تمهیدات جدید وزارت آموزش و پرورش برای آموزش از راه دور ، دانش آموزان استثنایی چه می شوند؟

به گزارش آی تی گپ، معاون وزیر آموزش و پرورش تمهیدات ویژه وزارتخانه متبوع خود را در مورد ارائه خدمات آموزشی به دانش آموزان در شرایط تعطیلی مدارس در پی شیوع کرونا تشریح کرد و از ارائه خدمات ویژه به دانش آموزان استثنایی همچون نابینایان و نشنوایان و اوتیسم اطلاع داد.

تمهیدات جدید وزارت آموزش و پرورش برای آموزش از راه دور ، دانش آموزان استثنایی چه می شوند؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایلنا، سید جواد حسینی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی و معاون وزیر آموزش و پرورش درباره جزئیات آموزش دادن به دانش آموزان استثنایی و با احتیاج ویژه در پی تعطیلی های ناشی از شیوع کرونا گفت: در مورد آموزش از راه دور برای کاهش شیوع کرونا در سه قلمرو آموزشی، پیشگیری از ابتلا به کرونا و فعال کردن فناوری های نوین برنامه ریزی نموده ایم. طبیعتا بخشی از دانش آموزان ما نابینا، ناشنوا و معلولان جسمی-حرکتی هستند که ضریب هوشی معمولی دارند که بهترین راه برای آنها این است از شبکه آموزش برنامه ها را دنبال نمایند، البته از روز گذشته زبان اشاره نیز به آموزش های تلویزیونی اضافه شده است.

وی در ادامه اعلام نمود: پیشنهاد می گردد خانواده ها برنامه ها را ضبط نمایند تا دوباره اگر احتیاجی بود دانش آموزان از آن استفاده نمایند. نکته دیگر این است که ما دانش آموزان نابینا، ناشنوا، معلولان جسمی-حرکتی، ناتوان ذهنی، اتیسم و دانش آموزان با مسائل یادگیری داریم که برای تمام این گروه ها محتوای آموزشی تدریس شده به صورت لوح فشرده در نظر گرفته شده است که برای مقاطع ابتدایی به مدارس ارسال شده است و آنها نیز این بسته ها را به خانواده ها داده اند.

حسینی اضافه نمود: برای متوسطه اول و دوم نیز بعضی از دروس را تهیه نموده ایم تا الان نیز 13 درس افزار، لوح فشرده و محتوای آموزشی را به استان ها فرستاده ایم که به خانواده ها بدهند و از این طریق مورد استفاده قرار گیرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در دو استان کرمان و خراسان رضوی پایگاه مجازی آموزش را راه اندازی کردیم که مثل شبکه آموزش است و معلمان در آن یک سری دروس معین شده را آموزش می دهند و دانش آموزان از این پایگاه های مجازی استفاده می نمایند. برنامه های این پایگاه مجازی نیز برای سایر استان ها بارگذاری می گردد تا آنها نیز از آن محتوا بهره مند شوند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی بیان کرد: تمام مدارس ما در این ایام با حضور مدریر مدرسه و کادر آن باز است و مدارس مجازی ما را مدیریت می نمایند. در کنار اینها ما به دلیل اینکه سرویس ایاب و ذهاب داریم، محتواها و تکالیف را توسط سرویس ایاب و ذهاب به خانواده های دانش آموزان می رسانیم. همچنین نیروهای توانبخشی ما نیز خدمات توانبخشی را در این ایام به خانواده ها آموزش خواهند داد و گاهی هم حتی به خانه های آنها می فرایند و کارهایی که ضروری است برای دانش آموزان با احتیاج ویژه انجام می دهند.

حسینی اعلام نمود: علاوه بر اینها حدود 740 مرکز اختلالات یادگیری داریم که به دانش آموزان در امر یادگیری یاری می نمایند و دانش آموزان دیرآموز را تحت پوشش داده و به آنها آموزش می دهند. همچنین 15 مرکز مشاوره و راهنمای خانواده داریم که خدمات مشاوره ای را به خانواده ها ارائه می دهند.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: از قبل طرحی با عنوان آموزش منزل محور داشتیم که به وسیله شبکه مجازی عملیاتی می شد. آموزش منزل محور برای دانش آموزانی است که معلولیت های جسمی-حرکتی شدیدی داشته و امکان خروج از منزل را ندارند، برای هر دانش آموز سرانه ای معادل شش میلیون و 500 هزار تومان در نظر گرفته شده تا به آنها تبلت و امکانات جهت آموزش ارائه گردد. تا به الان دانش آموزانی داشتیم که به این شکل آموزش داده شدند و اما اکنون کوشش داریم سطح آن را در کشور افزایش دهیم.

حسینی گفت: یک طرح دیگر با عنوان (Mobile Learning) یا آموزش همراه و پایدار داریم که معلم و دانش آموز می توانند به صورت تعاملی در آن به آموزش و یادگیری بپردازند. علاوه بر این با توجه به اینکه بخشی از دانش آموزان آموزش تلفیقی و فراگیر دارند یعنی دانش آموز استثنایی هستند که در مدارس پذیرا درس می خوانند؛ طرح ندای همراه را در نظر گرفتیم تا معین گردد، دانش آموزان استثنایی چطور با این مدارس همراه شوند، البته مشاوران در این زمینه هم به خانواده ها و هم معلمان خدمات ارائه می دهد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: یک سری از دانش آموزان هستند که نمی توانند از بسته های محتوای آموزشی استفاده نمایند، یعنی ممکن است کامپیوتر یا اینترنت نداشته باشند، معلمان با حضور در مدرسه به صورت تلفنی به آنها آموزش خواهند داد. یک نرم افزار دیگر نیز در 20 آیتم تهیه نموده ایم که به همه مدارس ارسال شده تا معین گردد، مدارس در چه سطحی کار می نمایند و با هم فعال و هماهنگ باشند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 8 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: itgap.ir شناسه مطلب: 969

به "تمهیدات جدید وزارت آموزش و پرورش برای آموزش از راه دور ، دانش آموزان استثنایی چه می شوند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تمهیدات جدید وزارت آموزش و پرورش برای آموزش از راه دور ، دانش آموزان استثنایی چه می شوند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید