جشنواره داستانی حافظ کلید خورد

به گزارش آی تی گپ، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در فارس، کاووس حسن لی امروز شنبه 2 اسفندماه 1399 در جمع خبرنگاران با بیان اینکه جشنواره داستانی حافظ گامی دیگر برای هم سخنی نسل امروز با بزرگان گذشته است، افزود: مرکز حافظ شناسی به مناسبت بیست وپنجمین سال (ربع قرن) فعالیت علمی و فرهنگی خود، با همکاری کرسی پژوهشی حافظ، نخستین جشنواره داستان نویسی را با موضوع حافظ برگزار می نماید.

جشنواره داستانی حافظ کلید خورد

وی هدف از برگزاری این جشنواره را آشنایی و پیوند بیش تر نسل امروز با شعر و اندیشه حافظ و فرهنگ اصیل و پرمایه کهن ایران معرفی کرد و شرح داد: کرسی پژوهشی حافظ در مرکز حافظ شناسی، برای هم سخنی نسل امروز با شعر حافظ، برنامه های متنوعی دارد و جشنواره داستان نویسی با موضوع حافظ یکی از همین برنامه هاست.

مدیر کرسی پژوهشی حافظ در ادامه به پیوند دنیا امروز و تاریخ کهن این مرزو بوم پرداخت و گفت: مردم ما بخشی از سرفرازی امروز خود را از عظیمانِ سربلند گذشته و نیاکان افتخارانگیز خود وام گرفته اند؛ تاریخ گذشته ما کتابی ست پربرگ وبار که البته صفحات تاریک هم دارد و ما هرگز نباید دچار خودفریبی بشویم و گمان کنیم همه برگ های این کتاب یکسره روشن و متعالی است؛ اما این کتاب پربرگ وبار آن قدر صفحه های زرین و روشن دارد، که رشک بسیاری از ملت های دیگر را برمی انگیزد.

مدیر مرکز حافظ شناسی ادامه داد: مسلما دنیا گذشتگان دنیای دیگرگونه بوده است و ما امروز در دنیای دیگر و با شرایطی دیگر زندگی می کنیم؛ اما این واقعیت روشن نمی تواند و نباید موجب گسستن ما از ریشه های استوارمان باشد. متأسفانه در دویست سال گذشته بسیاری بوده اند که گمان نموده اند، برای زیستن شایسته در دنیا امروز باید از همه گذشته خود برید، گسست و از آن دست کشید. البته کسانی هم بوده اند و هستند که هنوز در گذشته زندگی می نمایند و فهم درستی از دنیا معاصر ندارند.

حسن لی با بیان اینکه امروز ما ناگزیریم با درک درست دنیا معاصر، بدون آن که گرفتار واپس گرایی بشویم، از سرمایه های ارزشمند فرهنگی و ادبی خود بهره مند باشیم، تأکید کرد: شاعر عظیم حافظ شیرازی یکی از همین گنجینه های ارزشمند است که بسیاری از اندیشمندان دنیا معاصر را به ستایش واداشته است.

دبیر جشنواره داستانی حافظ تأکید کرد: ادبیات داستانی می تواند یکی از راه های پیوند نسل امروز با شعر و اندیشه حافظ باشد، از این رو در آستانه بیست وپنجمین سال فعالیت مرکز حافظ شناسی؛ تصمیم گرفتیم نخستین جشنواره داستان نویسی را با موضوع حافظ برگزار کنیم.

وی ضمن اعلام فراخوان جشنواره داستانی حافظ، گفت: علاقه مندان به شرکت در این جشنواره، می توانند آثار خود را حداکثر تا 15مرداد 1400 به نشانی [email protected] ارسال نمایند.

حسن لی درخصوص مقررات و شرایط شرکت در این جشنواره نیز این موارد را برشمرد: 1.داستان ها در پیوند با شعر، اندیشه، زندگی یا زمانه حافظ باشد؛ 2.نویسنده در انتخاب موضوع، سبک داستان و زمان رویدادها (معاصر یا گذشته) محدودیتی ندارد؛ 3. داستان های ارسالی به زبان فارسی و حداکثر 4000 کلمه باشد؛ 4.هر داوطلب می تواند با یک یا دو اثر در مسابقه شرکت کند؛ 5.داستان های ارسالی نباید پیش از این در جایی منتشر شده باشد؛ 6.آثار برگزیده از سوی مرکز حافظ شناسی در مجموعه ای چاپ و منتشر می گردد؛ 7. نویسنده با ارسال اثر داستانی خود و نیز تکمیل فرم ثبت نام، حق انتشار اثر را (در صورت انتخاب از سوی داوران) به مرکز حافظ شناسی واگذار می نماید.

او از حضور دکتر منیژه عبدالهی و احمد اکبرپور، ابوتراب خسروی، محمد کشاورز و حسن میرعابدینی به عنوان هیأت داوران جشنواره داستانی یاد کرد و شرح داد: اسامی برگزیدگان جشنواره داستانی حافظ، در مراسم یادروز حافظ (20مهر 1400) اعلام می گردد و مراسم اهدای جوایز نیز در شیراز انجام می گیرد.

مدیر مرکز حافظ شناسی درخصوص جوایز این جشنواره نیز گفت: مرکز حافظ شناسی-کرسی پژوهشی حافظ، 4جایزه برای برگزیدگان بدین صورت درنظر گرفته است: نفر اول مبلغ 80میلیون ریال به همراه تندیس همای حافظ و سپاس نامه ویژه؛ نفر دوم مبلغ 50 میلیون ریال به همراه سپاس نامه ویژه؛ نفر سوم مبلغ 30 میلیون ریال به همراه سپاس نامه ویژه؛ و پنج جایزه نقدی 5 میلیون ریالی برای آثار داستانی شایسته قدردانی.

حسن لی در انتها یادآور شد: این جشنواره با حمایت پژوهانه دکتر زهرا رنجبری، برگزار می گردد که از ایشان سپاس گزاریم.

یادآور می گردد: فایل شیوه نامه و فرم ثبت نام جشنواره داستانی حافظ در وبگاه رسمی مرکز حافظ شناسی، به نشانی www.hafezstudies.com واقع شده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 26 اسفند 1399 بروزرسانی: 26 اسفند 1399 گردآورنده: itgap.ir شناسه مطلب: 1595

به "جشنواره داستانی حافظ کلید خورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جشنواره داستانی حافظ کلید خورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید