بُعد منفی خبر واکسن کرونا برای بازارها

به گزارش آی تی گپ، خبرنگاران : منتقدان بر این باورند که این برنامه های انبساط جسورانه پولی بیش از آنکه در حل و رفع مسائل اقتصاد در عرصه واقعی موثر باشد راه خود را به سمت بازارهای مالی و دارایی باز می کند و باعث بزرگ تر شدن حباب قیمتی دارایی های مختلف به ویژه سهام و مسکن می شود.

بُعد منفی خبر واکسن کرونا برای بازارها

به گزارش خبرنگاران به نقل از جهانی بورس، انتشار خبر آزمایش نهایی موفقیت آمیز واکسن کرونا توسط یک شرکت آمریکایی در هفته گذشته موجب جهش فوری بازارهای ریسک پذیر شامل سهام، نفت و سایر کالاها شد. همزمان، نرخ های بهره اوراق قرضه در ایالات متحده شاهد افزایش چشمگیر ناشی از کاهش احتاقتصادی نیاز به ادامه برنامه های تحریک پولی بود.

باید توجه داشت بخش عمده ای از رشدهای بی محابای قیمت دارایی ها پس از شوک کرونا در ماه مارس، به دلیل همین برنامه های تحریک پولی شامل کاهش بهره به سمت صفر و رشد بیش از 50 درصدی ترازنامه بانک های مرکزی ناشی از خرید اوراق و عرضه ذخایر بانکی (نوعی چاپ پول) بوده است.

منتقدان بر این باورند که این برنامه های انبساط جسورانه پولی بیش از آنکه در حل و رفع مسائل اقتصاد در عرصه واقعی موثر باشد راه خود را به سمت بازارهای اقتصادی و دارایی باز می کند و باعث بزرگ تر شدن حباب قیمتی دارایی های مختلف به ویژه سهام و مسکن می گردد.

حال، در صورت صحت اخبار مربوط به کشف واکسن کرونا و تاثیر مثبت آن بر شرایط اقتصاد، توجیه تداوم سیاست های فعلی انبساط پولی به عنوان اصلی ترین حامی رشد دارایی ها کمتر و طبیعتا با اتمام جشن پول ارزان، زمینه ادامه رشد بازارهای مزبور کمرنگ می گردد.

نکته مهم دیگر، به ویژه از منظر بازارهای کالایی نظیر فلزات و محصولات معدنی و پتروشیمی، به احتمال تغییر رفتار چین باز می گردد. مطالعه آمارهای چین نشان می دهد که پس از یک دوره طولانی تغییر رفتار سیاست گذاران اقتصادی و فاصله دریافت از مدل تمرکز بر سرمایه گذاری های زیر ساختی و بخش مسکن، چینی ها بار دیگر به سمت الگوی قدیم خود بازگشته اند.

به عبارت دیگر، چین برای مقابله با پیامدهای اقتصادی کرونا در بخش تقاضا، تعریف پروژه های جدید از یکسو و تداوم تولید مواد خام و محصولات کارخانه ای با شتاب هر چه بیشتر را در دستور کار قرار داده است. به این ترتیب، یک دوره تحریک اقتصادی از راستا ناپایدار رشد نقدینگی و سرمایه گذاری های ثابت (ولو مازاد) در چین در حال سپری شدن است که پیامدهای آن در افزایش معنادار واردات مواد خام و کالاهای واسطه ای و نفت نمایان شده است.

حال، در صورت بازگشت راستا اقتصادی به سمت عادی و احیای تقاضای صادرات از چین، این احتمال قوت می گیرد که چین نیز از الگوی نامتعارف کنونی فاصله بگیرد و به سمت رفتار قبلی برگردد. با جمع بندی عوامل فوق می توان گفت که کشف واکسن کرونا هر چند به نفع بخش واقعی اقتصاد خواهد بود اما لزوما خبر خوشی برای بازارهای دارایی به دلیل اصلاح سیاست های پولی در جهان و سیاست های اقتصادی در چین نخواهد بود.

شروین شهریاری، تحلیلگر بازار سرمایه

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 24 آذر 1399 بروزرسانی: 24 آذر 1399 گردآورنده: itgap.ir شناسه مطلب: 1416

به "بُعد منفی خبر واکسن کرونا برای بازارها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بُعد منفی خبر واکسن کرونا برای بازارها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید