مروری بر تاریخچه پرفراز و نشیب گردشگری سلامت در دنیا، توریسم پزشکی؛ موضوعی با قدمت یونان و روم باستان

به گزارش آی تی گپ، هدف از توریسم پزشکی بهره مندی از قیمت پایین خدمات پزشکی یا دریافت سریع تر خدمات در سایر نقاط دنیاست.

مروری بر تاریخچه پرفراز و نشیب گردشگری سلامت در دنیا، توریسم پزشکی؛ موضوعی با قدمت یونان و روم باستان

سفر با تور یونان را از دست ندهید و از نزدیک با سرزمین اسطوره های باستانی آشنا شوید.

را می توان مقوله ای دانست که از زمان یونان و روم باستان وجود داشته است و در ایران نیز از زمان بوعلی سینا در کشور خودنمایی می نموده است و به همین دلیل امروز میخواهد تا به آنالیز تاریخچه این موضوع بپردازد.

گردشگری پزشکی یا توریسم پزشکی شاخه ای از گردشگری سلامت محسوب می گردد که در آن شخص از کشوری پیشرفته به سایر نقاط جهان سفر می نماید تا از خدمات پزشکی کشور مقصد در مراکز درمانی بهره مند گردد.

در اغلب موارد، هدف از توریسم پزشکی بهره مندی از قیمت پایین خدمات پزشکی یا دریافت سریع تر خدمات در سایر نقاط جهانست.

توریسم پزشکی با سفر های معمولی پزشکی متفاوت است. در سفر های معمول، شخص از کشوری کمتر توسعه یافته برای دریافت خدمات پزشکی به کشور های پیشرفته می رود و دلیل آن نبود خدمات مشابه در کشورش است. در حالی که در توریسم پزشکی خدمات مشابه ارائه می گردد، ولی توریست کشور دیگر را ترجیح می دهد.

خدمات ارائه شده در توریسم پزشکی متفاوت و بستگی به انتخاب گردشگر دارد. از خدمات بیسیک و ساده دندان پزشکی تا عمل جراحی های پیشرفته همچون تعویض زانو، جراحی قلب یا جراحی های زیبایی قابل ارائه بوده و محدودیتی نیست.

تاریخچه گردشگری سلامت

گردشگری سلامت از زمان یونان و روم باستان وجود داشته و سپس به بسیاری از کشور های اروپایی و نقاط دیگر جهان توسعه یافته است. از زمان باستان، افراد زیادی به منظور فراغت روحی و درمان به مجاورت رودخانه و آب های معدنی می رفتند.

آب های گرم از قدیم الایام با آرامش و تجدید قوای جسمی و روحی انسان همراه بوده است. استفاده نمایندگان از این گونه آب ها، قرن هاست که در آب های گرم آب تنی می نمایند و از آب چشمه های معدنی می نوشند.

در انگلستان، توسعه اقامتگاه های کنار دریا بر اساساین باور رخ داد که استفاده آب دریا در درمان بیماری ها مفید است. در اروپا شهر های بسیاری در اطراف چشمه های آب معدنی و تسهیلات درمانی ساخته شده است.

چشمه های آب گرم فرصتی برای توسعه توریسم درمانی

نمونه های آن را می توان در شهر های بادن، لاسانه، موریتس و اینترلاکن در سوییس، بادن و ویسبادن در آلمان، وین در اتریش و بوداپست در مجارستان مشاهده کرد. در این شهر ها مردم از آب های معدنی به منظور معالجه بیماری هایی همچون رماتیسم، عفونت های پوست و سوءهاضمه استفاده می کردند.

در اروپا چشمه های آب معدنی و کلینیک های آب درمانی در اواخر قرن هجدهم مورد توجه جدی قرار گرفتند و علاوه بر این که به تجهیزات متناسب مجهز شدند فضا های اطراف آن ها نیز برای بهره مندی از سکون و آرامش و چشم انداز های طبیعی سامان یافتند.

در این قبیل کلینیک ها تیم های مشاوره پزشکی برای تجویز مدت و نحوه استفاده از هر نوع آب برای درمان بیماری های مختلف مشغول هستند. مراجعین به این گونه آب ها را اغلب بیمارانی که مبتلا به ناراحتی های پوستی، درد های روماتیسمی، ورم مفاصل، خستگی و فرسودگی مفرط جسمی، نقرس، التهاب مهره ها و ستون فقرات تشکیل می دهند.

در آمریکا نیز مردم به چشمه های آب معدنی، اقامتگاه های مجاور دریا مسافرت می کردند. قدیمی ترین منطقه چشمه های آب گرم آمریکا ساراتوگاست که از حدود 200 سال پیش به صورت یک منطقه تجاری در این زمینه با ارائه تسهیلات اقامتی و پذیرایی مناسب، فعال شده است. همچنین می توان به چشمه های آب معدنی نزدیک ایالات فیلادلفیا و ویرجینیا اشاره نمود.

برای حداکثر کردن مطلوبیت سفر، تسهیلاتی از قبیل:

کتابخانه، تماشاخانه، تالار موسیقی و زمین های بازی برای مفرح کردن اوقات گردشگران ایجاد شده است. به طوری که امروزه مردم نه فقط برای آب درمانی بلکه به قصد استفاده از انواع سرگرمی های اجتماعی به این مناطق سفر می نمایند.

شواهد و آثار فراوانی از اهمیت آب های معدنی و گرم نزد ایرانیان وجود دارد.

قدمت توریسم درمانی در ایران

به ویژه دسته بندی های بوعلی سینا که این مناطق را به آسایشگاه های معنوی، چشمه های درمانی و آب های گرم تقسیم نموده و نحوه استفاده از هر دسته را مورد آنالیز قرار داده، نشان از اهمیت علمی این گونه مناطق نزد ایرانیان است.

پیش از آن نیز یادگار های باقیمانده در شهر نیشابور نشان دهنده نظام کانال کشی سنگی برای انتقال آب چشمه معدنی به نزدیکی معبد آناهیتا است.

درآمد توریسم درمانی در جیب دلالان

این وضعیت یادآور موقعیت چشمه قدیمی مرانو در ایتالیا با قدمتی پنج هزار ساله است. چشمه های معدنی مناطق مختلف ایران دارای بیش از 30 عنصر معدنی از قبیل: منیزیم، پتاسیم، سولفور، کلسیم و ... هستند و بعضی از آن ها خواص رادیواکتیویته دارند.

در طول زمان، گردشگری مبتنی بر استفاده از آب های معدنی مفهوم وسیعی یافت به طوری که استفاده از ویژگی های طبیعی مانند هوای سالم نیز جزو گردشگری سلامت محسوب می گردد.

با گذشت زمان مفهوم گردشگری سلامت از این هم فراتر رفته و شامل مسافرت بیماران به منظور دریافت انواع خدمات پزشکی شد و می توان مسافرت بیماران به منظور دریافت انواع خدمات پزشکی نسبت به انواع دیگر گردشگری سلامت، را موضوعی جدید دانست.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 25 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: itgap.ir شناسه مطلب: 252

به "مروری بر تاریخچه پرفراز و نشیب گردشگری سلامت در دنیا، توریسم پزشکی؛ موضوعی با قدمت یونان و روم باستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مروری بر تاریخچه پرفراز و نشیب گردشگری سلامت در دنیا، توریسم پزشکی؛ موضوعی با قدمت یونان و روم باستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید