طرح نمایندگان برای حذف زبان انگلیسی از برنامه مدارس

به گزارش آی تی گپ، 57 نماینده مجلس طرح یک فوریتی برطرف انحصار از زبان انگلیسی در نظام آموزش همگانی کشور را به هیأت رئیسه مجلس ارسال کردند. بر اساس آن آموزش زبان انگلیسی از برنامه مدارس حذف و اختیاری اعلام شده و دانش آموزان برای یادگیری می توانند به آکادمی های آزاد مراجعه نمایند. به اعتقاد بعضی نمایندگان مجلس، هم اکنون زبان انگلیسی در مدارس اجباری است و در این میان بعضی دانش آموزان علاقه ای به تحصیل در دانشگاه را ندارند بنابراین اجبار در زبان انگلیسی می تواند در ضعف تحصیل این گروه از دانش آموزان تأثیرگذار باشد.

طرح نمایندگان برای حذف زبان انگلیسی از برنامه مدارس

برای دیدن بریتانیای کبیر با تور انگلیس ارزان همراه باشید.

به گزارش خبرنگاران، روزنامه ایران در ادامه نوشت: همچنین نمایندگان اعلام کردند دانش آموزانی که با هدف مهارت آموزی و ورود سریع به بازار کار راستا تحصیل در شاخه های کارودانش و فنی وحرفه ای را انتخاب کردند، به نظر می رسد ضرورتی به یادگیری زبان نداشته باشند. علاوه بر این نمایندگان در بندی از این طرح آورده اند، از تاریخ تصویب این قانون آموزش و پرورش مکلف است آموزش های زبان های موضوعی این قانون و زبان انگلیسی را صرفاً به وسیله آکادمی های آزاد تحت نظارت آن وزارتخانه و حداکثر معادل سه سال تحصیلی منحصراً برای دانش آموزان مقطع دبیرستان ارائه کند. در مناطق دورافتاده و محروم که به هیچ عنوان امکان برقراری آکادمی های آزاد و ارائه آموزش در همه زبان های مورد تأیید فراهم نیست، آموزش و پرورش می تواند با همکاری یکی از دانشگاه های مجری طرح و با توجه به تقاضای غالب دانش آموزان امکان آموزش فشرده یک یا دو زبان فقط برای دانش آموزان شاخه نظری اقدام کند.

این موضوعات در حالی در طرح پیشنهادی مجلس آورده شده است که بعضی کارشناسان تعلیم و تربیت این طرح را غیر کارشناسی عنوان کردند. آنها بر این باورند که آموزش زبان انگلیسی در آکادمی ها موجب خصوصی سازی آموزش می گردد و این خلاف اصل 30 قانون اساسی است. با این حال مسئولان آموزش و پرورش در گفت وگو با ایران اعلام کردند در جریان موضوع مطرح شده از سوی مجلس شورای اسلامی نیستند. مهدی نوید ادهم، دبیر شورای عالی آموزش و پرورش نیز درباره حذف زبان انگلیسی در مدارس به ایران می گوید: وزارت آموزش و پرورش اصلاً در جریان این طرح نیست و ما نمی دانیم که دقیقاً نمایندگان می خواهند چه اقدامی انجام دهند.

او می افزاید: در بسیاری از شهرها بخصوص استان های محروم ما آکادمی های زبان نداریم. باید در این باره شفاف سازی گردد.

رشد مافیای آکادمی ها

کارشناسان تعلیم و تربیت نیز با انتقاد به حذف زبان انگلیسی در مقاطع اول و دوم متوسطه واکنش های مختلفی نشان دادند تا جایی که عادل برکم، کارشناس آموزشی بر این باور است که این طرح مجلس عدالت آموزشی را زیر سؤال می برد و نمایندگان مردم باید شرح دهند که بر چه اساسی این موضوع را پیشنهاد کردند. او در این باره بیشتر شرح می دهد: یک فوریت طرح برطرف انحصار از زبان انگلیسی در نظام آموزش همگانی اعلام وصول شده است و به موجب آن آموزش تمامی زبان ها اختیاری خواهد شد و خارج از محیط مدرسه به آکادمی های آزاد سپرده می گردد. این بدان معناست که دوباره مافیای آکادمی ها رشد خواهند کرد و مدارس دیگر زیر بار آموزش زبان انگلیسی نمی روند. این در حالی است که زبان انگلیسی یکی از مهم ترین دروس در مدارس است. بر اساس طرحی که نمایندگان دادند دانش آموزان کارودانش و فنی وحرفه ای لازم نیست زبان یاد بگیرند، این در حالی است در بعضی رشته ها مثل کامپیوتر، برق و مکانیک دانش آموزان باید با اصطلاحات انگلیسی آشنا باشند. اگر بعضی کلمات را ندانند در این رشته ها به مشکل برمی خورند.

وی تأکید می نماید: انحصار آموزش زبان نباید در دست آکادمی ها باشد همین اقدام موجب می گردد تا بازار سوء استفاده از دانش آموزان داغ گردد. نمایندگان باید بدانند آموزش زبان در آکادمی ها صرفاً بحث یادگیری نیست، آکادمی ها روی هویت بچه ها دست می گذارند و آنها را با فرهنگ غرب آشنا می نمایند. این در حالی است که معلم های مدرسه فقط بحث تدریس را دارند و با روش های تربیتی این کار را انجام می دهند.

برکم با تأکید بر این که این طرح اصل 30 قانون اساسی و بحث آموزش رایگان را زیر سؤال می برد، اظهار می نماید: بسیاری از دانش آموزان مناطق محروم از داشتن آکادمی محروم هستند و اصلاً خانواده ها پول ندارند تا دانش آموزانشان را به مدرسه بفرستند حالا شما فکر کنید در این مناطق چگونه می توانند که آکادمی پیدا نمایند. در طرح آمده اگر دانش آموزی پول آکادمی آزاد نداشت می تواند از بورسیه بعضی زبان ها بر اساس مراودات فرهنگی استفاده کند. این ماده قانونی اصلاً در مناطق محروم کارایی ندارد. مهم تر این که بر اساس طرح مجلس استخدام دبیر هر نوع زبان خارجی به غیر از عربی ممنوع اعلام شده و دبیران فعلی زبان انگلیسی یا باید جذب آکادمی های آزاد شوند یا در پست های اداری مشغول شوند یا مجدداً در رشته دیگری تحصیل نمایند. به نظر می رسد که قانون باید در این مورد شفاف باشد.

محمد نیک نژاد کارشناس تعلیم و تربیت با بیان این که مطرح کردن این بحث ها به ضرر دانش آموزان است، اظهار می نماید: استاندارد بین المللی برای آموزش زبان های مختلف در جهان به عنوان الگو وجود دارد و ما از این استاندارد بین المللی استفاده کردیم. در عین حال مسائل بومی و فرهنگی خودمان را در کتب دیده و رعایت نموده ایم اما حالا نمایندگان می خواهند درس به این مهمی را که برای همه دانش آموزان مهم است حذف نمایند، این کار به سود دانش آموزان نیست.

او به مسائل یادگیری زبان در مدارس اشاره می نماید و می گوید: بعضی نمایندگان می گویند که دانش آموزان در مدرسه زبان یاد نمی گیرند برای همین باید این درس حذف گردد. این استدلال درست نیست. اول این که وقت کافی برای آموزش زبان انگلیسی در مدارس وجود ندارد. 90 دقیقه آموزش در هفته برای یک محصل دبیرستانی اصلاً کافی نیست و البته تراکم بالای کلاس موجب می گردد تا معلم نتواند آموزش اصولی داشته باشد، بنابراین مجلس باید برای این مسائل برنامه ریزی داشته باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: itgap.ir شناسه مطلب: 492

به "طرح نمایندگان برای حذف زبان انگلیسی از برنامه مدارس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح نمایندگان برای حذف زبان انگلیسی از برنامه مدارس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید