موزه دانشگاه علامه؛ آیینه تمام نمای دانشگاه، اقدام برای پیوستن به اتحادیه موزه های بین المللی

به گزارش آی تی گپ، رئیس موزه دانشگاه علامه طباطبایی ضمن اعلام تقویت عناصر هویتی دانشگاه به عنوان هدف تشکیل این مجموعه، از پیگیری این دانشگاه برای ایجاد کانون دانش آموختگان و نیز پیوستن به اتحادیه موزه های بین المللی دانشگاهی اطلاع داد و تأکید کرد: تا پیش از این گستردگی و پراکندگی جغرافیایی خانواده دانشگاه، باعث می شد احساس تعلق به یک موجودیت مشترک به سختی به دست آید.

موزه دانشگاه علامه؛ آیینه تمام نمای دانشگاه، اقدام برای پیوستن به اتحادیه موزه های بین المللی

غلام رضا حداد در گفت وگو با خبرنگاران با بیان اینکه یک سال از افتتاح موزه دانشگاه علامه طباطبایی در مجتمع فرهنگی و آموزشی امام علی (ع) می گذرد، اعلام نمود: در ابتدا قرار بود این مکان فقط به مسجد و شبستان اختصاص پیدا کند، اما در شرایط فعلی، درمانگاه دانشگاه، موزه، بخش اداری معاونت فرهنگی و نهاد نمایندگی رهبری هم در این مجتمع قرار دارند.

وی با اعلام اینکه این موزه در راستای اجرای یک سیاست کلی که از جانب دکتر سلیمی رئیس دانشگاه تعریف شد، راه اندازی گردیده است، هدف از تأسیس آن را ایجاد و تقویت عناصر هویتی در دانشگاه دانست و شرح داد: اهمیت این موضوع از آن جهت است که این دانشگاه، از تجمیع مجموعه ای از مدارس عالی، دانشسراها، دانشکده ها و دانشگاه هایی شکل گرفته است که در زمان های مختلف، از 1336 زمان تاسیس مدرسه بازرگانی تهران تا پیش از انقلاب، در حوزه های مختلف علوم انسانی و اجتماعی در ایران فعالیت داشته اند.

رئیس موزه دانشگاه علامه طباطبایی همچنین افزود: این ها موجودیت های متمایز و متنوعی بودند که بعد از انقلاب در دو مجتمع علوم اداری بازرگانی و ادبیات و علوم انسانی جمع شدند و در سال 63 ادغام گردیده و به دانشگاه علامه طباطبایی تغییر نام یافتند.

حداد ادامه داد: گستردگی (شامل بالغ بر 30 مجموعه) و پراکندگی جغرافیایی این مراکز باعث شد دانشگاه در ایجاد هویت یکپارچه خود با مشکل روبرو باشد و همچنین اینکه احساس تعلق به یک موجودیت مشترک و خانواده دانشگاه به سختی به دست آید.

وی در همین زمینه کوشش دانشگاه برای شناسایی و گردآوری عناصر تقویت کننده هویت آن در دوره جدید را یادآور شد و اظهار کرد: ساخت سردر برای دانشگاه، ساخت سرود دانشگاه، خریداری یک مجتمع آموزشی- تفریحی برای کارکنان و به طور کلی تمرکز بر آنچه به نوعی به برند دانشگاه مربوط می گردد، از جمله اقداماتی است که در این راستا انجام گردیده است.

مدیر حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبایی همچنین از پیگیری برای ایجاد کانون دانش آموختگان اطلاع داد و گفت: کوشش کردیم تا در سوابق دانشگاه جست و جو نموده و آنچه را که به گذشته تاریخی دانشگاه مربوط هست، در قالب موزه جمع آوری کنیم.

حداد با بیان اینکه در این کار از طرح پژوهشی نگارش تاریخ در معاونت پژوهشی دانشگاه نیز یاری گرفته گردیده است، بخش اصلی موزه را تایم لاین یا تاریخ شکل گیری دانشگاه از شروع تاکنون معرفی کرد و گفت: این تاریخ رویدادهای مهم دانشگاه از سال 1336 تاکنون، اشخاص مهم و تأثیرگذار، تصاویر، اشیاء و ... را به نمایش می گذارد.

وی با اشاره به اینکه مـتأسفانه در کشور ما فرهنگ آرشیو بسیار ضعیف است، اعلام کرد: در جابه جایی ها و نقل مکان ها طی 60 سال گذشته، عمده اشیایی که می توانست برای ما جنبه تاریخی داشته و ارزشمند باشد، از بین رفته است.

رئیس موزه دانشگاه علامه طباطبایی بخش های دیگر موزه دانشگاه علامه طباطبایی را آثار قلمی و مطبوعات منتشر گردیده طی سال های گذشته، هدایای بین المللی دانشگاه طی مراودات آن، جوایز دانشگاه و چهره های ماندگار و اساتید برتر مطرح کرد و با اشاره به اینکه پدر برخی علوم از اعضای هیئت علمی این دانشگاه هستند، افزود: بخش ویژه موزه این دانشگاه، متعلق به فردی است که عنوان دانشگاه به نام او مزین گردیده است.

حداد با تأکید بر اینکه کمتر به ابعاد شخصیتی علامه طباطبایی پرداخته گردیده است، ادامه داد: وظیفه خود دانستیم با توجه به اینکه دانشگاه به نام ایشان نام گذاری گردیده، توجه ویژه ای به این شخصیت داشته باشیم؛ به همین خاطر اتاقی را در موزه ایجاد کردیم که به ایشان اختصاص یافته است. این اتاق دارای یک پنجره شیشه ای رو به ورودی مجتمع امام علی (ع) بوده و در اوقات تعطیلی موزه نیز قابل دیده شدن است.

وی افزود: بازسازی این اتاق بر اساس تصویری از اتاق مطالعه ایشان انجام شد و بعد مجسمه سوپر رئال مرحوم طباطبایی و چند تن دیگر از جمله شهید مطهری و هاتری کربن که یادآور همنشینی های علمی و فلسفی مرحوم علامه با ایشان است، در آن قرار داده شد. همچنین برخی اقلام شخصی علامه طباطبایی و تصاویر ایشان به نمایش درآمده که برای مهمانان خارجی بسیار جذاب است.

رئیس موزه دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه معمولاً در دانشگاه های فنی و صنعتی، دستاوردهای صنعتی آن ها به نمایش درمی آید، تأکید بیشتر موزه دانشگاه علامه طباطبایی را بر تاریخ دانست و گفت: امیدواریم بتوانیم در آینده دستاوردهای علمی دانشگاه را نیز به صورت آرشیوی عرضه کنیم. همچنین پیوستن به اتحادیه موزه های بین المللی دانشگاهی در دستور کار واقع شده است.

حداد بخش عمده اشیای موجود در موزه را مرتبط با علم ارتباطات دانست و شرح داد: در طول سال ها از اقلامی که مرتبط با این علم بوده، از قبیل دوربین ها، نمایشگرها، میز تدوین و ...، به خوبی حفاظت گردیده که میراث دار آن ها دانشکده ارتباطات و دانشکده علوم اجتماعی هستند.

وی در خصوص بازدیدهای این موزه تشریح کرد: در طول سال تحصیلی هفته ای 2 روز را به عنوان روزهای بازدید از موزه انتخاب کردیم و در آن روزها کارشناس موزه حضور داشت. این در حالی است که در معاونت فرهنگی دانشگاه، از انجمن های علمی دعوت گردیده است تا دانشجویان را به شکل برنامه ریزی گردیده و در گروه های 20 نفره به موزه بیاورند.

رئیس موزه دانشگاه علامه طباطبایی همچنین از امکان بازدید عمومی از این موزه اطلاع داد و گفت: در این راستا تاکنون اقدامی صورت نگرفته، اما اگر درخواستی برای آن وجود داشته باشد، امکان آن فراهم است.

حداد افزود: به طور معمول این درخواست از سمت دبیرستان ها وجود دارد که از دانشگاه بازدید داشته باشند؛ معمولاً در سال های پایانی متوسطه دانش آموزان را به منظور آشنایی بیشتر با فضای دانشگاه برای بازدید به دانشگاه ها می آورند و تاکنون نیز آماری بالغ بر 40 تا 50 مورد بازدید دانش آموزی، در سال، از دانشگاه داشته ایم و می توانیم موزه را در برنامه بازدیدهای دانش آموزی بگنجانیم.

وی برخی فعالیت های تعاملی این موزه را نمایش فیلم، ارائه کنفرانس و سخنرانی نام برد و گفت: فیلم معرفی دانشگاه و شخصیت علامه طباطبایی در موزه به نمایش درآمده و با استقبال خوبی همراه بوده است.

رئیس موزه دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه امکان همکاری دانشجویان در موزه به عنوان کارشناس فراهم است، گفت: سال جاری هم قصد داریم از ظرفیت های دانشجویی به عنوان کارشناس استفاده کنیم.

حداد، ماهیت موزه دانشگاه علامه طباطبایی را متفاوت دانست و با اشاره به اینکه دانشگاه های فنی و صنعتی نیازمند بودجه بیشتری هستند، اعلام نمود: در ابتدای امر با توجه به حمایت ویژه رئیس دانشگاه برای راه اندازی موزه مشکل خاصی نداشته ایم. همچنین برای ادامه راه آن، از آن جایی که موزه بخشی روابط عمومی دانشگاه محسوب می گردد، در بودجه مصوب با محدودیت های خاصی روبرو نبوده ایم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 15 بهمن 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: itgap.ir شناسه مطلب: 106

به "موزه دانشگاه علامه؛ آیینه تمام نمای دانشگاه، اقدام برای پیوستن به اتحادیه موزه های بین المللی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه دانشگاه علامه؛ آیینه تمام نمای دانشگاه، اقدام برای پیوستن به اتحادیه موزه های بین المللی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید