تور گرجستان: بهانه گرجستان برای عدم حضور در نشست قفقاز

به گزارش آی تی گپ، سفیر گرجستان در ترکیه با بهانه قرار دادن حمله روسیه به گرجستان در سال های گذشته، از شرکت در نشست قفقاز با مشارکت ایران، روسیه ، ترکیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان خودداری کرد.

تور گرجستان: بهانه گرجستان برای عدم حضور در نشست قفقاز

با ما سفر کنید و با تور گرجستان از زیباترین کشور اروپا دیدن کنید و شهر زیبای تفلیس را ببینید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، سفیر گرجستان در ترکیه روز دوشنبه گفت که گرجستان در نشست بعدی گروه 3+3 موسوم به نشست قفقازکه در ترکیه برگزار می گردد، شرکت نخواهد کرد.

جورج جانجگاوا سفیر گرجستان در ترکیه به روزنامه دیلی صباح گفت: گرجستان قطعا در نشست 3+3 شرکت نخواهد کرد.

براساس این گزارش، ترکیه به طور مکرر خواهان ایجاد یک ساز و کار 6 کشوری متشکل از ترکیه، روسیه، ایران، جمهوری آذربایجان، گرجستان و ارمنستان برای برقراری صلح، ثبات و همکاری دائمی در منطقه شده و آن را یک ابتکار برد-برد برای همه بازیگران منطقه در قفقاز توصیف نموده است

مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در حاشیه نشست اخیر سازمان همکاری اسلامی (OIC) در اسلام آباد گفت که ترکیه امیدوار است گرجستان نیز در نشست آینده شرکت کند و ترکیه معتقد است که صلح دائمی به وسیله همکاری متقابل مبتنی بر امنیت بین دولت ها و مردم منطقه قفقاز جنوبی امکان پذیر است.

روسیه ماه گذشته میزبان نشست افتتاحیه این ساز وکار منطقه ای بود. با این حال، گرجستان به علت حمله روسیه به این کشور از شرکت در آن خودداری می نماید.

با این حال، گرجستان اعلام نموده که از تقویت روابط و همکاری در منطقه با سایر کشورهای همسایه حمایت می نماید. نخست وزیر این کشور ماه گذشته گفت که این کشور گام های موثری با ترکیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان برای تضمین صلح پایدار در منطقه برداشته است.

جانجگاوا تاکید نمود که گرجستان هم ترکیه و هم جمهوری آذربایجان را شرکای راهبردی خود می بیند و ارمنستان را همسایه تاریخی و خوب در همسایگی با ایران می داند.

وی در زمینه روسیه مدعی شد، روسیه کشوری است که 20 درصد از خاک گرجستان را اشغال نموده است.

وزیر امور خارجه روسیه چندی قبل برای حل و فصل مسائل منطقه قفقاز پیشنهاد تشکیل مکانیسمی نو موسوم به گروه 3+3 را داد.

سرگئی لاوروف وزیر امر خارجه روسیه که بعد از ملاقات با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در مسکو در یک نشست خبری گفت، این مکانیسم بر موضوعات امنیت، روابط مالی و حمل و نقل متمرکز خواهد بود.

لاوروف توضیح داد: بیانیه مشترک (سران روسیه، ارمنستان و آذربایجان که به درگیری ها در ناگورنو-قره باغ خاتمه داد) حاوی اصول هایی است که گام های مشترک لازم برای رسیدن به سازش را معین می نمایند.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه اضافه نمود: ایران، روسیه و ترکیه به عنوان نزدیک ترین همسایگان این سه کشور جمهوری نیز از این، منتفع خواهند شد.

طبق گفته لاوروف، ایران نظر مثبتش را نسبت به این طرح ابتکاری ابراز نموده و کشورهای ترکیه و آذربایجان هم آن را تأیید نموده اند.

پیشتر گزارش شده بود امیرعبداللهیان در ملاقات با لاوروف خاطرنشان نموده است: تجربه خیلی خوبی در همکاری های منطقه ای و بین المللی با هم داریم. همکاری های دوجانبه متنوعی داریم و امروز برای توسعه همه جانبه همکاری ها گفت وگوهای بیشتری خواهیم داشت.

م

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 24 دی 1400 بروزرسانی: 24 دی 1400 گردآورنده: itgap.ir شناسه مطلب: 2026

به "تور گرجستان: بهانه گرجستان برای عدم حضور در نشست قفقاز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور گرجستان: بهانه گرجستان برای عدم حضور در نشست قفقاز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید