مقام ارشد حزب کمونیست چین: ایران در ابتکار یک کمربند یک جاده نقش زیادی دارد

به گزارش آی تی گپ، مدیرکل آسیای غربی و شمال آفریقای کمیته مرکزی حزب کمونیست چین معتقد است ایران در ابتکار یک کمربند یک جاده نقش چشمگیری ایفا می نماید.

مقام ارشد حزب کمونیست چین: ایران در ابتکار یک کمربند یک جاده نقش زیادی دارد

با تور چین سفری فراموش نشدنی را تجربه کنید.

به گزارش خبرنگاران، ژانگ جیان وی مدیرکل آسیای غربی و شمال آفریقای کمیته مرکزی حزب کمونیست چین روز دوشنبه در نشست فرصت ها و چالش های همکاری ایران و چین در چارچوب مشارکت راهبردی در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران به سخنرانی پرداخت.

وی گفت: فرایند توسعه روابط سیاسی و دیپلماتیک با ایران همواره طی سال های گذشته تداوم داشته و چه در دوره جنگ و چه تحریم ایران روابط نزدیکی با چین داشته است.

این مقام ارشد حزب کمونیست چین ادامه داد: در ابتکار یک کمربند یک جاده ایران نقش زیادی دارد و ایران همواره دولتی پرنفوذ و پرقدرت در خاورمیانه به شمار آمده است.

ژانگ جیان وی همچنین گفت: ایران در سال 2015 عضو مؤسس بانک سرمایه گذاری آسیا شد و در سال 2016 در سفر آقای شی جین پینگ رئیس جمهور چین به ایران دو طرف بیانیه مشترک و تفاهم همکاری ذیل طرح یک کمربند یک جاده را امضا کردند و در حال حاضر روابط چین و ایران روابط راهبردی جامع است.

وی اضافه کرد: توسعه روابط چین و ایران برای پکن یک تصمیم راهبردی است و تحولات بین المللی و منطقه ای بر این روابط تاثیر نمی گذارد. ایران از نظر راهبردی نقش مهمی در منطقه دارد و در پروژه یک کمربند یک جاده، چین علاقه دارد تا از ظرفیت دیگر کشورها استفاده کند و به همین دلیل نیز در حال حاضر دو کشور در کوشش برای هماهنگی های راهبردی هستند.

این مقام حزب کمونیست چین در ادامه تأکید کرد: در همکاری های انرژی چین با ایران، علی رغم دخالت بعضی کشورها، این همکاری ها با مسائلی روبرو است، اما اراده چین برای تداوم همکاری با ایران بسیار محکم است.

وی اضافه کرد: ایران مقابل فشارها و مسائل مقاومت نموده است، این مقاومت ایرانی ها مانند صبر آن ها در بافت یک فرش 10ساله است و نشان می دهد که ایران تحت تأثیر اقدامات خارجی قرار نمی گیرد، لذا با وجود مسائل امروز ایران، اما این مسائل تأثیری بر ایران نخواهد گذاشت.

ژانگ جیان وی ادامه داد: هم چین و هم ایران دارای تاریخی چند هزار ساله هستند. ما ملت چین مانند ایران در برابر مسائل عقب نشینی نمی کنیم و هر دو ملت این توانایی را دارند که با مسائل مقابله نمایند، به این دلیل همکاری چین و ایران ظرفیت های فراوانی دارد و آینده این همکاری ها روشن است.

وی راجع به چالش ها و فرصت های دو کشور گفت: به طور کلی فرصت ها در روابط ایران و چین بیش از چالش ها است. هر دو کشور بر استقلال تأکید می نمایند و پایبند به اصول روابط بین الملل و چندجانبه گرایی هستند و با سیاست های هژمونی آمریکا مقابله می نمایند.

این مقام چینی ادامه داد: ایران و چین در تعداد زیادی از مسائل منطقه ای و بین المللی دارای مواضع مشترک و همسو هستند و از لحاظ مالی ظرفیت های دو کشور مکمل یکدیگرند.

ژانگ جیان وی گفت: کشور چین احتیاج به منبع انرژی باثبات دارد و ایران هم این ظرفیت لازم را در تأمین انرژی دارد، اما بزرگترین چالش این است که یکجانبه گرایی و هژمونی و زورگویی بعضی قدرت ها در دنیا تأثیرات منفی بر همکاری چین و ایران دارد.

وی به اوضاع منطقه هم اشاره نمود و گفت: چالش مهم دیگر در روابط دو کشور اوضاع ناآرام منطقه ای است، که این شرایط مسائلی برای آزادسازی تجاری به وجود آورده است. همچنین چالش دیگر، آشنایی کم دو ملت چین و ایران با هم است. اگرچه آشنایی خوبی و به طور نسبی میان دو ملت وجود دارد، اما ما احتیاج داریم تا آشنایی دو ملت چین و ایران از هم بیشتر گردد و دو کشور احتیاج دارند تا در زمینه همکاری های فرهنگی و مردمی مبادلات میان مردم را افزایش دهند چون دیدگاه دو ملت نسبت به هم خوب است، اما احتیاج به آشنایی بیشتر است و این آشنایی ها به تقویت روابط بلندمدت و مستمر دو کشور یاری می نماید.

+

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 11 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: itgap.ir شناسه مطلب: 429

به "مقام ارشد حزب کمونیست چین: ایران در ابتکار یک کمربند یک جاده نقش زیادی دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقام ارشد حزب کمونیست چین: ایران در ابتکار یک کمربند یک جاده نقش زیادی دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید