خبرنگاران مسائل باشگاه های ورزشی مازندران در دوران کرونایی

به گزارش آی تی گپ، نوشهر- خبرنگاران - باشگاه ها و سالن های ورزشی مازندران همزمان با شیوع ویروس کرونا در کشور همانند دیگر مراکز مالی، تولیدی و خدماتی به منظور قطع زنجیره انتقال ویروس تعطیل شده این روزها حال و روز خوبی ندارند.

خبرنگاران مسائل باشگاه های ورزشی مازندران در دوران کرونایی

شماری از دست اندرکاران ، مربیان ورزشی و باشگاه داران غرب مازندران معتقدند : ویروس کرونا این روزها اگرچه به یکی از دغدغه ها و نگرانی اصلی کشور تبدیل شده و شمار مبتلایان به این ویروس در دنیا فرایند افزایشی داشته است و به تبع آن ایران نیز از این قضیه مستثنی نبوده و ضرورت دارد تدابیر لازم به منظور پیشگیری از شیوع و گسترش این ویروس از سوی مسئولان گرفته گرددمنتهی امروز آثار زیانبار اقتصادی برجای مانده ناشی از این بحران و ادامه دار بودن آن بیشتر فعالان این عرصه را رنج می دهد که ضروری است مسئولان ذیربط به منظور کاهش مسائل این قشر همانند دیگر صنوف چاره اندیشی نمایند.

عدم توانایی در پرداخت اجاره

یکی از مربیان ورزشی رشته پرورش اندام در نوشهر در این باره می گوید : اگرچه می دانم ویروس کرونا تمام شئون زندگی مردم را در برگرفت و در پی تعطیلی خیلی از مراکز اشتغال زا خسارت های جبران ناپذیری به کسب و کارها در کشور وارد کرد منتهی نکته مهم آن است که سرنوشت بعضی از کسب و کارها بویژه مشاغلی نظیر مریبان ورزشی که در آمد پایدار ندارند چه می گردد ؟

شیدا خامسی که مدعی شد حدود 11 سال در کسوت مربیگری این رشته ورزشی فعالیت دارد و عناوین قهرمانی و مدال آوری را از دیگر کشورها کسب نموده است در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران اضافه کرد: با پرداخت حدود 45میلیون تومان بابت ودیعه و پرداخت حدود یک میلیون تومان اجاره بها در شیفت صبح بانوان چندسالی است که در این باشگاه با پذیرش دستکم 50 هنرجو به صورت ثابت فعالیت دارم.

وی اضافه کرد : نزدیک به دو ماه است که این باشگاه به علت شیوع این ویروس و پیشگیری از گسترش آن تعطیل شده هرچند همه می دانیم که مکان های ورزشی به علت تجمع افراد جزو یکی از مراکز و واحدهای صنفی پرخطر محسوب می گردد و باید چنین اتفاقی رخ می داد منتهی این ویروس خواه و ناخواه یک زمانی در کشور از بین می رود اما آنچه مهم است تکلیف مربیان ورزشی که متاسفانه غالبا تحت حمایت هیچ نهادی نیستند و هم اکنون با کلی بدهی اجاره بها و واماندگی برای تامین مایحتاج عمومی زندگی چه باید نمایند.

این مربی ورزشی با بیان اینکه دولت باید برای این قشر از جامعه برنامه داشته باشد ، گفت: نداشتن درآمد بالا و بیمه تامین اجتماعی در گذشته سبب شده تا امروز همه ما دچار مسائل زیادی شویم و از طرف دیگر پرداخت قبوض نظیر بهای آب ، برق ، گاز و تلفن در زمان تعطیلی مراکز وزرشی مسائل را دوچندان نموده است.

خامسی با اشاره به حمایت های دولت به بعضی از کسب و کارهای اسیب دیده اضافه کرد: استمهال اجاره بهای برق ، آب ، گاز و تلفن به مدت سه ماه و یا ارائه تسهیلات با سود 12 درصد زیان دیدگان دردی را دوا نمی کند خیلی از مربیان ورزشی این منطقه متولی ندارند و بیمه ای که دارند یا بیمه صندوق عشایری و روستائیان است یا مشاغل آزاد متاسفانه فقط ماهانه یا سالانه وجهی بابت حق بیمه پرداخت می نمایند ولی در این بحران وانفسا نمی توانند از حمایت های دولت بهره مند شوند.

انتظار از وزارت ورزش برای جبران خسارت

مدیر یک باشگاه ورزشی در چالوس نیز در این باره گفت : در این باشگاه دستکم 11نفر نیرو دارد که حدود 8 نفرشان به عنوان مربی ورزشی فعالیت دارند ، تعطیلی دو ماهه این باشگاه پس از شیوع ویروس کرونا و بیکاری شدن این افراد طبیعتا مسائل زیادی را برای آنان بوجود اورده است.

آویشن یزدانی در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران با بیان اینکه این باشگاه در دو شیفت فعالیت داشت ٰ گفت : به طور میانگین هر کدام از افراد شاغل از مربیان ورزشی گرفته تا بقیه که متاهل هستند ، به طور میانگین ماهانه حدود 2 میلیون تومان دریافت می کردند اما این افراد طی این مدت به خاطر تعطیلی این باشگاه وجهی هم دریافت نکردند متاسفانه هم اکنون شرائط زندگی خوبی ندارند.

وی با ابراز نگرانی از درماندگی برای پرداخت اجاره باشگاه و دیگر بدهی های برجای مانده ناشی از ویروس کرونا اظهاردشت : همانطوری که دولت برای بعضی از مشاغل نظیر پرداخت بیمه بیکاری کارگران بیکار شده کارگاه ها و واحدهای تولیدی تدابیری در این حوزه اندیشیده باید فکری هم برای این واحدهای صنفی پرخطر نیز بکند.

مدیر این باشگاه ورزشی در چالوس گفت که شنیده شده که وزارت ورزش و جوانان قرار است برای باشگاه های ورزشی دولتی که برون سپاری و به بخش خصوصی واگذار شده مصوباتی داشته و آن اینکه بخش عمده ای از اجاره بهای مدت زمان تعطیلی باشگاه ها و اماکن ورزشی را ببخشد یا آنکه مدت زمان قرارداد را اضافه نماید بنابراین به این نیتیجه می رسیم که تا این لحظه فکری برای باشگاه های بخش خصوصی با این همه مسائل تصمیمی گرفته نشده است .

براساس آمار منابع رسمی در استان مازندران حدود یکهزار و 750 باشگاه ورزشی با مالکیت بخش خصوصی فعالیت دارد که تمامی باشگاه های همزمان با شیوع ویروس کرونا یعنی از دوم اسفند ماه سال گذشته تا به امروز تعطیل شده اند.

با رعایت فاصله می توان تمرین کرد

سرمربی تیم ملی فرنگی نونهالان ایران در نوشهر نیز گفت : امروز یکی از دغدغه های اصلی بیشتر فعالان ورزشی بویژه قهرمانان ، پیشکسوتان و مربیان ورزشی این است که اگر این فرایند ادامه یابد سرنوشت بیشتر رشته های ورزشی این منطقه چه می گردد بنابراین مسئولان به جای مطرح کردن وضع موجود باید راهکاری برای برطرف این معضل بیندیشند.

فرهاد اسماعیل نژاد در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران اضافه کرد : نباید خود را قانع کرد چون چنین اتفاقی اتفاق افتاده پس تنها راه تعطیلی باشگاه ها و نیز خانه نشینی عده ای از کشتی گیران و قهرمانان است چون تبعات و خسارت های سوء آن در آینده بیش از آنچه که امروز به آن اندیشیده می گردد ،بیشتر است.

وی با بیان آنکه هم اکنون به دستکم 100 هنرجو در رشته کشتی در باشگاه خصوصی نوشهر و خانه کشتی چالوس آموزش می دهد ، ادامه داد : رعایت فاصله گذاری در فضاهای ورزشی مسقف ممکن نیست اما با رعایت پروتکل های بهداشتی مانند اجرای طرح های تب سنجی ، ضد عفونی کردن لحظه ای باشگاه ها و نیز اعمال محدودیت ها این باشگاه ها را فعال نمایند.

اسماعیل نژاد ادامه داد : مورد دیگر آنکه از هنرجویان خواسته گردد پس از انجام هر تمرین کشتی دست و صورتشان را با آب و صابون بشویند.

این پیشکسوت کشتی ایران با بیان آنکه در هرشیفتی طی هفته دستکم 60 کشتی گیر در این باشگاه ها به انجام تمرینات ورزشی می پردازند ، گفت که به نظرم آمار کشتی گیران در انجام این تمرینات با اعمال محدودیت ها کاهش داده و برای قهرمانان کشتی که ممکن است در سال های آینده برای حضور در رقابت های کشوری و بین المللی اعزام شوند اولویت قائل شوند.

اسماعیل نژاد اضافه کرد : اگرچه بعضی از کشتی گیران این شهرستان ها تمام تمریناتی که در منزل انجام می دهند در قالب فیلم به شکل مستند به وسیله شبکه های اجتماعی پیغام رسان بویژه تلکرام برای مربی می فرستند منتهی تعطیلی باشگاه در دراز مدت سبب اضافه وزن ، چربی و افسردگی آنها می گردد.

کرونا فعالیت های ورزشی را تعطیل کرد

رئیس اداره ورزش وجوانان شهرستان چالوس نیز گفت : از مجموع 80 باشگاه ورزشی در این شهرستاان ، حدود 12 باشگاه دولتی و بقیه خصوصی هستند و دستکم 200 مربی ورزشی در رشته های مختلف تا پیش از شیوع ویروس کرونا در این فضاهای ورزشی فعالیت داشتند که متاسفانه اکنون بیکار شده اند.

مجید رضوی در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران اضافه کرد : آنچه آنالیز شده اغلب مربیان ورزشی در آمدی جز از این راه نداشتند و طبیعتا مدت زمان 2 ماهه بیکاری ادامه زندگی برای آنها خیلی سخت ودشوار است و در پی این حادثه غیرمترقبه متاسفانه عده زیادی از این مربیان از نداشتن امنیت شغلی ، درآمد و کارایی نداشتن بیمه آنها دغدغه دارند و از این نگرانند که اگر این رویه ادامه دار باشد در مقابل خانواده هایشان چه پاسخی بدهند.

وی گفت : نکته دیگر آنکه بیشتر مربیان ورزشی که بیمه هم دارند خویش فرما بوده و عده ای هم بیمه صندوق عشایری و روستائیان هستند که برابر مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا هیچ بندی از این مصوبات از لحاظ حمایتی شامل این افراد نمی گردد.

این مقام مسئول در ادامه به فعالیت پنهانی بعضی از باشگاه ها پرداخت و گفت که آنچه گزارش و آنالیز شده تعدادی از باشگاه ها بدور از چشمان عوامل نظارتی و غالبا شب ها فعالیت دارند و اقداماتی از نظر قانونی و برخورد با صاحبان باشگاه ها شده است.

رضوی اضافه کرد : اگرچه از زمان شیوع این ویروس هر مصوبه ای که اجرای آن برعهده این نهاد بود سعی شد به بهترین شکل ممکن انجام گردد منتهی موضوع فعالیت مخفیانه بعضی از باشگاه های ورزشی که تعداد شان حدود 4 باب بوده بارها در نشست ستادمقابله با ویروس کرونا در فرمانداری مطرح و حتی به اعضای این ستاد نیز توصیه شد که اداره ورزش و جوانان به تنهایی نمی تواند اقدام پلمب کردن این فضاهای ورزشی متخلف کند منتهی این پیگیری ها نتیجه مطلوب نداشت.

وی ادامه داد : برابر مصوبه ستادملی مبارزه با کرونا ، نیروی انتظامی ، شبکه بهداشت و درمان و اداره و ورزش و جوانان عهده دار مسئولیت پلمب کردن مکان های ورزشی فعال در دوران ویروس کرونا هستند.

پرداخت اجاره بها سالن ورزشی دغدغه مربیان

رئیس اداره ورزش و جوانان رامسر نیز گفت : برای کاهش دغدغه و نگرانی مربیان ورزشی این شهرستان مکاتباتی با صاحبان باشگاه های خصوصی ورزشی انجام گرفته تا در حد مقدور بخشی از اجاره بهای ماه های تعطیلی این فضاهای ورزشی را از مربیان دریافت ننمایند.

نیما رمجی در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران اضافه کرد : در این شهرستان دستکم 100 مربی ورزشی در حدود 52 باب باشگاه خصوصی و 24 باب باشگاه دولتی فعالیت دارند منتهی بیشترین دغدغه ها مربوط به باشگاه های خصوصی است چرا که باشگاه های دولتی آنچه اعلام شده به مدت ماه های تعطیلی شده برابر قرارداد به همین مدت زمان اضافه کرده می گردد و حتی وزیر ورزش وجوانان توصیه نموده که بخش عمده ای از اجاره بها نیز بخشیده گردد

وی با بیان آنکه برابر مصوبات ستادملی مبارزه با کرونا هر بندی از این مصوبات که مربوط به حوزه کاری این نهاد بوده سعی شده به بهترین شکل در این شهرستان انجام گیرد ابراز امیدواری کرد که دولت برای این قشر مغفول شده و فاقد هرگونه کسب و کار دیگر تدابیری بیندیشد.

معاون اداره کل ورزش وجوانان مازندران نیز پیش از این در گزارشی به خبرنگاران گفته بود که این استان از یکهزار و 750 باشگاه ورزشی با مالکیت بخش خصوصی برخوردار است که در این فضاهای ورزشی تعطیل شده براثر کرونا دستکم شش هزار نفر کارگر و مربی از کار بیکار شده اند و ضرورت دارد دولت از این قشر بدون متولی در جامعه حمایت کند

عادل عالیشاه گفت : حدود 500 فضای ورزشی دولتی متعلق به اداره کل ورزش و جوانان در این استان وجود دارد که این فضاها نیز به شکل اجاره ای در اختیار هیات های ورزشی و یا اشخاص حقیقی واقع شده است که اجاره بهاء این واحدها هم با تمدید اجاره نامه برای مدتی که فعالیتشان متوقف بود، جبران گردد.

عالشاه گفت: ما در داخل استان سایر دستگاه های دولتی و عمومی که فضاهای ورزشی خود را به اجاره دادند نیز درخواست دادیم تا روالی را که اداره کل ورزش استان در پیش گرفته اجرا نمایند.

به گفته این مقام مسئول ، نکته دیگر آنکه پیگیری های لازم با مسئولان دست اندرکار انجام گرفته و از آنها خواسته شده که برای باشگاه های بخش خصوصی نیز همانند دیگر کسب و کارهای آسیب دیده بسته های حمایتی لحاظ و البته برابر نتیجه تا به امروز موافقت اولیه این درخواست ها دریافت شده است.

عالیشاه اضافه کرد : ضمن آنکه استاندار مازندران نیز در این حوزه وعده داده درصورت اختصاص بسته های حمایتی اقتصادی برای یاری به کسب و کارهای خسارت دیده به طور قطع باشگاه های ورزشی خصوصی نیز مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

به گفته این مقام مسئول استانی ، طبیعتا اگر چنین اتفاقی رخ دهد به نظر می رسد گامی برای کاهش دغدغه های مربیان ورزشی آن هم در پرداخت اجاره بها برداشته گردد .

منبع: ایرنا
انتشار: 15 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: itgap.ir شناسه مطلب: 1056

به "خبرنگاران مسائل باشگاه های ورزشی مازندران در دوران کرونایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران مسائل باشگاه های ورزشی مازندران در دوران کرونایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید