرون با مخالف لوکاشنکو ملاقات کرد

به نقل از خبرگزاری رویترز، براساس بیانیه تیم سوتلانا تیخانوفسکایا، رهبر اپوزیسیون بلاروس، او با امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در ویلنیوس ملاقات نموده و این مذاکرات روی مذاکرات احتمالی درباره انتخابات ریاست جمهوری جدید در بلاروس و احتمال میانجیگری دیگر کشورها از جمله فرانسه متمرکز است.

در این بیانیه به نقل از تیخانوفسکایا آمده است: اهمیت بسیاری دارد که کشورهای اروپایی در رابطه با تحولات بلاروس بی تفاوت باقی نمانند. فرانسه به عنوان یکی از قدیمی ترین دموکراسی ها به خوبی ما را درک می نماید. برای همین است که من هدف اصلی خودمان را به ماکرون بازگو کردم، یک انتخابات آزاد و شفاف که باید امسال برگزار گردد.

تیخانوفسکایا پس از ملاقات با ماکرون گفت، رئیس جمهوری فرانسه وعده داد هر آنچه لازم باشد برای یاری به مذاکرات با هدف حل و فصل این بحران سیاسی انجام دهد.

رهبر اپوزیسیون بلاروس به خبرنگاران گفت: ماکرون به ما وعده داد تا هر کار ممکنی را برای یاری به مذاکرات برای حل و فصل این بحران سیاسی در کشورمان انجام دهد... او گفت ما به لحاظ زمانی تحت فشاریم، چون مردم بیشتری هر روز بابت این نظام رنج می بینند، بسیاری از مردم زندانی شدند و او هر کاری برای یاری انجام می دهد تا اطمینان حاصل کند که تمام زندانیان سیاسی آزاد می شوند.

رئیس جمهوری فرانسه هم در بیانیه ای گفت: ما گفت وگوهای بسیار خوبی داشتیم اما اکنون ما احتیاج داریم که عملگرا باشیم و از مردم بلاروس حمایت کنیم و باور کنید که ما نهایت تلاشمان را می کنیم.

پیشتر یکی از اعضای تیم سوتلانا تیخانوفسکایا، رهبر اپوزیسیون بلاروس گفته بود او امروز در جریان ملاقات با امانوئل ماکرون خواست خود برای برگزاری انتخاباتی جدید در بلاروس طی امسال میلادی را مطرح می نماید. وی اضافه کرد: تیخانوفسکایا به ماکرون خواهد گفت که امیدوار است شاهد حمایت متحدانه اروپا از تغییرات در بلاروس باشد.

سخنگوی رهبر اپوزیسیون بلاروس همچنین امروز در بیانیه ای گفت: موضوع اصلی این ملاقات سازماندهی انتخابات ریاست جمهوری جدید بلاروس و میانجی گری احتمالی دیگر کشورها از جمله فرانسه خواهد بود.

تیخانوفسکایا از ماکرون خواسته تا در بحران کنونی در بلاروس به عنوان یک میانجی عمل کند.

بلاروس از زمان انتخابات ریاست جمهوری جنجالی 9 اوت که الکساندر لوکاشنکو و تیخانوفسکایا هر دو در آن ادعای پیروزی کردند، گرفتار اعتراضات گسترده شده است.

تیخانوفسکایا در مصاحبه ای با خبرگزاری فرانسه گفت: ماکرون می تواند ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و متحد کلیدی لوکاشنکو را ترغیب به مشارکت در مذاکرات کند. قرار نیست اعتراضات متوقف شوند. بلاروس به شدت به یک گفت وگو میان دولت و اپوزیسیون به منظور تضمین توقف درگیری ها و خونریزی ها احتیاج دارد.

ملاقات ماکرون با رهبر اپوزیسیون بلاروس به عنوان بخشی از یک سفر سه روزه به لیتوانی صورت گرفت که در جریان آن با گیتاناس نوسدا، رئیس جمهوری لیتوانی شب گذشته ملاقات کرد.

این دو رهبر در جریان این ملاقات به توافق نظر رسیدند که اتحادیه اروپا باید در مورد تحریم ها علیه بلاروس در نشست قریب الوقوع رهبران این بلوک تصمیم گیری کند.

نوسدا پس از ملاقات با ماکرون در ویلنیوس گفت: ما موافقیم که اتحادیه اروپا نمی تواند زمان را از دست بدهد و باید هر کار می تواند انجام دهد تا در نشست قریب الوقوع رهبران اتحادیه اروپا در مورد تحریم ها مذاکره، توافق و تصمیم گیری کند.

ماکرون نیز از روسیه خواست تا در مورد مسمومیت الکسی ناوالنی، منتقد برجسته کرملین شفاف سازی کند و تهدید کرد که این مساله می تواند پیامدهای بین المللی برای مسکو داشته باشد. وی گفت: بدون شک این یک اقدام به قتل انجام شده در خاک روسیه، علیه یکی از رهبران اپوزیسیون روسیه و با مواد شیمیایی ساخته شده در روسیه است. بنابراین روسیه موظف به شفاف سازی در این خصوص است. ، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 13 آبان 1399 بروزرسانی: 13 آبان 1399 گردآورنده: itgap.ir شناسه مطلب: 1329

به "مکرون با مخالف لوکاشنکو ملاقات کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مکرون با مخالف لوکاشنکو ملاقات کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید