بزرگترین چالش های بشری در قرن21 چیست؟

به گزارش آی تی گپ، هماهنگ کننده ارشد مرکز سازمان ملل متحد برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا در آسیا و اقیانوسیه گفت: بزرگ ترین چالش بشری در قرن 21، تغییر اقلیم و رشد بی رویه منطقه ها شهری است و در آخرین جمع بندی های جهانی مخاطرات بیولوژیکی مانند کووید-19 نیز اضافه شد.

بزرگترین چالش های بشری در قرن21 چیست؟

به گزارش ایسنا، مصطفی محقق در مراسم افتتاحیه مرکز بین المللی مطالعات تاب آوری شهری پژوهشکده سوانح طبیعی که ظهر امروز برگزار گردید، به بیان مباحثی پیرامون مفهوم تاب آوری، ریسک ها و تهدید های شهری و نیز رابطه علوم، سیاست گذاری و اقدام پرداخت و گفت: اولویت اول ایجاد تاب آوری این است که مردم، جوامع و کشور ها بتوانند باقی بمانند و بعد از این که این بقا ایجاد شد، ریسک های موجود و محتمل کاهش پیدا می نماید و نهایتاً به توسعه اجتماعی و مالی یاری می نماید. بنابراین، تاب آوری یک هدف مستقل و نهایی نیست. تاب آوری علاوه بر مسائل کالبدی، کاربردی نیز است؛ تاب آوری برای کاهش ریسک است و کاهش ریسک برای توسعه اجتماعی و مالی لازم است.

وی با بیان اینکه برابر آخرین آمار ها حدود 55 درصد جمعیت جهان در منطقه ها شهری ساکن هستند، گفت: طبق تخمین های اجرا شده تا سال 2050، میزان سکونت جمعیت در شهر ها به 68 درصد خواهد رسید. این تغییرات با ریسک ها و تهدیدات زیادی همراه است که از جمله آن می توان به ایجاد سکونتگاه های غیررسمی و به ویژه حاشیه نشینی اشاره نمود.

وی به لزوم توجه به رابطه منطقی میان علوم، سیاست گذاری و اقدام اشاره نمود و گفت: این رابطه به میزان کافی ایجاد نشده است؛ بنابراین ابتکاراتی مانند مرکز بین المللی مطالعات تاب آوری شهری می تواند شکاف میان این سه بعد را پر کند؛ که امیدوارم با کوشش های دکتر گرکانی و همکاران پژوهشکده سوانح طبیعی و حمایت سازمان های ذی ربط بتوانیم شاهد حرکت یکپارچه علوم، سیاست گذاری و اقدام باشیم تا تحولات مثبتی رخ دهد.

بعلاوه علی اشرف مجتهد شبستری، رئیس دفتر هماهنگی سازمان ملل متحد برای امور بشردوستانه نیز در این مراسم با قدردانی از نتایج طرح تدوین لوایح، آیین نامه های اجرایی و تصویب نامه های قانون مدیریت بحران کشور گفت: ما از نظر قانون مشکل زیادی نداریم و باید کوشش کنیم که این زحمات در اجرا نتیجه دهد که بدون هماهنگی بخش های اجرایی و علمی و سیاست گذاری میسر نخواهد شد.

وی با بیان اینکه تغییرات اطلاعات از جمله نواقصی است که باید بدان توجه گردد گفت: بحث نیازسنجی در بلایا نیز بسیار ضعیف است.

منبع: فرارو
انتشار: 21 تیر 1401 بروزرسانی: 21 تیر 1401 گردآورنده: itgap.ir شناسه مطلب: 2191

به "بزرگترین چالش های بشری در قرن21 چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بزرگترین چالش های بشری در قرن21 چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید