سرپرست جدید اداره کل گلستان معارفه شد

به گزارش آی تی گپ، آیین تکریم مدیرکل سابق و معارفه سرپرست جدید اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گلستان برگزار گشت.

سرپرست جدید اداره کل گلستان معارفه شد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان، امروز یکشنبه 24 آذر 98 این مراسم با حضور محمد خیاطیان معاون توسعه مدیریت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، میرمحمد غراوی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان، اسکندری مدیرکل هماهنگی امور استان های وزارت میراث فرهنگی، جوامع و تأسیسات گردشگری، سمن ها و تشکل های مردم نهاد استان در تالارفخرالدین اسعد گرگانی برگزار گردید.

محمد خیاطیان معاون توسعه مدیریت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این مراسم گفت: امروز گردشگری جزو موضوعات مهم کشورهاست و کشورهایی که در عرصه های مختلف دیگری دارای پتانسیل هستند به گردشگری به عنوان یک اولویت نگاه ویژه ای دارند که نشان از اهمیت این حوزه و تبدیل گردشگری به اقتصاد مطرح آینده جهان است.

او توضیح داد: پیش بینی های سازمان جهانی گردشگری نشان دهنده این مطلب است که تا 30 سال آینده گردشگری به عنوان اولین صنعت و اقتصاد در جهان نقش آفرینی می نماید و 30 درصد GDP جهان در این حوزه خواهد بود.

معاون توسعه مدیریت وزارت میراث فرهنگی گفت: استان گلستان به عنوان نگارستان ایران ظرفیت های بسیار خوبی در موضوع جنگل، دشت، جلگه و دریا دارد و امید است با برنامه ریزی دقیق و آمایش سرزمینی شاهد برنامه های مدون اداره کل میراث فرهنگی گلستان برای ارتقای سطح گردشگری استان باشیم.

او یادآور شد: امروز نتیجه بخش بودن بوم گردی ها نشان می دهد هدف گذاری وزارت میراث فرهنگی صحیح اجرا شده است و ظرفیت های خوبی در این حوزه وجود دارد.

خیاطیان با بیان اینکه خانه های تاریخی موردتوجه گردشگران خارجی است، اضافه نمود: خوشبختانه این ظرفیت که در گذشته مغفول مانده بود امروز موردتوجه قرارگرفته است، میراث فرهنگی را نباید صرفاً حفظ، مرمت و نگه داری کرد بلکه باید آن را مورد بهره برداری قرارداد.

او با بیان اینکه امروز در نقاط مختلف کشور قریب به 2500 بنای تاریخی در حال مرمت است، توضیح داد: در شرایط مالی فعلی دولت نمی تواند این میزان بنا را ترمیم کند لذا قریب به 100 بنای تاریخی توسط منابع دولتی در حال مرمت است و مابقی آن ها توسط مردم و بخش خصوصی مرمت می گردد.

ایفای نقش تسهیلگرانه

معاون توسعه مدیریت وزارت میراث فرهنگی تأکید کرد: باید بتوانیم نقش تسهیلگرانه خود را به درستی ایفا نموده و به جای مانع تراشی از بخش خصوص حمایت کنیم.

او متذکر شد: در شرایط تحریم گردشگری دچار آسیب نشده و در هفت ماه نخست سال 1398، 6میلیون گردشگر وارد کشور شده و نشان می دهد تحریم های آمریکا نتوانسته مانع گردشگری گردد و در این شرایط اگر موانع را رفع کنیم و تسهیل گر باشیم گردشگری رونق دوچندان می گیرد.

خیاطیان بیان نمود: در ارائه تسهیلات ارزان قیمت به افرادی که توان سرمایه گذاری در حوزه های مختلف از جمله گردشگری دارند هیچ محدودیتی وجود ندارد و در شهرها تسهیلات با نرخ 12 درصد و در روستاها با نرخ 6 درصد اعطا می گردد.

معاون توسعه مدیریت وزارت میراث فرهنگی ادامه داد: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در بخش صادرات برنامه خوبی دارد و سرانجامه اختصاصی برای این مهم راه اندازی خواهد شد تا شاهد رونق در این بخش باشیم.

او با قدردانی از زحمات مدیرکل سابق میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان گفت: خوشبختانه امروز شاهد ریزش نیستیم و رویش مجددی در استان رقم خورده و از مدیران کل لایق وزارتخانه میراث فرهنگی ارتقای صندلی پیدا نموده و به عنوان معاون استاندار ادامه فعالیت می دهد و یکی از معاونان ایشان به عنوان سرپرست اداره کل میراث فرهنگی گلستان منصوب می گردد.

توسعه گلستان در دو محور گردشگری و کشاورزی

میر محمد غراوی معاون امور عمرانی استانداری نیز در این مراسم گفت: محور توسعه استان گلستان در دو بخش گردشگری و کشاورزی قرارگرفته است.

او توضیح داد: ظرفیت اشتغال در حوزه گردشگری بر کسی پوشیده نیست و اشتغال زایی در این بخش موجب افزایش درآمد مردم در روستاها و شهرهای گلستان شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان با بیان اینکه گردشگری می تواند رشد ناخالص داخلی استان گلستان را ارتقا دهد، گفت: جاذبه های خوب طبیعی از ویژگی های شاخص گلستان است و انبوهی از نقاط دیدنی و تاریخی و جاذبه ها در این استان وجود دارد.

او با بیان اینکه وجود 94 کیلومتر ساحل و همچنین جزیره آشوراده از دیگر ظرفیت های استان گلستان محسوب می گردد، گفت: طرح طبیعت گردی آشوراده تصویب شد و سال گذشته اعتبارات خوبی برای توسعه گردشگری در این جزیره رقم خورد و سال جاری نیز سعی خواهیم کرد زیرساخت های لازم را در آشوراده فراهم کنیم.

غراوی متذکر شد: رونق و ایجاد بوم گردی ها و تسهیلات اعطایی به فعالان این حوزه از اقدامات شاخص میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان طی سال های اخیر بود و در قالب بوم گردی ها اماکن جاذب با سبک و معماری سنتی و روستایی در گلستان ایجادشده است.

او گفت: سال 1397 یک میلیون و 700هزار مسافر وارد گلستان شدند که این آمار به یادماندنی نشانه ظرفیت بی شمار گلستان در حوزه گردشگری است.

ارتقا به رتبه نخست

ابراهیم کریمی مدیرکل پیشین استان گلستان گفت: سرانجامی سال 1393 که مسئولیت را تحویل گرفتم اداره کل میراث فرهنگی در استان دارای رتبه 42 و در کشور دارای رتبه 29 بود اما امروز به رتبه نخست ارتقا پیدانموده است و امیدوارم این موفقیت ها همچنان تداوم یابد.

او اضافه نمود: اداره کل میراث فرهنگی گلستان علاوه بر ارتقای عملکرد و کسب عناوین بالا در بخش ها و سطوح مختلف اقدامات ارزشمندی داشت و در سطح استانی نیز در بخش های مختلف حائز رتبه برتر شد.

مدیرکل سابق میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گلستان به اهمیت تکریم ارباب رجوع در اشاره نمود و گفت: خوشبختانه با اقدامات اجرا شده در اداره کل میراث فرهنگی گلستان درخواست ارباب رجوع با کمترین زمان پیگیری و حل می گردد.

کریمی با اشاره به اینکه خوشبختانه امروز با اقدامات اجرا شده بافت تاریخی گرگان و گمیشان به عنوان پیشانی سرمایه گذاری در حوزه تاریخی قلمداد می گردد، گفت: متأسفانه در گذشته بسکمک کوشش می کردند ساختمان های تاریخی را تخریب و به جای آن ساختمان های چندطبقه بنا نمایند.

او با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 900 اثر در گلستان به ثبت ملی رسیده است، توضیح داد: صنایع دستی در استان رشد قابل توجهی داشته است، در حال حاضر بازارچه های صنایع دستی در 6 نقطه استان در حال ساخت است و مراکز صنایع دستی در 13 نقطه استان فعال شده است.

مدیرکل سابق میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گلستان بیان نمود: در حوزه گردشگری جشنواره های متعددی در استان برگزار گردید و ازجمله آن ها جشنواره اقوام است که به یک برند تبدیل شده و حضور گردشگران در گلستان از 304 هزار اقامت در سال 1394 به یک میلیون و 700 هزار نفر رسیده است.

کریمی بابیان اینکه 3500میلیارد تومان پروژه های در حال ساخت سرمایه گذاری در استان گلستان در حال اجرا است، ابراز کرد: در حال حاضر فعالیت 150 بوم گردی، استان گلستان و روستاهای آن را دستخوش تحول نموده است.

او گفت: مدیرکل جدید میراث فرهنگی گلستان طی سال های متمادی سابقه معاونت گردشگری و صنایع دستی و بسکمک از مسئولیت های مختلف را بر عهده داشتند و خوشحالم که پس از بنده تداوم مدیریت به یکی از همکارانم سپرده شد.

مدیرکل سابق میراث فرهنگی گلستان در سرانجام گفت: در حوزه معاونت مالی در کنار میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خواهم بود و معتقدم رشد و توسعه استان گلستان بدون گردشگری محقق نخواهد شد.

ادامه راه گذشته و برنامه های تازه

در سرانجام احمد تجری سرپرست جدید میراث فرهنگی گلستان گفت: از حسن اعتماد جناب دکتر مونسان وزیر، و حق شناس استاندار برای واگذاری مدیریت این اداره کل به بنده سپاس گزارم .

او با تأکید بر این که بر خود واجب می دانم از زحمات شبانه روزی کریمی مدیرکل سابق استان قدردانی کنم، گفت: ادامه راه مدیریت گذشته به دلیل پویایی و تحرک بالا کاری بسیار سخت است که امیدوارم با کمک همکاران اداره کل به موفقیت های گذشته ادامه دهیم.

تجری گفت: جذب و حمایت از سرمایه گذاران و تسهیل در امر سرمایه گذاری استان، توسعه زیرساخت های گردشگری و کیفی سازی، حفظ، حراست و احیای بافت های تاریخی و ابنیه تاریخی استان، پیگیری شهر جهانی فرش، تجاری سازی و برندسازی محصولات صنایع دستی استان از مهم ترین برنامه های این جانب برای اداره کل میراث فرهنگی گلستان است.

در سرانجام این مراسم لوح تقدیر دکتر مونسان وزیر میراث فرهنگی به ابراهیم کریمی مدیرکل سابق استان و همچنین حکم ابلاغ سرپرستی این اداره کل به احمد تجری تقدیم شد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 11 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: itgap.ir شناسه مطلب: 747

به "سرپرست جدید اداره کل گلستان معارفه شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرپرست جدید اداره کل گلستان معارفه شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید