آنالیز تارا توربو اتومات وی 4 ایران خودرو (Tara V4 Turbo) با موتور EFP، TC؛ پرشتاب ترین خودروی ایرانی آمد

به گزارش آی تی گپ، پرشتاب ترین خودروی ایرانی، تارا توربو اتومات (تارا V4 توربو با موتور EFP-TC) با موتور 160 اسب بخار و شتاب صفر تا صد 9 ثانیه چگونه خودرویی است؟

آنالیز تارا توربو اتومات وی 4 ایران خودرو (Tara V4 Turbo) با موتور EFP، TC؛ پرشتاب ترین خودروی ایرانی آمد

خبرنگاران - امین آزاد : پرشتاب ترین خودروی فراوری داخل ایران با نشان ایرانی، تارا توربو اتومات وی 4 ایران خودرو (Tara V4 Turbo) است. خودرویی با موتور EFP-TC، توان 160 اسب بخار و شتاب صفر تا صد اعلامی 9 ثانیه که تجربه رانندگی اسپرت و خانوادگی را با امکانات داخلی مناسب ترکیب نموده است. این خودرو با ارتقای قوای محرکه و فضای داخلی، وعده می دهد پله ای بالاتر از مدل های پیشینِ تارا باشد، هرچند هنوز بسیاری از بخش ها احتیاج به اصلاح داد.

ایران خودرو، شاید این محصول تازه را با نام تارا جوانان یا تارا پلاس توربو، به بازار کشورمان عرضه کند.

موتور و شتاب؛ تجربه رانندگی متفاوت

خودرو تارا توربو اتومات ، تارا تی سی، پرشتاب ترین خودروی فراوری داخل با نشان ایرانی است. موتور این خودرو از نوع اصلاح شده EF7 توربو (EFP-TC) با توان 160 اسب بخار و 240 نیوتن متر گشتاور است. شتاب صفر تا صد اعلام شده، از سوی شرکت 9 ثانیه است؛ رقمی که نسبت به شتاب بیش از 12 ثانیه در مدل های پیشین تارا، ارتقاء چشمگیری دارد.

پیشرانه EF7 توربو یا همان موتور EF7TC، یک موتور 1.7 لیتری توربوشارژر چهار سیلندر و 16 سوپاپ است که 150 اسب بخار قدرت و 215 نیوتن متر گشتاور فراوری می نماید. در نسخه EFP، این پیشرانه به زمان بندی متغیر سوپاپ های ورودی و خروجی مجهز شده، و توان خروجی این قوای محرکه به 160 اسب بخار و 240 نیوتن متر گشتاور رسیده است. بعلاوه، مصرف سوخت EFP از نسخه کنونی کمتر است و می تواند از 1600 دور در دقیقه، گشتاور بیشینه را به چرخ ها منتقل کند.

سرسیلندر، میل لنگ، سوپاپ ها، یاتاقان ها، سیستم خنک کاری، میل سوپاپ ها و… در پیشرانه EFP متفاوت با پیشرانه EF7 توربو است. بنابراین، تارا EFP توربو موتوری مشابه ریرا دارد.

نسخه آزمایشی این خودرو در اهواز به وسیله خبرنگاران تست شد و نشان داد موتور تازه توانسته است ضعف های نسخه های پیش با موتور تیوفایو را جبران کند. گیربکس 6 سرعته اتوماتیک، که پیشتر با موتور تیوفایو پلاس (113 اسب بخار) کند عمل می کرد، اکنون با موتور EF7 توربو اصلاح شده، هماهنگی بهتری دارد و رانندگی روان تری ارائه می دهد.

گیربکس و خنک کاری؛ عملکرد بهبود یافته

گیربکس در تست اولیه، داغ نکرد و باعث افزایش دمای موتور نشد. جاگیری مناسب فن ها و هواخور موتور، عملکرد سیستم خنک کاری را تضمین می نماید. با این حال، آنالیز های بیشتر در شرایط مختلف و رانندگی طولانی لازم است تا عملکرد نهایی تایید گردد.

ظاهر و بدنه؛ احتیاج به فیس لیفت در توربو اتومات وی 4

با وجود ارتقای قوای محرکه، ظاهر خودرو تغییر محسوسی ندارد و اسپرت بودن خودرو به میزان توانایی های فنی آن احساس نمی گردد. کاربران و کارشناسان به فرورفتگی غیر طبیعی بدنه و فاصله زیاد بین خطوط بدنه و هندسه اشتباه انتقاد نموده اند و حس لمس بدنه را ناخوشایند می دانند. پلتفرم خودرو Peugeot 301 (PF1 پژو) است که در پژو 2008 نیز استفاده شده، و از فولاد با استحکام بالا بهره می برد؛ پلتفرم ایمن اما احتیاجمند به بهبود تجربه کاربری است.

سیستم تعلیق و ترمز؛ نقاط ضعف و احتیاج به ارتقا

سیستم تعلیق جلو مک فرسون و عقب نیمه مستقل است. کارشناسان معتقدند سیستم تعلیق عقب باید ارتقا یابد و اگر به مولتی لینک تبدیل گردد، عملکرد اسپرت خودرو به شکل محسوسی افزایش می یابد.

سیستم ترمز نیز از نوع دیسکی جلو و عقب است، اما با افزایش گشتاور و قدرت موتور، تقویت ترمزها اهمیت ویژه ای دارد. تست های میدانی هنوز کامل نشده اند و عملکرد نهایی ترمزها باید در شرایط مختلف آنالیز گردد.

فضای داخلی و صندوق عقب؛ راحتی خانواده ها

عقب خودرو فضای پای مناسبی دارد و سرنشینان می توانند با راحتی بیشتری نسبت به دنا بنشینند. با این حال، نبود دریچه تهویه و شارژر عقب، تجربه کامل سرنشینان عقب را محدود می نماید.

صندوق عقب تارا بزرگ و مناسب برای خانواده هاست و نسبت به رقبایی مانند دنا، شاهین و پارس، بهتر است. با این حال، کیفیت پوشش داخلی صندوق و هندسه آن احتیاج به اصلاح دارد تا حس لمس و استفاده، تجربه بهتری ایجاد کند.

بازخورد کاربران؛ صدای مردم شنیده می گردد؟

کاربران شبکه های اجتماعی نظرات متنوعی درباره این خودرو به خبرنگاران ارائه داده اند.

بعضی به کوچکی رینگ ها و ضعف سپرهای جلو و عقب انتقاد کردند. بعضی خواهان موتور تیوفایو توربو بودند. کسانی نسبت به طراحی خطوط بدنه و احتیاج به فیس لیفت نظر دادند. مسائل کولر و پرتاب باد و بعضی قطعات برقی نیز مطرح شد. مسائل ترمز و کوبش تعلیق عقب از دیگر انتقادها است. بعضی مسائل برقی را بسیار چالش برانگیز می دانند.

این بازخوردها می تواند برای ایران خودرو در بهبود نسخه نهایی بسیار ارزشمند باشد.

جدول مشخصات فنی تارا توربو اتومات وی 4 ایران خودرو

ویژگی هامشخصات
موتورEF7 توربو اصلاح شده موسوم به EFP-TC
توان موتور160 اسب بخار
گشتاور240 نیوتن متر
شتاب صفر تا صد9 ثانیه (اعلام شده)
گیربکس6 سرعته اتوماتیک چینی
سیستم تعلیق جلومک فرسون
سیستم تعلیق عقبنیمه مستقل
ترمز جلو و عقبدیسکی
پلتفرمPeugeot 301 PF1
رینگ هااستاندارد (کوچک)

جمع بندی

تارا تی سی با موتور قدرتمند و گیربکس هماهنگ، شتاب و عملکرد بهتری نسبت به مدل های پیشین ارائه می دهد. با اصلاح جزئیات ظاهری، ارتقای سیستم تعلیق و ترمز، بهبود کولر و قطعات داخلی و استفاده از رینگ های بزرگ تر، می تواند به خودرویی محبوب برای جوانان و خانواده ها تبدیل گردد.

ورود بخش خصوصی به مدیریت ایران خودرو امید به حرکت به سمت خودروهای با کیفیت تر را ایجاد نموده است. اگر ایران خودرو به بازخورد کاربران و کارشناسان توجه کند، تارا تی سی می تواند نمونه ای پیروز از خودروی ایرانی باشد که هم اسپرت و هم کاربردی است و می تواند رضایت مردم را جلب کند.

منبع: بیت ران
انتشار: 19 شهریور 1404 بروزرسانی: 19 شهریور 1404 گردآورنده: itgap.ir شناسه مطلب: 2547

به "آنالیز تارا توربو اتومات وی 4 ایران خودرو (Tara V4 Turbo) با موتور EFP، TC؛ پرشتاب ترین خودروی ایرانی آمد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز تارا توربو اتومات وی 4 ایران خودرو (Tara V4 Turbo) با موتور EFP، TC؛ پرشتاب ترین خودروی ایرانی آمد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید