راهنمای سفر به اصفهان

به گزارش آی تی گپ، اصفهان به دلیل بناها و شاهکارهای معماری بی نظیرش شهرتی عالمگیر دارد و به لحاظ تاریخی بسیار غنی می باشد. شهر اصفهان در طول تاریخ چند بار پایتخت سلسله های مختلف بوده و به همین دلیل پر از آثار تاریخی زیباست که بازدید از آن ها میتواند بسیار لذت بخش باشد. گفتنی است که بگوییم اصفهان که معروف به نصف دنیا است به اندازه ای زیباست که با یکبار سفر به آن نمی توان از تمامی آنچه که این شهر در خود دارد بازدید نمود. در این شهر تنها جاذبه های تاریخی و گردشگری نیست باعث محبوب شهر شده، بلکه مردم خون گرم و فرهنگ اصیل این منطقه سبب جذب مسافران زیادی از سراسر دنیا به سمت این شهر می گردد. قبل از سفر به این شهر بهتر است راهنمای سفر به اصفهان خبرنگاران را بخوانید تا سفری بهتر و خاطره انگیزتر را تجربه کنید.

راهنمای سفر به اصفهان

موقعیت جغرافیایی اصفهان

استان اصفهان از لحاظ جغرافیایی در فاصله 435 کیلومتری جنوب استان تهران واقع می باشد و از نظر بزرگی و جمعیت، سومین شهر ایران است. این شهر آثار تاریخی و فرهنگی بسیاری دارد که برخی از آن ها در لیست میراث دنیای یونسکو قرار دارند. اصفهان در سال 2006 به عنوان پایتخت فرهنگی دنیا اسلام معرفی گردید و به همین دلیل سالانه مسافران زیادی از سراسر دنیا و حتی خود ایران به سمت آن سفر می نمایند.

آب و هوای شهر اصفهان

با توجه به این که اصفهان از لحاظ جغرافیایی در منطقه نیمه بیابانی ایران واقع است، شرایط آب و هوایی آن هم از این موضوع متاثر می باشد. این استان در مناطق شمالی و شرقی خود دارای آب و هوای کویری بوده و هر چه به سمت جنوب آن حرکت می کنید، بیشتر شاهد شرایط آب و هوایی خنک هستید.

به طور کلی، آب و هوای این شهر معتدل و خشک است و در آن بارف و باران کمی می بارد. در تابستان در گرم ترین حالت، دمای هوا به 40 درجه سانتی گراد می رسد.

با تمام توضیحاتی که در بالا گفته شد، بهترین زمان سفر به اصفهان فصل پاییز می باشد، در این فصل البته مسافران زیادی هم به اصفهان سفر می نمایند و متوسط هزینه ها کمی بالا می رود، اگر می خواهید که در فصل ارزانی به اصفهان سفر کنید پیشنهاد ما زمستان است.

مختصری از تاریخ شهر اصفهان

اصفهان از آن دسته شهرهایی است که می توان ساعت ها درباره تاریخ آن صحبت کرد، اما اگر به طور مختصر بخواهیم درباره این شهر صحبت کنیم، می توان به بنیان گذار شهر اصفهان که سومین پادشاه سلسله پیشدادیان فردی به نام تهمورث بود نیز نام برد. شهر اصفهان در بیشتر دوره های تاریخی به عنوان مرکز حکومت یا یک شهر مهم از لحاظ سیاسی یا مالی به شمار می رود که از جمله مهمترین دوره های حکومتی که می توان از اهمیت اصفهان در آن ها نام برد، دوره هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان، دوره تاریخی پس از ورود اسلام، دوره سلجوقیان، صفویان، قاجاریان و پهلوی نام برد. جالب است بدانید در زمان های گذشته به دلیل اینکه این شهر محلی برای گردهمایی سپاه ایران به شمار می رفت، به آن اسپهان گفته می شد که بعد از ورود اسلام بنابر دلایل تلفظی نام این شهر کم کم به اصفهان مشهور شد.

اقامت در شهر اصفهان

اصفهان شهری گردشگری است و به همین دلیل در آن می توانید هتل های بسیاری از مهمانسراهای ارزان قیمت گرفته تا هتل های لوکس 5 ستاره را پیدا کنید.

هتل های پیشنهادی در شهر اصفهان

  • هتل 5 ستاره کوثر
  • هتل 5 ستاره سنتی عباسی
  • هتل 4 ستاره خواجو
  • هتل 3 ستاره آزادی
  • هتل 3 ستاره پارت

هتل 5 ستاره کوثر

هتل کوثر یکی از بهترین هتل های شهر اصفهان است و از سال 1347 تاکنون در این شهر پابرجاست.

دسترسی به ترمینال مسافربری زاینده رود، جاذبه های تارخی نظیر کاخ عالی قاپو، مسجد شیخ لطف الله، مسجد امام، سی و سه پل، میدان نقش دنیا کمتر از 4 کیلومتر است.

آدرس: اصفهان، بلوار ملت، مقابل سی و سه پل

هتل 5 ستاره سنتی عباسی

دیگر هتل 5 ستاره و لوکسی که در شهر اصفهان وجود دارد، هتل عباسی که با قدمت 300 سال است. این هتل قدیمی دارای امکاناتی نظیر پارکینگ، رستوران، اینترنت در لابی، استخر، مینی بار با هزینه، سیستم تهویه مطبوع دراتاق، صندوق امانات داخل اتاق، سیستم اطفاء حریق دراتاق، تلویزیون در اتاق، اینترنت در اتاق می باشد.

آدرس: اصفهان، چهارباغ عباسی، خیابان آمادگاه

هتل 4 ستاره خواجو

دیگر هتل پیشنهادی در راهنمای سفر به اصفهان، هتل 4 ستاره خواجو است. این هتل در قلب شهر واقع شده و سال فعالیت آن از 1396 می باشد. از جمله امکانات هتل خواجو صندوق امانات داخل اتاق، سیستم اطفاء حریق دراتاق، تلویزیون در اتاق، اینترنت در اتاق، سیستم گرمایش و سرمایش، نوع قفل درب اتاق

آدرس: اصفهان، خیابان شهدای خواجو

هتل 3 ستاره آزادی

اگر هم خواستید در هزینه های مربوط به اقامت در شهر اصفهان صرفه جویی کنید، پیشنهاد ما این است که هتل های 3 ستاره شهر را انتخاب کنید. هتل 3 ستاره آزادی جز هتل های خوب این شهر محسوب می گردد دارای امکاناتی نظیر اینترنت در اتاق ها، سیستم های گرمایشی و سرمایشی و اعلام حریق، تاکسی سرویس و صندوق امانات می باشد.

آدرس: اصفهان، چهارراه تختی، خیابان مسجد سید

هتل 3 ستاره پارت

هتل های 3 ستاره در شهر اصفهان کم نیستند، از همین رو یکی دیگر از آن ها هتل 3 ستاره پارت است.

آدرس: اصفهان، خیابان چهارباغ عباسی، کوچه دنیا آرا

شکم گردی در اصفهان

اصفهان شهر تاریخی ایران که به نصف دنیا معروف است دارای غذاهای مخصوص به خودش هم نیز می باشد. یکی از معروف ترین غذاهای این منطقه بریان است. برخلاف تصور افراد بسیاری که به این غذا بریانی می گویند، باید بگوییم که در اصل مکانی که این غذای سنتی اصفهانی ها را می پزند بریانی فروشی نام دارند و نام غذا در حقیقت بریان است. در ادامه راهنمای سفر به اصفهان بهترین رستوران های اصفهان را معرفی خواهیم کرد.

هتل های پیشنهادی در شهر اصفهان

  • رستوران شهرزاد
  • رستوران خوان گستر
  • رستوران بریانی اعظم
  • چاه حاج میرزا قهوه خانه قدیمی اصفهان

رستوران شهرزاد

یکی از بهترین رستوران ها که در راهنمای سفر به اصفهان می خواهیم به آن اشاره کنیم، رستوران شهرزاد است. شهراد یکی از قدیمی ترین و محبوب ترین رستوران های شهر اصفهان است و در بین توریست های شهرت بالایی دارد. گفتنی است که بگوییم این رستوران به جاذبه های تاریخی شهر اصفهان نظیر پل خواجو، زاینده رود، هتل عباسی و چهارباغ عباسی هم دسترسی دارد.

ساعات کار: همه روزه از ساعت 11:30 صبح تا 10:30 شب

آدرس: اصفهان، خیابان عباس آباد، رستوران شهرزاد

رستوران خوان گستر

بعد از شهرزاد، یکی دیگر از رستوران هایی که بسیار در اصفهان معروف است، رستوران خوان گستر است. یکی از شعبه های این رستوران در سیتی سنتر و شعبه دیگر آن در هتل جلفا منطقه ارامنه نشین اصفهان واقع است.. این رستوران یکی از بهترین رستوران های اصفهان است و با دکوراسیون شیک و مجلل، فضای تمیز و دلپذیر، سرویس دهی عالی و صد البته غذاهای خوشمزه و لذیذ ایرانی مشتریان زیادی پیدا نموده است.

چلوکباب های این رستوران زبان زد تمامی منوی غذایی است که در آن وجود دارد.

آدرس: اصفهان، خیابان حکیم نظامی، هتل جلفا، رستوران خوان گستر

رستوران بریانی اعظم

اگر هم می خواهید غذای سنتی اصفهان که همان بریان است را میل کنید، می توانید به سمت رستوران بریانی اعظیم که دارای چندین شعبه در این شهر می باشد بروید.

بریانی اعظم سه شعبه در اصفهان دارد: یکی در دروازه دولت، ابتدای چهارباغ عباسی قرار گرفته است و فقط به صورت بیرون بر سرویس دهی می نماید. اما دو شعبه دیگر در خیابان مسجد سید و خیابان کمال اسماعیل قرار دارند و فضای مکفی برای نشستن و غذا خوردن هم دارند.

چاه حاج میرزا قهوه خانه قدیمی اصفهان

پیشنهاد ما این است که در سفر به شهر اصفهان حتما از قهوه خانه حاج میرزا هم دیدن کنید. این قهوه خانه از زمان صفویان در این بازار شهر اصفهان در حال فعالیت است و در ابتدا به آن خسته خانه گفته می شد.

جاذبه های گردشگری شهر اصفهان

  • میدان نقش دنیا

معمولا گردشگران در هنگام گشت و گذار در شهر به اولین جایی که سر می زنند میدن نقش دنیا است چون با این کار می توانند از بناهای تاریخی اطراف میدان مثل عالی قاپو، مسجد امام، مسجد لطف الله هم دیدن نمایند. در داخل بنای عالی قاپو که زمانی ساختمانی اداری به حساب می آمد می توانید نقاشی ها و معماری بسیار زیبایی را ببینید و بر روی تراس آن چشم اندازی رویایی از میدان نقش دنیا داشته باشید. در کناره های میدان، بازارهای سنتی زیادی وجود دارد که صنایع دستی اصفهان را عرضه می نمایند و بهترین جا برای خرید این آثار هنری زیبا هستند. این میدان که از مهمترین جاذبه های گردشگری شهر اصفهان است در لیست میراث دنیای یونسکو قرار گرفته است.

  • سی و سه پل

سی و سه پل، پلی تاریخی که بر روی رودخانه زاینده رود کشیده شده است. این پل در زمان حکومت شاه عباس صفوی ساخته شد و نمای آجری آن به خصوص در شب چهره زیبایی پیدا می نماید. پل 295 متر طول و 33 دهانه دارد و دنیاگردان معروفی آن را شاهکار معماری دانسته اند.

  • پل خواجو

پل خواجو در شرق سی و سه پل قرار گرفته است. در وسط این پل عمارتی قرار گرفته است که محل زندگی موقت شاه عباس دوم و خانواده اش بوده است. طول این پل 133 متر است و چون در محله خواجو قرار گرفته به پل خواجو معروف است.

  • کاخ چهل ستون

کاخ چهل ستون از بناهای تاریخی بینظیر شهر اصفهان است که در زمان شاه عباس اول ساخته شد. از جمله جاذبه های زیبا در این کاخ تابلوهای بزرگ نقاشی است که گردشگران ساعت ها در مقابل آن ها ایستاده و جزئیات این آثار را تماشا می نمایند. این کاخ حیاطی زیبا و ساختمانی با معماری ای خیره نماینده دارد.

  • عمارت هشت بهشت

کاخ هشت بهشت در سال 1080 هجری به دست صفویان ساخته شد. این بنای دو طبقه طاق ها و تزئینات فراونی دارد و از نمونه های درخشان معماری در زمان صفویه است. گفته می گردد که این عمارت محل زندگی 8 سوگولی پادشاه بوده که 4 نفر آن ها در طبقه همکف و 4 نفر دیگر در طبقه اول رندگی می کردند.

  • آتشگاه

در غرب اصفهان کمی آن طرف تر از منار جنبان، آتشگاهی بر روی کوه ها قرار گرفته است. برای رسیدن به این آتشگاه باید مدتی کوهپیمایی کنید به همین دلیل سعی کنید زمان بالا رفتن از کوه را طوری تنظیم کنید که در هنگام بازگشت به تاریکی نخورید. این آتشگاه از آثار باستانی ایران و متعلق به دوره قباد ساسانی است.

  • منار جنبان

منارجنبان به منارهایی گفته می گردد که قابلیت تکان خوردن دارند. از معروف ترین منار جنبان های ایران، منارجنبان اصفهان است که دو مناره دارد و با تکان دادن یک مناره، مناره دیگر هم تکان می خورد اما امروزه مدت هاست که تکان دادن مناره ها ممنوع شده است.

مراکز خرید شهر اصفهان

  • بازار صنایع دستی اصفهان

آدرس: اصفهان، میدان نقش دنیا یا چهارباغ بازار هنر

  • مراکز خرید چهار باغ بالا

آدرس: اصفهان، چهارباغ بالا

  • سیتی سنتر اصفهان

آدرس: اصفهان، خیابان چهارباغ عباسی، نبش خیابان سید علیخان، مجتمع تجاری شهر

  • مرکز خرید کوثر

آدرس: اصفهان، خیابان چهارباغ بالا، ابتدای خیابان، مرکز خرید کوثر

مراکز درمانی در شهر اصفهان

  • بیمارستان (دولتی) الزهرا

تلفن: 36202020

آدرس: بلوار صفه، مرکز آموزشی درمانی الزهرا(س)

  • بیمارستان سوانح و سوختگی (دولتی) امام کاظم

تلفن: 33457670

آدرس: خیابان کاوه، بعد از پل چمران

  • بیمارستان (دولتی) امیرالمومنین

تلفن: 32291318

آدرس: خیابان احمدآباد

  • بیمارستان (خصوصی) سینا

تلفن: 32205025

آدرس: خیابان شمس آبادی - چهار راه قصر- شماره 175

  • بیمارستان زنان و زایمان (خصوصی) مهرگان

تلفن: 32330043

آدرس: خیابان شیخ بهایی - جنب بانک رفاه

منبع: الی گشت
انتشار: 9 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: itgap.ir شناسه مطلب: 231

به "راهنمای سفر به اصفهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای سفر به اصفهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید