بودجه 250میلیونی جایزه پژوهش سینمایی سال

به گزارش آی تی گپ، محمود اربابی معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی در نشست جایزه پژوهش سینمایی سال بیان نمود که دوره چهارم این رویداد را خانه سینما برگزار می کند.

بودجه 250میلیونی جایزه پژوهش سینمایی سال

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران، نشست خبری سومین دوره جایزه پژوهش سینمایی سال صبح امروز 18 آبان ماه در پژوهکشده سینما با حضور محمود اربابی معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی و اعظم راودراد دبیر این جایزه برگزار شد.

اربابی در ابتدای این نشست گفت: سیاست سازمان سینمایی این است که مجموعه فعالیت هایی که ابتدا به ساکن متولی ای ندارند به عنوان یک حرکت در دستور خود قرار می دهد و در گذر زمان این فعالیت را به کسانی که مرتبط به آن هستند یا سازمان های صنفی تر واگذار می کند از همین رو ما خودمان را آماده کرده ایم برگزاری دوره چهارم این جایزه را خانه سینما دنبال کند.

راودراد در ادامه اعلام نمود: ما در حاشیه برگزاری جایزه، سلسله نشست های تخصصی پیش بینی کرده ایم که در هر نشست کارشناسی از حوزه سینما و علوم انسانی حضور خواهند داشت تا بحث های هنری و بحث های انسانی را پیش ببرند. یکی از این نشست ها جهت گیری امسال را در نظر دارد و آن جایگاه مباحث میان رشته ای است که متخصصان مختلف در آن حضور خواهند داشت. آن ها شرح می دهند که رشته های دیگر چطور می توانند به توسعه سینما کمک کنند. باید بگویم تا حالا 54 خاتمه نامه دریافت کرده ایم که سه خاتمه نامه مربوط به دکتری و بقیه کارشناسی ارشد هستند.

ثبت 54 خاتمه نامه با موضوع سینمای ایران

سپس اربابی بیان نمود: واقعیت این است که 54 خاتمه نامه درباره سینمای ایران رقم قابل توجهی است. دانشجویان رشته های سینمایی بیشترین تمایل را درباره انجام خاتمه نامه در خصوص سینما دارند. نکته ای که باید ابزار تاسف کنم این است که هرچند سازمان سینمایی از خاتمه نامه هایی که درباره سینمای ایران باشد حمایت می کند و امکان کمک پنج میلیونی وجود دارد، اما صاحبان همین 54 خاتمه نامه هم مراجعه نکردند تا از این امکان برخوردار باشند و از این پنج میلیون استفاده کنند.

در ادامه راودراد شرح داد: هدف اصلی و کلی ما ارتقای سینمای ایران است یعنی کمک محافل علمی به توسعه سینما، اما امسال با ورود مباحث میان رشته ای خواسته ایم نشان بدهیم سینماگران نباید تنها به توان سینمایی خود تکیه کنند بلکه علوم مختلف می توانند به سینما کمک کنند. درواقع می خواهیم سینماگران بدانند که با ساخت فیلم هایی درباره خود سینما هم می توانند به این حوزه کمک کنند.

سپس اربابی اظهار کرد: اهداف پژوهشی یک شکل عام دارد که هر ساله تکرار می شود یا به هم پیوسته می شود. نمی توانیم یک هدف را از دیدگاه پژوهشی منتفی کنیم هر ساله با پژوهش هایی که انجام می شود مسایلی از اهمیت بیشتری برخورد می شود، برای مثال ارتباط سینما با برخی مسایل کم است، یعنی هرچند در سینمای جهان دیدگاه فلسفی هم در پس فیلم ها وجود دارد، اما در سینمای ایران تنها فیلم های اجتماعی و کمدی داریم و ژانر های دیگر وجود ندارند.

وی افزود: جایزه پژوهشی تلاش می کند در این جهت گام بردارد و توجه سینماگران را به این موضوع جلب کند. تعاملات میان رشته ای مسأله ای است که برای سینمای ما مهم است و یک نوع دیگر از ابزار پژوهش محسوب می شود. ما فکر می کنیم روش های پژوهشی در پرسشنامه و کار کتابخانه ای خلاصه می شود، اما استفاده از خود فیلم به عنوان یک ابزار جدیدی می تواند شناخته شود که ما سعی کردیم به این موضوع توجه کنیم. این پژوهش ها، پژوهش های کاربردی و بنیادی درباره مسأله سینما و تاثیر آن، دانشی است درواقع روی یک نوع خاص از فیلم تاثیر ندارد.

راودراد بیان کرد: سازمان سینمایی متن پژوهش های برتر را در سایت خود بارگذاری کرده است. از همین رو قرار است سه خاتمه نامه سال گذشته در یکی از نشست ها ارایه شود. ما باید بدانیم جایزه پژوهشی، جوان است و عمری دو ساله دارد بنابراین مدتی لازم است که شناخته شود. از همین رو کمی زود است تا تاثیر آن دیده شود، اما می تواند پژوهشگران را به جاب توجه بیش از اندازه به سینمای خارج، به سینمای داخل معطوف کند. ما در بسکمک خاتمه نامه ها می بینیم دانشجویان دوست دارند درباره فیلم های مطرح جهان تحقیق و پژوهش کنند این در حالی است که درباره آن ها بار ها تحقیق شده، اما درباره سینمای ما کمتر به این موضوع توجه شده است؛ بنابراین حداقل باید کاری کنیم که درباره سینمای ایران تحقیق و نکات قوت و ضعف را تعیین کنند. من امیدوارم این جایزه این اندیشه را ایجاد کند که خودمان نیازمند کار بیشتری برای کار پژوهشی است.

مهمترین چالش جایزه پژوهش سینمایی سال

اربابی اعلام نمود: واقعیت این است که از اولین دوره، توافقنامه ای با دانشگاه های مرتبط با سینما داشتیم که در آن ما آمادگی خودمان را برای پشتیبانی از پژوهش ها اعلام نمودیم کما اینکه در 2 دوره گذشته نشست هایی در دانشگاه ها داشته ایم. مهمترین چالشی که در این زمینه وجود دارد نزدیک کردن افکار موثر در این حوزه است من به عنوان کسی که خاتمه نامه ها را هدایت کرده ام همیشه دیده ام که بین نیاز دانشگاه و خواست های دانشگاه با دانشجو فاصله ای وجود دارد. ما در نظر داشتیم در زمینه حمایت از خاتمه نامه ها، به واسطه برگزاری جایزه برای چاپ خاتمه نامه ها تلاش کنیم، اما برخی از دانشگاه ها ممکن است معذوراتی داشته باشند با این وجود سعی کردیم این فعالیت ها جدی باشد.

راودراد گفت: ما امسال با کنندگانی از دانشگاه های مختلف جلسه هایی داشتیم، ماجرای جایزه را شرح دادیم و خواستیم با ما همکاری داشته و در نشست ها اظهار نظر و موضوع پیشنهاد کنند این موضوع باعث جهت دهی به خاتمه نامه ها درباره سینمای ایران می شود.

اربابی شرح داد: جایزه پژوهش یک رویداد سینمایی است، اما معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی با همه دانشگاه ها این تعامل را دارد که مسأله سینمای ایران را از جهات مختلف دنبال کنند. شاید یکی از نقاط آسیب پژوهش در سینمای ایران این است که هرچند باید این اتفاق با میل پژوهشگر اتفاق بیفتد، اما آنطور که باید و شاید صورت نمی گیرد. ما در ابتدای هر سال اولویت های پژوهشی و آمادگی خودمان را اعلام می کنیم. 84 محور را به عنوان فصل هایی که می تواند به سینما کمک کند اعلام نموده ایم و تاکنون 95 درخواست به ما مراجعه شده است. اصلی ترین مشکل ما این است که دغدغه های ذهنی، متناسب با نیاز های سینمای ایران نیست. شاید ما پژوهشگران حرفه ای سینما کم داریم. گویا همه در کنار کار های دیگر خود دوست دارند کار پژوهشی کنند که این باعث می شود کار پژوهش به ویژه در حوزه سینما با آسیب روبرو شود.

وی ادامه داد: ما از هر خاتمه نامه ای که درباره سینما باشد حمایت می کنیم، اما میزان حمایت ما در مقطع ارشد حداکثر سه میلیون و حداقل هفتصد هزار تومان است. ضمن اینکه وقتی خاتمه نامه ای عملی باشد با بالاترین حد کمک ما روبرو می شود، اما خاتمه نامه هایی با راهکار های صرفاً تئوریک، از حداقل حمایت برخوردار می شوند. اما مشکل ما اصلا عدم مراجعه است، یعنی دوستان برای دریافت این حمایت ها اصلا مراجعه نمی کنند. این در حالی است که نظام ارزیابی ما اصلا سختگیرانه نیست. وقتی پژوهشی مورد تصویب قرار بگیرد ما حمایت می کنیم، اما مراجعه ای نمی شود شاید یکی از دلایل آن بی اطلاعی دانشجویان باشد ضمن اینکه ما مشکل مالی نداریم، اما اقبال دانشجویان برای دریافت این حمایت ها کم است.

اربابی درباره هزینه برگزاری این جایزه گفت: 250 میلیون تومان هزینه برگزاری می شود که بخش اعظم آن مربوط به جوایز می شود. بودجه پژوهش ما از نگاه من قابل توجه است.

وی در خاتمه گفت: با توجه به اینکه یکی از اولویت های برنامه سازمان سینمایی در دوره آقای حیدریان و دوره جدید، اخذ سهم از بازار های جهانی است در این زمینه سه پژوهش انجام شده است یعنی تجربه هایی که در دیگر کشور ها برای پیدا کردن بازار های جهانی وجود داشته از روش پژوهش های تطبیقی و موردی، مورد بررسی و در اختیار فیلمسازان قرار گرفته که مهمترین دستاورد این پژوهش ها تولید مشترک است البته تولید مشترک الزاماتی دارد که یکی از آن ها مناسبات حقوقی است که باید با زبان بین المللی با دیگران صحبت کنیم. در سال های اخیر پدیده تحریم باعث ایجاد مشکلاتی شده است. بحث استاندارد های فنی یکی دیگر از این مسایل است که ما در این زمینه از جهان کم نداریم، ما با آسیبی روبرو هستیم و آن آسیب این است که همه این پژوهش ها را باید اصناف سینمایی و سینماگران مورد توجه قرار بدهند. هرچند نهاد ها تسهیل کننده هستند، اما اگر این پژوهش ها از جانب سینماگران مورد توجه قرار نگیرند، خاک می خورند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 9 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: itgap.ir شناسه مطلب: 670

به "بودجه 250میلیونی جایزه پژوهش سینمایی سال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بودجه 250میلیونی جایزه پژوهش سینمایی سال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید