قطر، عمان و کویت، آل سعود را رژیمی می دانند که از پشت خنجر می زند

به گزارش آی تی گپ، به اعتقاد کارشناس مسائل غرب آسیا، علاوه بر مواضع امیر قطر، مقامات عمانی نیز ایران را شریک استراتژیک اعراب توصیف می نمایند. همچنین امیر کویت با اعزام نماینده ویژه خود به تهران، عدم همراهی خود را با آنچه سعودی ها علیه ایران مطرح نموده اند، اعلام می نماید.

قطر، عمان و کویت، آل سعود را رژیمی می دانند که از پشت خنجر می زند

با تور قطر از مروارید خلیج فارس دیدن کنید.

مجید صفا تاج کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران، در مورد نگاه کشورهای حوزه خلیج فارس به ریاض، با اشاره به اینکه قطر، عمان و کویت آل سعود را رژیمی می دانند که از پشت خنجر می­ زند، بیان داشت: موضع گیری قطر و اظهارات اخیر امیر این کشور پس از سرانجام اجلاس ریاض و همچنین برملا شدن اختلافات عربستان و قطر در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران، مقاومت و حزب الله را نباید یک مسئله جدید دانست.

وی با توجه به موضع امیر سابق قطر در قبال ریاض گفت: حمد بن خلیفه آل ثانی پدر امیر کنونی قطر سال ها پیش در زمان لشکرکشی آمریکا به عراق موضعی همچون موضع امروز قطر اتخاذ نموده بود. حمد بن خلیفه در این موضع گیری اعلام نموده بود که قطر با تمام معارضان رابطه دارد و کشوری است که بیش از همه موجب خشم عربستان شده است. اگر آمریکا در عراق پیروز گردد، گام دوم علیه عربستان خواهد بود.

کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به موضع­گیری امیر سابق قطر علیه عربستان که در گفت وگو با حمد بن جاسم بن جبر آل ثانی نخست وزیر سابق قطر بوده، یادآوری کرد: حمد بن خلیفه در این رابطه اعلام نموده بود که دوحه از گروه هایی که عربستان آن­ها را شورشی می داند، حمایت می نماید. امیر سابق قطر تأکید نموده بود که قطر همان کشوری است که شبکه الحوار را در لندن به وجود آورد و شبکه الجدید را در لبنان تأمین اقتصادی می نماید. وی گفته بود که بسیاری از اهالی رسانه می دانند که خبرنگارهای شبکه های المنار و الجدید در قطر آموزش دیده اند.

وی با تأکید بر مواضع حمد بن خلیفه اضافه نمود: وی اعلام نموده بود که نظام سعودی از نظر قطر یک نظام فاسد است و این نظام باعث خوار و ذلیل شدن مکه و مدینه شده است. وی سوگند می خورد که این مواضع را به دلیل تحقیرهای عربستان ابراز نمی نماید، بلکه اگر تاریخ عرب مشاهده گردد، تعیین می گردد که ریاض همواره از پشت به قطر خنجر زده است.

صفا تاج با توجه به مواضع اخیر امیر قطر تأکید کرد: امیر قطر نیز در اظهارات اخیر خود در بحث ارتباط با جمهوری اسلامی ایران به این نکته اشاره می نماید که ایران کشوری قدرتمند است و حزب الله و حماس نیز دو جنبش فعال هستند که نمی توان با آن ها قطع رابطه کرد.

وی با اشاره به مواضع کشورهای دیگر حاشیه خلیج فارس در قبال ریاض عنوان کرد: مقامات عمانی نیز ایران را شریک استراتژیک و قابل اعتماد اعراب توصیف می نمایند. همچنین امیر کویت با اعزام نماینده ویژه خود به تهران، عدم همراهی خود را با آنچه سعودی ها علیه ایران مطرح نموده اند، اعلام می نماید. همه این واقعیت­ ها به این معنی است که قطر، عمان و کویت به این نتیجه رسیده اند که رژیمی همچون آل سعود از پشت خنجر می­ زند.

کارشناس مسائل غرب آسیا با تأکید بر نگاه منفی قطر، عمان و کویت به ریاض اشاره داشت: آن ها به این باور رسیده اند که عربستان سعودی، شورای همکاری و کشورهای دیگر را صرفاً برای منافع خود می خواهد. همچنین ریاض در اعلام مواضع خود در بحث مبارزه با تروریسم صادق نیست.

منبع: تسنیم
انتشار: 14 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: itgap.ir شناسه مطلب: 542

به "قطر، عمان و کویت، آل سعود را رژیمی می دانند که از پشت خنجر می زند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قطر، عمان و کویت، آل سعود را رژیمی می دانند که از پشت خنجر می زند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید