موزه تاریخ آمل؛ جاذبه متفاوت مازندران

به گزارش آی تی گپ، استان مازندران همیشه یکی از محبوب ترین مقاصد سفر برای ایرانیان شناخته شده است. شمال کشورمان با زیبایی بکر و طبیعی خود هر توریست با هر نوع سلیقه ای را به سوی خود جذب می نماید. جاذبه های طبیعی مانند دریا، جنگل، آبشار در جای جای این منطقه هر بیننده ای را مسحور می نماید؛ همانطور که گفتیم شهر آمل یکی از قدیمی ترین مراکز مهم ترابری، کشاورزی، توریستی و صنعتی ایران در طول تاریخ است.

موزه تاریخ آمل؛ جاذبه متفاوت مازندران

پیشینه این شهر به زمان آماردها بر می گردد و همه ساله پذیرای تعداد زیادی مسافر است و یکی از مهم ترین جاهای دیدنی آمل موزه تاریخی این شهر است. اگر شما نیز جزو افرادی هستید که به جاذبه های باستانی علاقه دارید، به هیچ عنوان بازدید از این موزه را از دست ندهید.

مهمترین دلیلی که باعث می گردد تا از این موزه تاریخی در شهر آمل بازدید کنید، بخش باستان شناسی آن است، زیرا آثاری با قدمت سه یا چهار هزار سال قبل از میلاد را بازدید خواهید کرد که همگی بسیار باارزش بوده و چنین آثاری کمیاب هستند، به طوری که در هیچ جایی از دنیا نمی توانید پیدا کنید.

پس همین حالا به فکر خرید بلیط هواپیما باشید و با سفر به استان همواره سرسبز مازندران از زیبایی های شهر آمل غافل نشوید.

تاریخچه موزه تاریخ آمل

ساختمان موزه تاریخ آمل در سال 1315 به عنوان اداره مالیه شهرستان آمل تاسیس گشت و تا سال 1387 با همین عنوان استفاده می شد تا اینکه در سال 1389 این بنا با کاربری فرهنگی در اختیار اداره کل میراث فرهنگی مازندران نهاده شد و بعد از کمی بازسازی و تغییرات لازم به عنوان موزه تاریخ آمل در سال 1390 افتتاح گشت و با استقبال تعداد زیادی روبرو شد.

بخش های موزه تاریخ آمل

موزه تاریخ شهر آمل دارای سه طبقه است که طبقه اول مربوط به مردم شناسی و طبقه دوم مربوط به باستان شناسی و طبقه سوم مربوط به اسناد تاریخی ایران و مازندران است. در بخش اشیای مردم شناسی نمونه هایی از هنرهای بافت محلی مانند جاجیم، گلیم، ظروف چوبی، ظروف مسی مانند آفتابه، لگن، کاسه، سینی و چندین اثر دیگر قرار داده شده است. بخش باستان شناسی نیز با قسمت های دیگر موزه متمایز شده و اشیای با ارزش تاریخی قرار داده شده است که قدمتشان به بیش از چهار هزار سال قبل از میلاد مسیح و دوره های آهن بر می گردد.

بخش باستان شناسی موزه تاریخ آمل شامل آثاری مانند سفال، فلز، سنگ و شیشه از دوران پیش از تاریخ تا زمان قاجار در شمال کشور و همچنین معرفی اشیای سفالی از استان های دیگری است که تاثیری بر فرهنگ این منطقه داشته اند و چشم هر بیننده ای را به سمت خود جذب می نمایند. در Amol History Museum بخش جالبی وجود دارد که توجه همگان را به خود جلب نموده و چند دقیقه بیشتر در آن قسمت وقت می گذرانند، این قسمت مربوط به ویترین سکه ها است.

سکه هایی تاریخی که نشان دهنده خط، آداب و رسوم کهن، آرایش صورت و نوع پوشش شاهان هستند و سکه هایی مربوط به دوره های هخامنشی، سلوکیان، اشکانیان، ساسانیان و دوره های اسلامی تا صفوی و قاجار در این بخش به چشم می خورند. در سال های اخیر در محوطه باستانی قلعه کش آمل چندین مورد یافت شده است که مربوط به دوره مفرغ و آهن هستند و به موزه تاریخ آمل تحویل داده شده اند تا به نمایش گذاشته شوند.

در بخش اسناد تاریخی موزه تاریخ آمل گزارش هایی در زمینه زلزله و آتش سوزی آمل مربوط به سال های 1335 و 1336 و دست نوشته های دوران قاجار و مکاتبات اداری دربار قاجار با حاکمان آمل نگه داری شده است. قدیمی ترین سند تاریخی مربوط به شهر آمل نیز در این موزه قرار داده شده است.

نحوه دسترسی به موزه تاریخ آمل

موزه تاریخ آمل در خیابان امام رضا و در وسط دو پل معلق آمل و پل دوازده چشمه نهاده شده است. برای دسترسی به این قسمت از شهر به راحتی می توانید از تاکسی های شهری بهره ببرید، از هرکسی آدرس این موزه را بپرسید شما را هدایت خواهند کرد و دسترسی بسیار آسان و سریع است.

ساعت و هزینه بازدید

برای بازدید از این جاذبه زیبا همه روزه در طی سال بجز ایام سوگواری از ساعت 8 صبح تا 2 ظهر می توانید مراجعه کنید، بنابراین در سفرتان با خرید بلیط هواپیما زمانتان را مدیریت کنید و بازدیدتان از این موزه را در ساعت اولیه صبح انجام دهید زیرا بعد از ظهر تعطیل است. مدت زمان پیشنهادی برای بازدید از این جاذبه زیبا 1 الی 2 ساعت است که با پرداخت هزینه ورودی لحظات خوشی را تجربه خواهید کرد.

جاذبه های دیدنی نزدیک به موزه تاریخ آمل

مقبره تاریخی میر عظیم: 750 متر

پارک دهکده طلایی: 850 متر

آتشکده آمل: 1.8 کیلومتر

بقعه میر حیدر آملی: 2.1 کیلومتر

پارک جنگلی هلومسر: 13.7 کیلومتر

رستوران های نزدیک به موزه تاریخ آمل

رستوران دومو: 1.9 کیلومتر

رستوران خانه آتش: 2 کیلومتر

رستوران بهمن: 2 کیلومتر

رستوران هفت: 2.2 کیلومتر

رستوران لاله زار: 2.7 کیلومتر

هتل های نزدیک به موزه تاریخ آمل

هتل شهر: 600 متر

هتل فرهنگ: 1.8 کیلومتر

مهمانسرای کاله: 2.2 کیلومتر

هتل شاهی: 6.2 کیلومتر

هتل اکسین: 8.2 کیلومتر

منبع: گردشبان
انتشار: 30 خرداد 1400 بروزرسانی: 30 خرداد 1400 گردآورنده: itgap.ir شناسه مطلب: 1759

به "موزه تاریخ آمل؛ جاذبه متفاوت مازندران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه تاریخ آمل؛ جاذبه متفاوت مازندران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید